slecht koelende koelkast -OPGELOST-

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Dec 2013, 22:50

Bericht door pleziervaarder » vr 01 nov 2013, 22:36
Heren,

Het volgende probleem betreft niet mijn eigen boot maar die van mijn ouders. 2 jaar terug is er een nieuwe 80 liter Webasto (Isotherm) compressorkoelkast aangeschaft. Toen de buitentemperatuur boven de 20 gr kwam bleek de koelkast het niet aan te kunnen en kon de inhoud (1/4 gevuld) richting klikobak. Vervolgens contact gehad met de leverancier en deze heeft de koelkast opgestuurd naar Webasto ter controle en voor deze periode een koelkast uit de winkel ter beschikking gesteld, deze draaide probleemloos. Na ruim een 1/2 jaar eindelijk bericht dat de koelkast weer klaar was en terug geïnstalleerd kon worden, ondertussen was het dus alweer najaar. Deze zomer bleek hetzelfde probleem nog steeds aanwezig dus niks opgelost en de leverancier wordt een beetje moe van het geleur naar fabrikant. Situatie aan boord: koelkast staat ingebouwd in een laag kastje. Voor aan de onderzijde en boven aan de achterzijde (in het blad) zitten ventilatieroosters van 5 cm over de volle breedte van de kast. aan de achterzijde van de koelkast is een vrije ruimte van 30 cm met nog een ventilatieopening door de scheepshuid. Stroomtoevoer gaat door een 6 mm² kabel over een lengte van 1,5 mtr. Accubank is 2x 240 amp deepcycle serviceaccu's. Het hele systeem is doorgemeten door een scheepselectriciën en hier kwam niets uit wat het kon zijn. Kortom: fabrikant houdt vol dat de koelkast goed is, situatie aan boord is opgenomen door profs en ook goed bevonden maar het probleem ligt er nog steeds. Wie heeft er suggesties wat evt een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn?

groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 22:51

Bericht door vuuren1 » vr 01 nov 2013, 22:51

Als de vervangende koelkast het wel goed deed en de teruggekomen koelkast het niet goed doet zou je het antwoord op de vraag ook zelf kunnen invullen.
Dan is de inbouwsituatie toch in orde en geen discussie?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor stentor950 » 18 Dec 2013, 22:51

Bericht door stentor950 » vr 01 nov 2013, 22:59

Heb met de caravan hetzelfde probleem gehad. Nieuwe caravan met koelkast van 80 liter (Elektrolux). Deze werd ook opgestuurd naar de fabrikant. Eenmaal retour weer hetzelfde probleem. De caravan dealer heeft na de tweede keer de koelkast eerst buiten de caravan laten draaien.
Toen bleek deze nog niet OK te zijn. Resultaat was dat deze weer retour ging richting fabrikant en dat er een nieuwe koelkast werd geleverd. Deze was wel in orde.

DUS: blijven volhouden en de dealer op zijn huid blijven zitten. Ook na garantie, hij was immers niet goed bij levering.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Dec 2013, 22:51

Bericht door pleziervaarder » vr 01 nov 2013, 23:02

Dat had ik idd ook al bedacht maar omdat de leverancier volhoudt dat de koelkast goed is heb ik toch maar even de hele situatie geschetst, je weet tenslotte nooit. Hij gaf er wel terloops bij aan geen zin te hebben weer naar fabrikant te moeten gaan omdat hij hier niks aan kon verdienen.
Kunnen we dit garantieverhaal via een andere dealer laten lopen (evt hun uren betalen) of zal dit een lastig verhaal worden?
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 22:52

Bericht door Laserdevil. » vr 01 nov 2013, 23:08

Wat mij zorgen baart en me wantrouwig maakt is dat half jaar.
Heeft hij daar in een hoek gestaan?
Ik ken niemand die een half jaar nodig heeft om een koelkast te testen en evt. te repareren.
Heb eerlijk gezegd het gevoel dat ze er geen ene moer aan hebben gedaan.
M.a.w is er een reden dat hij een half jaar weg was?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Dec 2013, 22:52

Bericht door pleziervaarder » vr 01 nov 2013, 23:14

@Stentor950 Ik las je reactie net te laat. De dealer op de huid zitten is het probleem niet. We hangen nu al bijna 2 jaar als een pitbull in zijn broekspijpen hierover :(
Wat ik wel een probleem vindt is de ogenschijnlijke laksheid waarmee het nu wordt aangenomen door betreffende dealer. Ik merk wel (en met mij nog meerdere klanten) dat ze steeds vaker nee verkopen en doorverwijzen naar con-collega's. Vandaar ook mijn vraag of het problemen oplevert om de garantie verder via een andere dealer te laten verlopen.

@Laserdevil Dat 1/2 jaar vonden wij dus ook al extreem, een maand of hooguit 6 weken heb ik nog wel een voorstelling bij.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor stentor950 » 18 Dec 2013, 22:52

Bericht door stentor950 » za 02 nov 2013, 20:50

Volgens het consumentenrecht is het niet mogelijk naar een andere dealer te gaan. Degene die het product levert is verantwoordelijk voor de goede werking van het product en verleent ook de garantie.

In onderstaande link van Consuwijzer.nl kan je het verder nalezen.

http://www.consuwijzer.nl/?gclid=COb1o4 ... 3godqSMAHA
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Dec 2013, 22:53

Bericht door pleziervaarder » za 02 nov 2013, 21:23

Uit je link maak ik eigenlijk 2 dingen op. 1- de feitelijke productgarantie ligt bij de fabrikant eventueel met uitzondering van de arbeidskosten.
2- de koopovereenkomst kan ontbonden worden als na een paar keer de gelegenheid bieden het nog niet opgelost is.
Ik denk dat op dit punt dus de beste methode zal zijn om de leverancier schriftelijk op de tekortkoming te wijzen, een einddatum te geven om nog 1x te herstellen en bij gebreke de koopovereenkomst te ontbinden met restitutie van het aankoopbedrag. Volgens mij zijn we dan meer dan redelijk (kunnen het immers nu al ontbinden) en schept onvoorwaardelijke duidelijkheid. Mochten er nog aanvullingen hierop zijn dan hoor ik ze graag.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor stentor950 » 18 Dec 2013, 22:58

Bericht door stentor950 » za 02 nov 2013, 22:39

Je leest het verkeerd. De dealer is jouw leverancier en moet voor de garantie instaan. De leverancier moet je een deugdelijk product leveren. Van een koelkast mag je verwachten dat deze met gemak 10 jaar probleemloos moet werken.

Zowel de fabrikant als de leverancier kunnen deze garantie alleen in positieve zin uitbreiden. Dus meer dan de wettelijke 2 jaar.

Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?

Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Overleg hiervoor met uw verkoper. Hij blijft verantwoordelijk.
Doe dit niet, want dat is afschuiven van zijn verantwoordelijkheid.

Indien je geen vertrouwen meer hebt in de dealer, geef je deze een redelijke termijn - een maand is meer dan genoeg- om het probleem op te lossen. Geeft deze direct al aan dat dit niet gaat lukken, stel deze dan direct voor de koopovereenkomst te ontbinden. Het heeft immers al lang genoeg geduurd.

NB Je kan ook direct al een brief meenemen - en indien nodig overhandigen- waarin je deze aansprakelijk stelt en in gebreke stelt wegens de levering van een ondeugdelijk product. Het heeft immers nooit goed gewerkt.
NBB. Zeg dat je contact opneemt met de rechtsbijstandsverzekering als hij hierop niet ingaat. Ze weten dat ze dan kansloos zijn voor de kantonrechter en het hun veel geld gaat kosten. (Nieuwe koelkast en de gerechtelijke kosten. Al snel een 1000 euro.

Succes
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: slecht koelende koelkast -OPGELOST-

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Dec 2013, 22:58

Bericht door pleziervaarder » zo 03 nov 2013, 09:57

De reden om het meteen op papier te zetten is dat er geen verwarring over kan ontstaan en je meteen sterker staat. Deze kan dan idd in een persoonlijk gesprek overhandigd worden indien nodig, we zijn tenminste nog wel on speaking terms.
Ik houdt jullie op de hoogte over de uitkomst.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten