door eagle » 27 Sep 2023, 22:17
Altijd bereid, maar het moet wel kunnen..
Die meters zijn van het type Weekijzer:
Tussen de twee aansluitingen zit een directe verbinding in de vorm van een dikke koperdraad (geen weerstand), die gebogen is in de vorm van een spoel met zo,n 3 a 4 windingen. Als kern hangt daar een stukje weekijzer in, verbonden aan de wijzer. Het wordt in het midden gehouden door een veertje; de 0 stand.
Als er stroom loopt door de draad (het spoeltje) ontstaat er een magnetisch veld waardoor het ijzerkerntje naar de ene- of de andere kant wordt getrokken, tegen de veerkracht in, en beweegt zo de wijzer. De uitslag grootte is afhankelijk van de stroomsterkte (helaas niet lineair; aangepaste schaal..), De richting hangt af van de stroomrichting, daarom hebben de aansluitingen + en - aanduiding, zodat er correct Laden dan wel Ontladen wordt aangegeven.
Dat betekent dat er geen mV metertje (Draaispoel) is! Was dat maar zo..
Dr zit bijna nix in zo,n ding; een stukje koperdraad, opgekruld als een varkensstaart, en een stukje ijzer aan een veertje, met een wijzertje eraan, that,s all! Er komt geen milivolt aan te pas. Er is dus ook geen interne shunt, waarover een spanninkje valt, proportioneel met de stroom er doorheen, op basis van zn (kleine) weerstand..
Amperemeters met externe shunt zijn in feite draaispoel Millivolt meters, omgeijkt om in combinatie met de bijbehorende shuntweerstand, Ampères aan te wijzen.
VDO heeft/had in de 60mm met chroomrand helaas niet zo,n type meter..
Als er dan toch zo,n meter gebruikt moet worden, voer dan de dikke kabel naar ergens in de buurt van het paneel, en ga dan met korte eindjes dunner draad, geschikt voor de meteraansluitingen, tot aan de meter, en idem terug. Paardemiddel, maar met minimale verliezen.
Overigens zijn die metertjes behoorlijk overbelastbaar; die enkele keer dat er 80 A doorheen gaat, kan die wel tegen.
Dan de plaatsing:
In de dynamolijn: Laadstroom zichtbaar. Ontlaadstroom niet.
In de lijn; lichtaccu naar verbruikers: Ontlaadstroom=stroomverbruik zichtbaar. Laadstroom niet. (Stroom kan hoger zijn dan de dynamostroom!)
Aan de accupool, voor zowel de dynamo lijn alsook de verbruikslijn: Saldo van Laden en Ontladen.(...idem...)
Gr, Eagle