Wema meter en vlotter

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Wema meter en vlotter

Berichtdoor stentor950 » 18 Dec 2013, 22:29

Bericht door stentor950 » za 05 okt 2013, 21:14

Ik heb wat met elektriciteit. Niet in theorie, want dat zat vroeger in mijn opleiding, maar in de praktijk blijk ik er geen aanleg voor te hebben. Iedereen heeft zijn tekortkomingen en dit is de mijne.

Nu het volgende. Ik heb een Wema meter en vlotter aangeschaft. De vlotter gemonteerd en daarna aangesloten. Resultaat, de meter blijft op leeg staan terwijl de tank halfvol is.

Met de multimeter nagemeten. Op de plus stond 12,96V op de retour van de vlotter 12,7 V. Meter gaf/geeft niets aan.

Wat mankeert er aan of doe/deed ik niet goed?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Wema meter en vlotter

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 22:29

Bericht door henkvd » za 05 okt 2013, 22:29

De verbindingen van de zender na lopen, 1 van de 2 is open, de spanning die je nu meet op de G draad van de zender is daardoor veel te hoog.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Wema meter en vlotter

Berichtdoor eagle » 18 Dec 2013, 22:30

Bericht door eagle » zo 06 okt 2013, 13:56

Eens met Henkvd..

Wema werkt met serieweerstanden in de gever.
Deze zitten in een RVS buis. Daaromheen is er een kunststof ringvlotter, met daarin een magneet. In de buis zit een lange rij zg reed-schakelaars. Deze sluiten als er een magneet in de buurt is. Afhankelijk van de positie van de vlotter is er een van deze reed-schakelaars gesloten.
Aan elke reed is een weerstand gekoppeld, zodanig, dat de totale weerstand van de gever verloopt van 0 tot max, afhankelijk van de vlotterstand, en daarmee het brandstofniveau.
Het instrument heeft een referentie-weerstand, waarmee de gever in serie staat (G); De (volt)meter meet de spanning op het knooppunt tussen de geverweerstand (variabel) en de referentie-weerstand (zg spanningsdeler..).

Als er geen stroom loopt door de geverweerstand(en), zal de spanning niet gedeeld worden; de meter geeft dan "leeg"aan.
De onderbreking kan in zowel de "G" lijn, als ook in de ""Min" lijn zitten; de "Min" van de metermoet verbonden zijn met die van de gever!

Belangrijk om te weten is, Waar de zg geverretourspanning is gemeten:
Was dat bij de meter? dan kan de fout in zowel de "G", als de "Min" van de gever zitten.
Was dat bij de gever? Dan zit de fout in de "Min" lijn van de gever.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten