Pagina 4 van 4

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2023, 20:10
door Amersfow
Joh 6-7 meter is toch veel te lang! Probeer dat in te korten en met een shunt te werken. Je hebt zo een extra verwarming in je boot.

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2023, 23:59
door Cielke
Ik bedoel de kabels van de dynamo naar de accu's. Die staan voor in de boot.

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2023, 10:04
door rene79shovel
aadbloem schreef:
Hangt natuurlijk wel een beetje van de lengte af. Veel standaard installaties motor/dynamo laden via bovengenoemde dikke doorgaans rode kabel: tussen de accu en de startmotor, Waarbij de de B+ van de dynamo naar de startmotor een wat dunnere korte kabel is. Ga je de B+ van de dynamo veranderen bijvoorbeeld via een laadstroomverdeler dan zijn er hier ruim voldoende rekenmethoden genoemd om de doorsnee van de kabel(s) te berekenen.


ja , dat zeg ik , de accu laad bij met een dunnere kabel

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2023, 10:07
door rene79shovel
Cielke schreef:Ik bedoel de kabels van de dynamo naar de accu's. Die staan voor in de boot.


ja , dan is dat dus eigenlijk de kabel voor de startmotor

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2023, 15:25
door Cielke
Nee, want die is op een andere accu aangesloten die opgeladen wordt met een aparte acculader

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2023, 15:27
door Cielke
ik moet nog steeds een victron fet laadstroomverdeler monteren

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2023, 07:25
door rene79shovel
aha , ok , nou ja , dan hebben die dikken kabels al helemaal niet veel nut