Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 11 Sep 2023, 23:33

Hoi Lui,

Ik probeer al een tijdje (voor de leuk) het dieselverbruik van mijn 2 dynamo's (ten behoeve van de LFP huisbank) te berekenen maar kom er niet uit.
Wie wil er even meerekenen.

Methode 1: Uitgaan van het rendement van een dynamo.
Voorbeeld: Stel het rendement op 50%, ofwel 1 kWh brandstof erin en 500 watt netto opbrengst.
Via het aantal grammen diesel bij een bepaalde motor per kWh kom je tot verbruik.
Eenvoudige benadering maar, nergens op het www vind ik het rendement van een Bosch 24 volt 80A huis-, tuin- en keukendynamo.

Methode 2: Toerenval bij in- of uitschakelen dynamo.
Op het dashboard kan ik dynamo 1 en 2 willekeurig in- en uitschakelen.
Dat schakelen levert een toerenval of stijging op (toerental is hier digitaal op 1 RPM nauwkeurig uitleesbaar).
Via de toeren- en brandstofverbruikgrafiek van de motor zou ik het verschil in toeren, dus verschil in verbruik, kunnen uitleggen als brandstof voor sec de dynamo's.
Maar, als het blok bv. 20 RPM zakt bij inschakelen van de dynamo's, wordt er dan extra brandstof ingespoten ter compensatie?
Of blijft de hoeveelheid brandstof per inspuiting gelijk?

Samengevat: Hoeveel brandstof trekken de dynamo's (en snaren)?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor bas » 12 Sep 2023, 08:06

Het is het tijdstip of de leeftijd maar toch 4 x moeten lezen om te ontdekken dat de aanhef niet uit "Hoi lul" bestond :roll:

Maar terug naar de vraag:
Wat je wil zal nog niet mee gaan vallen, dat is nogal afhankelijk van het opgenomen vermogen en dat zal nooit die 80A continu zijn maar iets tussen 0 en 80.
Verbruik is gerelateerd aan het afgenomen vermogen, niet zo zeer aan het toerental van de motor. Pak je grafiekje van de motor er maar bij en bekijk het brandstofverbruik voor het toerental wat je doorgaans vaart en zet dat af tegen het werkelijke verbruik, daar zit naar alle waarschijnlijkheid een behoorlijk verschil in.
Je zal dus iets van vermogen moeten gaan meten om hier wat aan te kunnen gaan rekenen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor aquanaut » 12 Sep 2023, 08:35

Dit is vanwege de vele variabelen lastig te berekenen dus eigenlijk maar op twee manieren te meten.

1- Met een bandstof verbruiks meter (joh)
2- door een vooraf bepaalde hoeveelheid brandstof te verstoken met en zonder dynamo.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2023, 09:45

Yep schreef:Hoi Lui,
(voor de leuk) Maar, als het blok bv. 20 RPM zakt bij inschakelen van de dynamo's, wordt er dan extra brandstof ingespoten ter compensatie?
Of blijft de hoeveelheid brandstof per inspuiting gelijk?
Samengevat: Hoeveel brandstof trekken de dynamo's (en snaren)?

Yep, je snapt er geen zak van. Toeren variatisch van je diesel worden veroozaakt door tekortkomingen van je regelateur !
En wat je wilt berekenen, is net zo iets als de vraag, hoelang zal ik er over doen om alle muggen van de komende muggenplaag dood te slaan ?
Voor de leuk, Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2023, 09:46

Dank Bas en Aquanaut!!!
Ik vrees dat ik de oplossing moet laten voor wat het is.
Alle methoden vergen gedoe of investering en dat is het ook weer niet waard.

@Bas: Fijn dat je de aanhef uiteindelijk goed gelezen hebt :-).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor chaea » 12 Sep 2023, 09:57

bas schreef:Het is het tijdstip of de leeftijd maar toch 4 x moeten lezen om te ontdekken dat de aanhef niet uit "Hoi lul" bestond :roll:

.

:lol:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor quichot » 12 Sep 2023, 12:18

Je kunt het ook via de achterdeur berekenen: de gebruikers.
Welke gebruikers halen hun energie uit de serviceset, en hoeveel W nemen die per inschakelduur per etmaal af.
Maak dus een schema van al je gebruikers, noteer daarin wattage en inschakelduur, en je hebt een redelijke schatting van het totaal opgenomen energie binnen een etmaal.
Dit is weer eenvoudig te herleiden tot de daartoe gebruikte brandstof. Dan heb je de variabelen van de dynamo's eigenlijk niet meer nodig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2023, 12:57

Dank en zeker een idee.
Ik ben echter op zoek naar het extra dieselverbruik bij inschakelen van de dynamo's.
De opbrengst heb ik haarfijn in beeld via Cerbo en VRM, tot op de watt nauwkeurig.

Er zijn echter verliezen in de vorm van snaren, diodes en wat al niet meer.
Wat je schetst is de opbrengst van de dynamo's en niet het opgenomen vermogen vanaf de krukas.
En dat laatste ben ik benieuwd naar.
Maar, zoals Aquanaut ook schetst, dat wordt een klusje/gedoe en dat is het ook niet waard.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor quichot » 12 Sep 2023, 13:51

Het is het verhaal van behoud van energie. De dynamo's remmen de motor af doordat ze er energie aan onttrekken. Die energie komt min of meer overeen met de energie die door de gebruikers uit de serviceset gehaald is. bij volle accu's lummelen de dynamo's vrijwel wrijvingsloos mee.
In de ideale wereld is dat 1 op 1, maar er is verlies aan wrijving, warmte, interne weerstanden enz. Daarbij spelen zoveel variabelen een rol om dat het alleen bij benadering geschat kan worden. Je kan op het internet wel vuistwaarden vinden van rendement dynamo of alternator, wrijving poelie en V-snaar en laadverliezen accu's. Daar zul je het mee moeten doen vrees ik!

Toch denken nog veel mensen dat die verliezen er niet toe doen, 'want de motor loopt toch'.
Bij mij draait sinds een jaar of vijf de serviceset volledig op zonneenergie. Dat leidde in mijn geval, over meerdere reizen gemeten, tot een brandstofbesparing van 3,5%. Lijkt weinig, maar bij de huidige pompprijzen verdienen de panelen zich sneller terug dan ik dacht!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Extra brandstofverbruik bij gebruik dynamo's

Berichtdoor Yep » 12 Sep 2023, 14:17

Eensch, het is vermoedelijk niet te berekenen.
Ik ben er simpelweg nieuwsgierig naar.

PV is hier ook een zegen.
Met 720 watt piek heb ik de afgelopen 12 maanden toch maar even 566 kWh opbrengst (zo blij met Cerbo/VRM).
Zeker gezien de horizontale plaatsing een prima waarde.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten