Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 25 Aug 2023, 10:29

Onderstaande schema van Victron heb ik ongeveer 1-op-1 op mijn motorboot geïmplementeerd.

https://www.victronenergy.com/upload/do ... d-MPPT.pdf

Alles werkt prima en doet wat het zou moeten doen. Echter in 1 situatie gaat het alarm van de monitor van de startaccu af. Dat is als ik “main switch-3”, die van de startaccu, uit zet. De BMV meet in dat geval 1,80v en gefet een alarm af. Zoals het ius aangesloten is dat verklaarbaar, maar niet gewenst.

Ik denk dat ik de +B2 van de BMV niet naar de Argofet maar rechtstreeks op de pool van de startaccu zal moeten zetten.

Zie ik dat juist of is er nog een andere mogelijkheid?

Groet Hans.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor heuvels » 25 Aug 2023, 10:46

Misschien eerst de motor uitzetten en daarna pas de spanning er af?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 25 Aug 2023, 11:41

Dat doe ik standaard
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Navigo » 25 Aug 2023, 13:19

HH,

Ja dat kan, de BMV staat dan altijd onder spanning. Het sluipverbruik ligt ergens in de orde van 4mA, die je dus uit je startaccu trekt.
Misschien dat vanaf de service set een beter idee zou zijn.

De restspanning van 1,8V die je BMV aangeeft, komt waarschijnlijk uit het lekken van de FET's.
In de praktijk zijn ze niet altijd volledig lekvrij.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Wolf1 » 25 Aug 2023, 15:06

Navigo schreef:HH,

Ja dat kan, de BMV staat dan altijd onder spanning. Het sluipverbruik ligt ergens in de orde van 4mA, die je dus uit je startaccu trekt.
Misschien dat vanaf de service set een beter idee zou zijn.

De restspanning van 1,8V die je BMV aangeeft, komt waarschijnlijk uit het lekken van de FET's.
In de praktijk zijn ze niet altijd volledig lekvrij.

Navigo

Volgens mij 1.8V lekspanning uit de service bat. de startaccu is afgeschakeld !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Navigo » 25 Aug 2023, 15:42

HH,

Inderdaad vanuit de servicebatterij, die zit ook aan de Argofet, weet je ook meteen welke FET doorlaat. Waarschijnlijk licht het blauwe ledje op de argofet ook op.
We praten meestal ook over mA, net voldoende om het blauwe ledje te laten branden

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 25 Aug 2023, 17:52

Navigo schreef:HH,

Inderdaad vanuit de servicebatterij, die zit ook aan de Argofet, weet je ook meteen welke FET doorlaat. Waarschijnlijk licht het blauwe ledje op de argofet ook op.
We praten meestal ook over mA, net voldoende om het blauwe ledje te laten branden

Navigo


Ik zal eens meten of er een stroom loopt en ook de service accu loskoppelen en meten . Dan zou het 0v moeten zijn.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 26 Aug 2023, 14:10

Ik heb de volgende metingen gedaan:

1 t/m 4: main switch-2 AAN:
1: schakelaar main switch-3 uit, dynamo losgehaald van argofet, stroommeting tussen argofet en losse dynamokabel: 0mA
2: idem met main switch-3 aan: 0mA
3. schakelaar mainswitch-3 uit, kabel startaccu losgehaald van argofet, stroommeting tussen argofet en losse kabel startaccu: 0mA
4. idem met main-switch-3 aan: 3,87A

5. Met main switch-2 UIT en switch-3 AAN: 5,25A

Ik heb het circuit van de argofet naar de startmotor nagelopen en er zitten op zeker geen verbruikers op.

De stroom loopt dus vanaf de service accu’s door de argofet naar de startaccu. De startaccu is volgens mij aan vervanging toe (vorige eigenaar had deze met verbruikers belast, waardoor deze teveel ontladen is geweest en flinke klappen heeft gehad).

Zou het dus aan een slechte startaccu kunnen liggen en dat dit een laadstroom betreft?
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Wolf1 » 26 Aug 2023, 14:52

HansGrundemann schreef:Zou het dus aan een slechte startaccu kunnen liggen en dat dit een laadstroom betreft?

Vanwaar zou die laadstroom dan komen ?
Als je schakelaar 3 aanzet kan je toch gewoon de spanning van deze accu op je BMV aflezen ?
Ik hoor je niet over start problemen ?
Van wat je zit te meten, snap ik allemaal niks van ! Maar wat gebeurt er eigenlijk, als je de kabels van je Argofet output 1 op 2, en van 2 op 1 zet ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Navigo » 26 Aug 2023, 16:34

HH,

Aansluitingen op de argofet
-Input, vanaf de dynamo
-Output 1 naar de startaccu
-Output 2 naar de service accu
-Energizer vanaf startslot
-Ground naar de min

Achter input, output1 & 2 zit een FET, die zorgt er simpel gezegd voor dat er 1 richtingsverkeer is.
Als je op output 1 een accu aansluit dan hoort deze niet meetbaar te zijn van de input of output 2 naar de min(alleen de draadeindjes , verder niets op aangesloten)
Als je op de output2 een accu aansluit dan hoort deze niet meetbaar te zijn vanaf de input of output 1 naar de min(ook nu zit er op de draadeindjes niets aangesloten)

Zet je in beide meetsituaties een weerstand(bijvoorbeeld een lampje van 12V 24W )tussen de mindraad en de min, dan mag er geen stroom gaan lopen van om nabij de 2A)
Normaliter laat een FET niets door, tenzij hij vervuild is, laat hij wel iets door dan is het meestal een minimaal meetbare mA. Acceptabel.

Zoals je nu aangeeft en er loopt een dusdanige stroom tegengesteld door de FET, dan is de Argofet niet goed.
De beide accu's komen indirect met elkaar in verbinding en kunnen zich gaan vereffenen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten