Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 27 Aug 2023, 10:52

Bedankt voor jullie reacties.

@Wolf1:
Er zijn geen startproblemen. Met de metingen wilde ik lekstroomverbruik uitsluiten. Als ik output 1 en 2 omwissel, incl BMV-meetpunt, dan verhuist het probleem (?) mee. Dus 1,82 op output 2 als switch-3 uit en switch-1/2 aan.

@Navigo:
In beide de situaties meet ik 1,93v tussen de losse draadeindes en de min. PS: de energizer is bij mijn dynamo-type niet nodig, dus ook niet aangesloten.
Met een lampje van 12v 15W liep er geen stroom tussen losse draadeinde en de min. Maar je schreef “een lampje … tussen de mindraad en de min”: ik begrijp niet welke aansluitingen je hier bedoelt.

Misschien is dit normaal met zo’n fet. Het punt is dat als er geen walstroom is aangesloten en switch 1-3 gesloten zijn, de startaccu ongeveer 0,35v per dag verliest, wat (veel) te veel is.

/Hans.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2023, 11:47

Met het omdraaien heb je dus aangetoond, wat je eigenlijk al wist, je Argofet is niet in orde !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Navigo » 27 Aug 2023, 22:18

HH,


Achter input, output1 & 2 zit een FET, die zorgt er simpel gezegd voor dat er 1 richtingsverkeer is.
Als je op output 1 een accu aansluit dan hoort deze niet meetbaar te zijn van de input of output 2 naar de min(alleen de draadeindjes , verder niets op aangesloten)
Als je op de output2 een accu aansluit dan hoort deze niet meetbaar te zijn vanaf de input of output 1 naar de min(ook nu zit er op de draadeindjes niets aangesloten)


Nu meet je soms toch een spanning, de FET laat door, is onzuiver van materiaal of er is in de fabriek niet zuiver genoeg gewerkt.
Nu laat de FET wel een spanning door, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er ook daadwerkelijk een stroom loopt cq kan lopen.

Dus als er in de 1ste situatie een accu is aangesloten op output1 en je een lampje aansluit op het draadeindje output 2 naar de min, dan mag deze niet branden. Als je nu in deze stroomkring je multimeter in een serie schakeling opneemt(meetsnoer en multimeter in Ampere stand), dan kun je exact meten hoeveel stroom de FET doorlaat. Het lampje is/ fungeert als weerstand.
Zo test je ook de input en uiteindelijk de situatie 2.

Nu weet je daadwerkelijk hoeveel stroom en welke FET dit doorlaat. Is deze bijvoorbeeld 2mA, dan is de FET inderdaad niet zuiver, maar niet de oorzaak van de spanningsval van je accu.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2023, 09:28

Lekkage door de FET is normaal en kan geen kwaad.
Wat er wel fout is, is het schema.
De sens voor de startbatterij spanning moet niet op de FETbrug maar rechtstreeks op de de batterij (op een ononderbroken spanning)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 28 Aug 2023, 21:26

@Navigo: er loopt geen stroom als ik een lampje met de meter ertussen op de manier die je aangeeft aansluit.
@Aquanaut: je bevestigd mijn eerdere vermoeden.

Denk dat ik er dan uit ben, dank voor het meedenken, dat waardeer ik zeer.

Groet Hans.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Navigo » 28 Aug 2023, 21:46

HH,

Prima dus, niets mis met de argofet.
Wat verklaart uiteindelijk de gemeten spanningsval, deze is best groot? Toch de accu?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor HansGrundemann » 28 Aug 2023, 22:11

Kan bijna niet anders of het is een defecte/slechte startaccu. Het betreft twee parallel staande Zenith AGM Deep Cycle 115Ah accu’s. Mooie accu maar niet geschikt als startaccu. (De motor start wel redelijk goed). Daarnaast had de vorige eigenaar twee verbruikers, buiten de schakelaar om, rechtstreeks op deze set aangesloten. Ik kwam daar pas achter toen ik na 1 dag achter het anker te hebben gelegen, de motor niet meer kon starten. De accu was totaal leeggetrokken en is daarvan denk ik niet meer bovenop gekomen.

Ik heb inmiddels een Optima Red Top in bestelling.

Hans.
HansGrundemann
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Aug 2023, 10:17
ligplaats: Wemeldinge
info: Westbas 29 Offshore

Re: Alarm op monitor startaccu - aanpassen aansluitschema?

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2023, 14:55

HansGrundemann schreef:@Aquanaut: je bevestigd mijn eerdere vermoeden.
Denk dat ik er dan uit ben, dank voor het meedenken, dat waardeer ik zeer.
Groet Hans.

Fijn opgelost !
Maar ?

HansGrundemann schreef:Kan bijna niet anders of het is een defecte/slechte startaccu. Het betreft twee parallel staande Zenith AGM Deep Cycle 115Ah accu’s. Mooie accu maar niet geschikt als startaccu. (De motor start wel redelijk goed). Daarnaast had de vorige eigenaar twee verbruikers, buiten de schakelaar om, rechtstreeks op deze set aangesloten. Ik kwam daar pas achter toen ik na 1 dag achter het anker te hebben gelegen, de motor niet meer kon starten. De accu was totaal leeggetrokken en is daarvan denk ik niet meer bovenop gekomen.

Ik heb inmiddels een Optima Red Top in bestelling.
Hans.

Mijnheer Grundemann, bedacht zich, zonder reden, toch een nieuwe accu, hier kunnen we noch wel even mee aan de gang blijven !

Hansje pansje kevertje die klom eens op een heg, neer viel de regen die spoelde Hansje weg, op kwam de zon en die maakte alles droog, Hansje pansje kevertje die klom toen weer omhoog !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten