2 motorig jacht elektra schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor barth5 » 13 Sep 2023, 00:40

Beste lezers,

Ik heb een beachcraft met 2 motoren erin (om615) ik zoek een 12v schema die ik kan volgen om de elktra opnieuw aan te leggen in mijn boot. Momenteel is de situatie dat elke motor zijn eigen accu heeft dit zijn grote accu's van 180 ah. Is het nodig dat elke moter zijn eigen start accu heeft of kan het ook met 1 start accu die heb ik ook nog staan (100ah). in het geval dat ik 1 start accu kan gebruiken wil ik mijn 2 accu's van 160 ah parralel schakkelen om daarvan een huishoud accu te maken. als acculader en omvormer heb ik een Victron MultiPlus Compact 12/800/35-16 aangeschaft deze is nog niet geinstaleerd. verder is het heel simpel aanboord geen boeg/hek schroef en geen groot gebruikers. heeft iemand toevallig een schema liggen die er een beetje op lijkt wat ideaal zou zijn voor mijn situatie?
barth5
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Sep 2023, 00:28
ligplaats:
info:

Re: 2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor Amersfow » 13 Sep 2023, 10:30

Wil je de motoren tegelijk starten? Dan zul je 2 accus moeten hebben. Idiot proof. Als je 1 accu wilt moet je gaan nadenken/discipline hebben. Via welke motor laad je 'm dan op? (neem aan dat je ook weleens op 1 motor vaart). 180 amp is wel enorm veel voor een startaccu zeg. (ik zou nooit een boot met 2 motoren willen hebben, maar dat mag ik niet zeggen want dat voegt niets toe aan het topic, dus graag laatste zin niet lezen ;-)).

al in gebruik zijnde accus parralel gaan schakeken is een slecht plan. Ze moeten exact dezelfde conditie hebben. Als je ze toch wilt hergebruiken kun je ze met een Cyrix relais apart schakelen en dan de verbruikers over de 2 accus in 2 groepen verdelen. En als er dan 1 of beide stuk zijn, ze allebei vervangen en weer 1 groep maken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor barth5 » 14 Sep 2023, 11:50

Bedankt voor je reactie. Motoren worden niet tergelijkertijd gestart. Bestaat er iets waarop je 2 dynamo's kan aansluiten en waar 1 of 2 accu op aangesloten kan worden om ze op te laden of kan ik de dyanmo's parralel schakelen?
barth5
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Sep 2023, 00:28
ligplaats:
info:

Re: 2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2023, 13:44

barth5 schreef:Bedankt voor je reactie. Motoren worden niet tergelijkertijd gestart. Bestaat er iets waarop je 2 dynamo's kan aansluiten en waar 1 of 2 accu op aangesloten kan worden om ze op te laden of kan ik de dyanmo's parralel schakelen?

Welke motor laat je nu de verbruiks accu laden? Als dat al werkt met 1 of 2 motoren, kun je je start accu met een Cyrix relais daarmee koppelen en laten laden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor barth5 » 14 Sep 2023, 13:53

Momenteel nog geen verbruiks accu. elke motor heeft nu zijn eigen accu. maar daar wil ik er dus 1 van maken. dan zou ik 1 motor de start accu moeten gaan laden en de 2e motor de huishoud accu gaan laten laden. maar eigenlijk wil je nog willen kunnen schakelen tussen de 2 dynamo's om te kiezen welke dynamo welke accu laad stel je vaart op 1 motor. maar ideaal gezien wil je als je op 1 motor vaart beide accu's kunnen laden.
barth5
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Sep 2023, 00:28
ligplaats:
info:

Re: 2 motorig jacht elektra schema

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2023, 15:24

Je kunt dan veel met zo'n cyrix relais. Die kijkt naar het voltage veschil tussen 2 accu's. Is 1 op 13V (daar wordt blijkbaar geladen) dan schakelt die de accus parrallel. Ik heb via een cyrix zo de verbruiks accus aangesloten op de startaccu. De dynamo is gekoppeld aan de start accu. Het zonnepaneel aan de verbruiks accu. Als de motor draaid gaat het relais open (laden van dynamo --> startaccu --> verbruiksaccu). En voor de wal en het zonnetje gaat stevig schijnen, het relais gaat weer open; van paneel --> verbruiksaccu --> startaccu.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten