vintage amperemeter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

vintage amperemeter

Berichtdoor Cielke » 24 Sep 2023, 22:25

hallo,

ik ben bezig met een nieuw dashboard. Daartoe heb ik allerlei vdo 60mm kloken verzameld. hierbij is ook een amperemeter met een bereik van 50 ampere. Nou is mijn dynamo maximaal 80 ampere. Deze is met 50 mm2 kabels op accu's voor in de boot aangesloten. Hoe moet ik de Amperemeter aansluiten? De meter is immers niet gemaakt om hierop grote kabelogen op aan te sluiten. Tegenwoordig wordt een amperemeter dmv een shunt aangesloten maar dit is toch niet het geval met de oudere klokken?
Cielke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 Sep 2023, 21:21
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Sep 2023, 22:51

Ik heb nooit anders geleerd, dan dat een A meter ALTIJD via een shunt werkt, uitgezonderd die voor kleine stroomsterktes (< 1A, Multimeters etc)
Moet er niet aan denken om 50A door door m'n dashboard te laten lopen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor heuvels » 24 Sep 2023, 23:30

misschien heeft jouw meter een losse shunt nodig? ligt voor de hand daar je kleine terminals hebt.
als hij een ingebouwde shunt heeft zal de meter een hele lage ohmse weerstand hebben. meten is weten.
indien niet is het zaak een bijpassende shunt te vinden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Wolf1 » 25 Sep 2023, 09:12

Vroeger, was het algemeen gebruik dat automotive ampmeters uitgevoerd waren met ingebouwde shunt.
Industrie ampmeters waren praktisch altijd uitgevoerd met een losse shunt !
Maar, met de opkomst van de accuconditie meter is de ampmeter volledig in diskrediet geraakt, niemand wil die dikke, veel te lange kabels en de daarbij ontstame verliezen in zijn dashbord.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor aadbloem » 25 Sep 2023, 09:53

R.C.Grootveld schreef:Ik heb nooit anders geleerd, dan dat een A meter ALTIJD via een shunt werkt, uitgezonderd die voor kleine stroomsterktes (< 1A, Multimeters etc)
Moet er niet aan denken om 50A door door m'n dashboard te laten lopen

Helaas niet ALTIJD. In onze vorige boot, bouwjaar 1979 zaten twee van die mooie Smiths meters en de kabels waren 16mm2 helemaal naar het dashbord. Stroomsterkte was max 40A. Precies zoals Wolf zegt: dikke, veel te lange kabels en de daarbij ontstane verliezen. Voorbeeld met dikke aansluitmoeren (niet de Smiths meter overigens) nog steeds te koop:
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2023, 10:13

VDO heeft ampèremeters voor directe meting tot 100 (!) ampère.
Ze hebben M8 aansluitbouten. Toepassing is voornamelijk in oude installaties op schepen en in oldtimer voertuigen, vooral Engelse. Meeste zijn - 0 + meters; discharge- charge. Het zijn zg Weekijzer instrumenten, geen draaispoel..
In de duitse (Bosch)wereld werd/wordt het laden aangegeven middels het bekende laadcontrolelampje, maar in de Engelse wereld destijds met de ampèremeter (van Smiths).
Tegenwoordig gaat alles boven ca 10 Ampère via een shunt..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Amersfow » 25 Sep 2023, 18:36

Ik heb begrepen dat de ampère meter met van die M6 moeren aansluitingen een ingebouwde shunt hebben. Als het de steek connectors heeft moet je een shunt toepassen. Ik heb de gecombineerde digitale volt en amperemeters met aparte shunt voor een paar euro van Ali toegepast. Geeft mij alle info die ik wil (of cyrix open is, hoeveel het zonnepaneel paneel erin stopt). Wat de spanning van elke accu is. Vind ik handiger dan 1 apparaat.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2023, 19:41

aadbloem schreef:Helaas niet ALTIJD. In onze vorige boot, bouwjaar 1979 zaten twee van die mooie Smiths meters en de kabels waren 16mm2 helemaal naar het dashbord. Stroomsterkte was max 40A. Precies zoals Wolf zegt: dikke, veel te lange kabels en de daarbij ontstane verliezen. Voorbeeld met dikke aansluitmoeren (niet de Smiths meter overigens) nog steeds te koop:
Afbeelding

Ik zeg dan ook niet voor niets "heb geleerd" . . .
Theorie en praktijk lopen niet altijd synchroon . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor eagle » 25 Sep 2023, 20:34

Amersfow schreef:Ik heb begrepen dat de ampère meter met van die M6 moeren aansluitingen een ingebouwde shunt hebben..


Die meters zijn van het type Weekijzer:
Tussen de twee aansluitingen zit een directe verbinding in de vorm van een dikke koperdraad (geen weerstand), die gebogen is in de vorm van een spoel met zo,n 3 a 4 windingen. Als kern hangt daar een stukje weekijzer in, verbonden aan de wijzer. Het wordt in het midden gehouden door een veertje; de 0 stand.
Als er stroom loopt door de draad (het spoeltje) ontstaat er een magnetisch veld waardoor het ijzerkerntje naar de ene- of de andere kant wordt getrokken, tegen de veerkracht in, en beweegt zo de wijzer. De uitslag grootte is afhankelijk van de stroomsterkte (helaas niet lineair; aangepaste schaal..), De richting hangt af van de stroomrichting, daarom hebben de aansluitingen + en - aanduiding, zodat er correct Laden dan wel Ontladen wordt aangegeven.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2023, 09:31

Eagle, je hebt het allemaal goed onthouden ! Maar weekijzer of draaispoel, de volle hoofdstroom gaat door die dingen en dat willen we niet meer in een bootje.
Met een klein beetje aanpassing past de BMV van Victron in het zelfde gat en de oude tekst "Laadstroom" misstaat toch niet ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten