Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor aquanaut » 12 Sep 2023, 14:57

Yep schreef:Zeker gezien de horizontale plaatsing een prima waarde.


Zeker gezien de geografische ligging.............. een prima waarde!!!
Zou ik eerder zeggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2023, 14:59

Ook :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Sep 2023, 13:50

Rendement van een generator is vergelijkbaar met dat van een E-Motor, en het rendement daarvan zit in het algemeen boven de 80% (De modernste E-Motoren zelfs boven de 95)
De zwakste schakel is echter niet de generator, maar de krachtbron die hem aandrijft, en een verbrandingsmotor haalt amper 25-30 %
Een liter Diesel bevat ca 11 Kw aan energie.

Dat bij elkaar genomen kom ik op:
1L Diesel > 11Kw Energie waar de Dieselmotor ca 75% in de vorm van warmte afvoert, waardoor er (ruwweg) 3KW overblijft wat in die generator gaat.
Die heeft een rendement van (laten we stellen) 80%, dus zal er nog geen 2.5 KW aan elektrische energie overblijven. Minder dan een kwart dus.

De zwakste schakel in de "elektrische keten" is niet het rendement van de generator, maar van de krachtbron waarmee die wordt aangedreven.
En dan is de verbrandingsmotor geen goede keuze*

Voorbeeldje uit de praktijk:
Ik rij een elektrische middenklasser en verstook gemiddeld ca 18 KW/100km, dat komt energetisch gezien overeen met ca anderhalve liter Otto/Diesel ofwel 1 op 60
De brandstof variant van het zelfde model verstookt ruim 3x zoveel

* om die reden zijn de meeste krachtcentrales zg STEG centrales: Een combinatie van SToom En Gas
Primaire krachtbron is een gasturbine, met de uitlaatgassen maken we stoom die een stoomturbine aandrijft en dan kom je bij optimale belasting uit op rendementen boven de 60%
Als je de restwarmte dan ook nog eens kunt benutten voor bv stadsverwarming oid (zg Warmte-Krach-Koppeling) kun je rendementen in de richting van de 80% halen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 13 Sep 2023, 14:07

Goed betoog Rob!!!
En ik kan me daarin vinden.

Mijn enige twijfel is nog het veronderstelde rendement van de dynamo.
Ik kom ook getallen tegen van 50%.

Voor de leuk zet ik de verschillen tussen walstroon, de generator en dynamo's nog even op een rij.
Wordt vervolgd :-).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 13 Sep 2023, 15:02

En even gerekend (uitgaande van sec brandstofkosten van het aggregaat).

Afbeelding

Bij een veronderstelt rendement van de dynamo van 75% zijn de rekenkundige verbruiken gelijk van dynamo en motor/aandrijving.
Je kunt verwachten dat een flinke 6-cilinder (aandrijving) net wat meer rendement levert dan een kleine 3-cilnder (aggregaat).
Anderzijds, de generator in het aggregaat lijkt me weer wat beter qua rendement dan een standaard dynamo.
Misschien is het inderdaad wel omstreeks de 75-80%.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Sep 2023, 23:55

Met dat rendement van die generator bedoel ik het rendement van de generator zelf, die 'dynamo' zeg maar, niet van de hele keten.
En dat zal niet veel afwijken van dat van een E-Motor. Ik weet niet of dat ook voor de 'dynamo' van een auto/scheeps motor geldt, maar een normale E-Motor kan ook als dynamo fungeren, een techniek die al decennia wordt toegepast bij locomotieven (met name die in de bergen worden ingezet) en nu ook bij E-Auto's.
Ik hoef mijn remmen nauwelijks te gebruiken, alleen voor de laatste meters . . . En het gaat nog terug in de accu ook.

Als een dynamo een rendement van 50% zou hebben, zou dat ding toch vrij warm moeten worden.
Een motor 'dynamo' kan al snel 60A leveren, bij 12V spreek je dan dus over 750W, bij een rendement van 50% wordt dat dus een kachel van 375W en dat is toch vrij fors.
Dan moet je toch al met koelribben oid gaan werken.

Die 25% rendement van een verbrandingsmotor is gebaseerd op gebruik in de praktijk van alle dag, en dan met name in de auto met telkens wisselende belasting.
Moderne Diesels kunnen rendementen halen van richting de 35%, maar dan praat je over werken onder constante en optimale belasting.
In de praktijk kom je die alleen tegen op schepen*, locomotieven*, generatoren etc.
Dus wat dat betreft zou je mbt dat 3C'je wel eens gelijk kunnen hebben.
Die 6pitter zal zeker hoog kunnen scoren, ware het niet dat "wij" onze scheepsmotoren zelden onder optimale last zullen laten draaien.

*Ik ben een paar jaar geleden in de machinekamer van de Zuiderdam van de HAL geweest; de feitelijke aandrijving is elektrisch (Azipods), het vermogen daarvoor wordt opgewekt door in totaal 6 Dieselgeneratoren (2 types) die naar behoeven (benodigd vermogen) worden bijgeschakeld. Als er nóg meer vermogen nodig is, hebben ze ook nog een gasturbine die is afgeleid van de GE CF6-50 (dat zijn die dingen die onder een 747/DC10 hingen) met een max vermogen van ca 21500(!) shp
En zo zijn er ook een aantal diesellocs ontwikkeld die ipv één grote dieselmotor, 2-4 kleinere zg powerpacks hebben.
Boeiende materie . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2023, 11:12

Eensch.
Ik denk wel dat de E-motor een erg goed rendement zal hebben.
Tenslotte worden er miljoenen van gemaakt en R&D zal hier ongetwijfeld zijn werk gedaan hebben.

De dynamo's kunnen inderdaad warm worden.
Maar ze worden ook al warm vanwege de plaatsing tegen de motor aan.

De WS500 regelaars reageren op de tegen de dynamo's aangeschroefde temperatuursensoren.
In de WS500 is een temperatuurdrempel instelbaar waarboven de dynamo's gaan terugregelen hetgeen prachtig werkt.
Ik heb ze nu staan op een uiterst bescheiden 65 graden, in de Cerbo/VRM kan ik zien dat ze beiden hier niet boven komen.
Deze waarde zorgt er zeker voor dat ze niet excessief warm worden hetgeen het rendement ten goede komt.

Mijn volgende boot wordt aangedreven door 2 elektromotoren met elk een eigen schroef, een giga accupakket en 2 aggregaten (1 x groot en 1 x klein, waarden n.t.b.) :-)
Maar dat is een geintje want daar gaan we niet meer aan beginnen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Sep 2023, 16:41

De nieuwste 3~ AC motoren zoals die in treinen worden toegepast hebben rendementen boven de 95% . . .

E-Motor voor je schip . .
Tja, de techniek is er, nu de infrastructuur nog.

Overigens heb je niet eens zo'n zware motor nodig ...

Voorbeeldje:
In de praktijk verstook ik op kruissnelheid met mijn 11tonner ca 3.5 L/h (langjarig gemiddelde).
Energetisch gezien is dat dus ca 40 Kw
Bij een rendement van ca 25% komt er dus maar 10 Kw op de schroef terecht.
Ofwel, als je een E-Motor gebruikt kun je volstaan met een motor van ca 10 Kw

There is no better power than E-Power (except steam) :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2023, 18:16

Hmm is dat goed? Ik vang met mijn huisset 4,05 kWp steevast minstens 4,2 MWh
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2023, 18:28

Amersfow schreef:Hmm is dat goed?

Wat is "dat" ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten