vintage amperemeter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Cielke » 28 Sep 2023, 17:41

Het gaat mijn puur om de cosmetische waarde. En die klokken van vroeger waren gewoon stukken mooier. En ja ik ga ook 2 bmv's bijplaatsen. 1 voor de zonnepanelen en 1 voor status van de verbruikers.
Cielke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 Sep 2023, 21:21
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Wolf1 » 28 Sep 2023, 18:36

Cielke schreef:ik ga ook 2 bmv's bijplaatsen. 1 voor de zonnepanelen en 1 voor status van de verbruikers.

1 is voldoende !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Cielke » 29 Sep 2023, 10:30

nou ik wil zien wat de zonnepanelen doen. En als ik maar 1 plaats zie je een waarde waarin ook de verbruikers zijn meegenomen.
Cielke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 Sep 2023, 21:21
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor heuvels » 29 Sep 2023, 10:58

Een beetje laadregelaar van de panelen geeft je ook inzicht over de levering van stroom.
De status van de accu lijkt me belangrijker.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Amersfow » 29 Sep 2023, 12:29

Ik heb een amperemeter (met shunt) na het zonnepaneel staan. Meestal is die aan het druppelladen, bij volle zon staat die dan toch maar op 0,5 amp, dan is de accu al vol (vol=vol). Alleen als er verbuikt wordt gaat het zonnepaneel opeens leveren (bij mijn 100 watt paneeltje naar de 4-5 ampere).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor heuvels » 29 Sep 2023, 13:04

Amersfow schreef:Ik heb een amperemeter (met shunt) na het zonnepaneel staan. Meestal is die aan het druppelladen, bij volle zon staat die dan toch maar op 0,5 amp, dan is de accu al vol (vol=vol). Alleen als er verbuikt wordt gaat het zonnepaneel opeens leveren (bij mijn 100 watt paneeltje naar de 4-5 ampere).

Klopt, dit soort info lees ik ook af op mijn Victron regelaar. Daarnaast de max. stroom en totale aantal AH over afgelopen periode.
Veel regelaars kun je ook beheren en aflezen via een app op je telefoon.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Cielke » 29 Sep 2023, 18:50

Ik heb een mppt 150 van victron. Alle mogelijke info kan ik op mijn telefoon aflezen. Echter moet je dan steeds opnieuw verbinding maken met de regelaar en bovendien is de bluetooth signaal erg zwak zodat ik vlak naast de regelaar (voor in de boot) om verbinding te maken. Een vaste (bekabelde) verbinding met een speciaal scherm is bovendien erg duur.
Cielke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 Sep 2023, 21:21
ligplaats:
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor rene79shovel » 04 Nov 2023, 21:31

je dynamo hoeft ook helemaal niet met een 50 kabel aangesloten te worden tussen de accu en de startmotor wel , maar de dynamo heeft niet veel nodig aan kabel om te laden
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor aadbloem » 05 Nov 2023, 15:22

rene79shovel schreef:je dynamo hoeft ook helemaal niet met een 50 kabel aangesloten te worden tussen de accu en de startmotor wel , maar de dynamo heeft niet veel nodig aan kabel om te laden

Hangt natuurlijk wel een beetje van de lengte af. Veel standaard installaties motor/dynamo laden via bovengenoemde dikke doorgaans rode kabel: tussen de accu en de startmotor, Waarbij de de B+ van de dynamo naar de startmotor een wat dunnere korte kabel is. Ga je de B+ van de dynamo veranderen bijvoorbeeld via een laadstroomverdeler dan zijn er hier ruim voldoende rekenmethoden genoemd om de doorsnee van de kabel(s) te berekenen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: vintage amperemeter

Berichtdoor Cielke » 05 Nov 2023, 23:42

We gaan nu een beetje off topic maar de de reden om een dikke kabel te gebruiken is om het spanningsverlies zo klein mogelijk te houden. De afstand naar de accu is in mijn geval gauw een meter of 6 tot 7
Cielke
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 24 Sep 2023, 21:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten