Pagina 2 van 4

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2023, 10:12
door eagle
We repareerden ze..
Gr, Eagle

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 12:13
door Cielke
Ik had de amperemeter nog liggen. En omdat hij nog in nieuwstaat is wilde ik hem naast mijn andere meters plaatse. Ik weet ook wel dat de toegevoegde waarde niet zo groot is. Voor mij geld grotendeels de cosmetische waarde. En om het spanningsverlies zo gering mogelijk te houden heb ik 50mm2 kabel gebruikt.
Maar als ik het goed begrijp zijn meters met dikke connectors voorzien van een ingebouwde shunt en dunne niet. Ik heb al contact gehad met vdo maar omdat ik het productnummer niet bij de hand had konden ze me niet meer info geven. Moet ik later nog even doen.

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 17:40
door Amersfow
Ik zou niet de hoofdkabels helemaal naar het dashboard voeren. Echt zonde van de stroom die je dan allemaal verliest. Het is de afstand heen en terug. Je moet echt met een shunt werken.

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 18:37
door Cielke
Nee dat is bedoeling ook helemaal niet. Het zou mooi zijn als de meter dmv een externe shunt gebruikt zou kunnen worden

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 19:12
door Wolf1
Cielke schreef:Nee dat is bedoeling ook helemaal niet. Het zou mooi zijn als de meter dmv een externe shunt gebruikt zou kunnen worden

Dat kan allemaal, misschien heeft mijnheer Eagle nog wel het oude VDO felsapparaat en een nieuw chroomrandje ter beschikking.
Kan je de meter aansluitingen naar buiten brengen, testen met hoeveel mV je volle uitslag hebt en de nieuwe shunt hierop aanpassen.
Victron bellen is veel eenvoudiger !
Gr. Wolf1

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 20:23
door Cielke
Victron of vdo?

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2023, 22:17
door eagle
Altijd bereid, maar het moet wel kunnen..

Die meters zijn van het type Weekijzer:
Tussen de twee aansluitingen zit een directe verbinding in de vorm van een dikke koperdraad (geen weerstand), die gebogen is in de vorm van een spoel met zo,n 3 a 4 windingen. Als kern hangt daar een stukje weekijzer in, verbonden aan de wijzer. Het wordt in het midden gehouden door een veertje; de 0 stand.
Als er stroom loopt door de draad (het spoeltje) ontstaat er een magnetisch veld waardoor het ijzerkerntje naar de ene- of de andere kant wordt getrokken, tegen de veerkracht in, en beweegt zo de wijzer. De uitslag grootte is afhankelijk van de stroomsterkte (helaas niet lineair; aangepaste schaal..), De richting hangt af van de stroomrichting, daarom hebben de aansluitingen + en - aanduiding, zodat er correct Laden dan wel Ontladen wordt aangegeven.

Dat betekent dat er geen mV metertje (Draaispoel) is! Was dat maar zo..

Dr zit bijna nix in zo,n ding; een stukje koperdraad, opgekruld als een varkensstaart, en een stukje ijzer aan een veertje, met een wijzertje eraan, that,s all! Er komt geen milivolt aan te pas. Er is dus ook geen interne shunt, waarover een spanninkje valt, proportioneel met de stroom er doorheen, op basis van zn (kleine) weerstand..

Amperemeters met externe shunt zijn in feite draaispoel Millivolt meters, omgeijkt om in combinatie met de bijbehorende shuntweerstand, Ampères aan te wijzen.
VDO heeft/had in de 60mm met chroomrand helaas niet zo,n type meter..

Als er dan toch zo,n meter gebruikt moet worden, voer dan de dikke kabel naar ergens in de buurt van het paneel, en ga dan met korte eindjes dunner draad, geschikt voor de meteraansluitingen, tot aan de meter, en idem terug. Paardemiddel, maar met minimale verliezen.
Overigens zijn die metertjes behoorlijk overbelastbaar; die enkele keer dat er 80 A doorheen gaat, kan die wel tegen.

Dan de plaatsing:
In de dynamolijn: Laadstroom zichtbaar. Ontlaadstroom niet.
In de lijn; lichtaccu naar verbruikers: Ontlaadstroom=stroomverbruik zichtbaar. Laadstroom niet. (Stroom kan hoger zijn dan de dynamostroom!)
Aan de accupool, voor zowel de dynamo lijn alsook de verbruikslijn: Saldo van Laden en Ontladen.(...idem...)

Gr, Eagle

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2023, 11:42
door Cielke
bedankt voor de uitgebreide uitleg. Liepen er in de tijd dat deze meters gemeengoed waren er dus ook dikke kabels naar het dashboard om die vervolgens aan te sluiten op ik denk m6 boutjes ?

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2023, 12:36
door heuvels
Cielke schreef:bedankt voor de uitgebreide uitleg. Liepen er in de tijd dat deze meters gemeengoed waren er dus ook dikke kabels naar het dashboard om die vervolgens aan te sluiten op ik denk m6 boutjes ?

Bij mij wel, heb deze vervangen door eentje met shunt. Scheelde toch al gauw 4 meter koperdraad. Laadstroom daarna enkele ampères hoger (weliswaar gemeten met verschillende meters)

Re: vintage amperemeter

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2023, 14:10
door stefan
Volgens mij is de impliciete conclusie van Eagle: bouw iets moderners in :-)