Walstroom en veiligheid

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 08 Jan 2012, 23:48

Heren

Op mijn stalen kruisertje 7.70M heb ik alle bedrading er uit gesloopt.
Was sterk verouderd en onoverzichtelijk.

De bedoeling is uitsluitend 12V te gebruiken,alleen de acculader (TBC312-2-25) is 230V en word dan
aangesloten op de walstroom.
En eventueel een kleine omvormer van 12V naar230V word ingebouwd.

Moet voor de veiligheid daar nu een scheidingstrafo voor, of aardlek?
Laatst gewijzigd door freekw op 19 Jan 2012, 23:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jan 2012, 08:05

Als je alleen die lader aan zou sluiten, zou je alleen officieel de aarde van de wal aan de lader maar ook aan je schip moeten knopen.
Dit vind je niet leuk want als je de lader veelvuldig langdurig zou gebruiken en je verfsysteem is niet optimaal kan je hierdoor een roest probleem aan het onderwaterschip krijgen ! (alleen als je laadt) Verder niets
Maar het probleem wordt groter, want je begint ook al over een klein omvormertje, en aan een omvormertje komt dan weer een boordnetje.
En bij een boordnet hoort een aardlekschakelaar en om die te kunnen laten werken moet de nul van de omvormer aan de zelfde scheepsaarde als de walstroom.
Zo heb je net zoveel 220 aan boord als dat je omvormer kan leveren !
Zeg je dan, ja maar s’winters even een elektrisch kacheltje en op zijn tijd een lekker bakkie, dan wordt het toch al snel weer anders.
Want eerst die 220 omzetten naar 12V, in een accu stoppen en dan weer omvormen naar 220 gaat het dan ook niet worden.
Dan is de behoefte naar een omschakeling (wel of niet automatisch) ontstaan, 220 van de wal rechtsreeks op het boordnet.
Mede omdat de walstroom in Nederland niet polair vast is en het al aangegeven roest probleem zullen we nu gebruik moeten maken van een scheidingstrafo, als oplossing voor de reeds genoemde problemen.
Gr. en succes Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 09 Jan 2012, 21:17

Die kleine omvormer is puur voor tijdens het varen de tel. navigatie en laptop op te laden.Meer niet.
En nee geen straalkachels/magnetrons/koffiezet app. enz.

Alles 12V of gas

Volgens de instructie van de lader moet ik deze geisoleerd bevestigen op het schip.(Dus geen aarde naar de boot?)
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2012, 23:08

Walstroom aan een volledig van de boot geisoleerde lader zou in theorie veilig kunnen zijn.
Echter schrijft de CE richtlijn voor dat er of een scheidingstrafo of een vaste walaarde aan het schip moet zijn aangesloten.
Dus heeft Wolf m.i. gelijk en behoor je een walaansluiting (hoe beperkt dan ook) uit te voeren met de genoemde mogelijkheden (met de voor- en nadelen).

Een -niet officiele manier- is om de lader optimaal geisoleerd op te stellen zonder walaarde en er ook een aardlekschakelaar tussen te zetten.
Een 30mA aardlekschakelaar schakelt af bij een verschil van 30mA tussen de fase en nul van de walaansluiting.
Dan moet die 30mA ergens blijven en opgenomen worden door bv. een aardsluiting aan boord of een mens, want er is geen afvoer via de aarde.
(de 30mA is een waarde waarbij we niet doodgaan)

Wolf1:
Even overleggen:
Hoe denk jij over die niet officiele manier?
Als je met je boot wild ligt zonder walaansluiting, maar met de omvormer aan heb je immers ook geen aarde, maar wel aardlekschakelaars.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jan 2012, 09:20

vuuren1 schreef:Een -niet officiele manier- is om de lader optimaal geisoleerd op te stellen zonder walaarde en er ook een aardlekschakelaar tussen te zetten.Een 30mA aardlekschakelaar schakelt af bij een verschil van 30mA tussen de fase en nul van de walaansluiting.
Dan moet die 30mA ergens blijven en opgenomen worden door bv. een aardsluiting aan boord of een mens, want er is geen afvoer via de aarde.
(de 30mA is een waarde waarbij we niet doodgaan)

Wolf1:
Even overleggen:
Hoe denk jij over die niet officiele manier?
Als je met je boot wild ligt zonder walaansluiting, maar met de omvormer aan heb je immers ook geen aarde, maar wel aardlekschakelaars.
Dat geïsoleerd opstellen van een lader zonder aarde van de wal aan het schip, is volgens CE normen terecht niet toegestaan !
Als de aarde niet aan het schip zit en er is een isolatie sluiting in de voeding van de lader naar de min, staat het hele schip onderstroom zonder dat de aardlek op de wal wordt aangesproken ! ! ! Lijkt me dus niet zo’n geweldig idee. Je bent dan gelijk het vogeltje op de hoogspannings draden.

Hans ook jij maakt er een zootje van, waar heb je het nu allemaal over 30mA tussen de fase en de 0, ik hoop voor onze vraag steller dat, dat gewoon 230V is.
De aardlek aan boord kan alleen werken als de 0 van de omvormer aan aarde ligt.
(Bij de aardlek aan de wal heeft de stroom leverancier hier al voor gezorgd)

De aarde aan boord is een centraal punt aan b.v de fundatie van de motor dat nooit met water in aanraking mag/kan komen.
Op dit punt wordt de aarde van de scheepsinstallatie aangesloten en de walaarde.

Zodra we een walvoeding op ons scheepsnet aanwillen sluiten moeten we om diverse redenen gebruik maken van een scheidingstrafo !

Moderne combi omvormers hebben een relais waarmee de 0 aan aarde gelegd wordt, door dit relais hoeven we ons ook geen zorgen te maken over de polariteit van de wal voeding.
(Let op dit moet allemaal wel softwarematig ingesteld worden)
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Jan 2012, 22:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2012, 21:54

Wolf,

Geen 30m-Volt maar 30 m-Ampere (wel ff wakker meelezen..)
Een 30mA aardlekschakelaar tript bij een verschil-STROOM van 30 mA tussen hetgeen er in gaat en wat er terug komt.

Hoe beveilig jij je eigen 230V boordnet als je geen walkabel hebt uitliggen?
Dan ben je ook dat -vogeltje op het draad- en zal een aardlekschakelaar je moeten beschermen.

De benaming -aardlekschakelaar- is in dit geval ook fout omdat het een verschilstroom-schakelaar is met een spoeltje wat vanaf 30mA een contact bedient welk de voeding afschakelt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jan 2012, 22:21

vuuren1 schreef:Hoe beveilig jij je eigen 230V boordnet als je geen walkabel hebt uitliggen?
Dan ben je ook dat -vogeltje op het draad- en zal een aardlekschakelaar je moeten beschermen.
Ik dacht eerst dat je er niets van begreep nu laadt je zien dat je er iets van begrijpt, maar dat spreek je dan weer tegen met deze zin ! !
Je hebt gelijk de Engelse benaming verschil schakelaar is veel beter !
We meten dus met een aardlekschakelaar, populair gezegd de heem en de terug gaande stroom.
Doordat we bij de bron (in dit geval de omvormer) de 0 aan aarde leggen hebben we dus een extra retourleiding buiten de aardlekschakelaar om.
Moet ik nog verder uitleggen ? Dus niks vogeltjes, de aarlek valt af, als er meer dan 30mA via deze 3e draad naar de 0 van de bron terug gevoerd wordt.
Comprende ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jan 2012, 23:27

Ik wist niet dat ik alsnog examen deed ;)
Jammer dat je niet goed leest en niet even tot 10 telt alvorens te reageren.
Ik sta altijd open voor commentaar waar ik iets mee kan, maar nu gaat het op een spelletje lijken wie er gelijk heeft.
Ik stelde eerder een overlegsituatie voor omdat de CE naar mijn idee niet volledig is op dat gebied.
Op een forum zijn de deelnemers gebaat bij duidelijke verhalen.
Vandaar ik de CE regeltjes die vaak vaag zijn er bij pak.

Bij een stalen schip -willen we- bij voorkeur geen aarde aan het schip.
Geen mogelijke stroompjes die ergens door, of via het casco lopen.
(persoonlijk ben ik er niet zo bang voor)

Scheepsmassa zonder directe walaarde blijft onzeker.
De verschil-stroom-schakelaar met een maximum van 30 mA moet dan de levens redden.
En dat kan met die gestelde waarde.

Jij legt de nul aan aarde, maar op een losse boot heb je geen aarde en zal je het met die 30mA verschilstroom-schakelaar moeten redden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 11 Jan 2012, 23:45

Oeps :shock: Moeilijke materie dus (meerdere mogelijkheden?)
Misschien een simpel schetsje,dat zou een hoop duidelijk maken.

Of is dat teveel gevraagd

mvg Freekw
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor henkvd » 12 Jan 2012, 00:20

vuuren1 schreef:Walstroom aan een volledig van de boot geisoleerde lader zou in theorie veilig kunnen zijn.
Echter schrijft de CE richtlijn voor dat er of een scheidingstrafo of een vaste walaarde aan het schip moet zijn aangesloten.
Dus heeft Wolf m.i. gelijk en behoor je een walaansluiting (hoe beperkt dan ook) uit te voeren met de genoemde mogelijkheden (met de voor- en nadelen).

Een -niet officiele manier- is om de lader optimaal geisoleerd op te stellen zonder walaarde en er ook een aardlekschakelaar tussen te zetten.
Een 30mA aardlekschakelaar schakelt af bij een verschil van 30mA tussen de fase en nul van de walaansluiting.
Dan moet die 30mA ergens blijven en opgenomen worden door bv. een aardsluiting aan boord of een mens, want er is geen afvoer via de aarde.
(de 30mA is een waarde waarbij we niet doodgaan)

Wolf1:
Even overleggen:
Hoe denk jij over die niet officiele manier?
Als je met je boot wild ligt zonder walaansluiting, maar met de omvormer aan heb je immers ook geen aarde, maar wel aardlekschakelaars.




Een optimaal geïsoleerde lader in theorie veilig, ja echter de walstroomkabel is de zwakke schakel, bij beschadiging hiervan op of nabij het schip. ( typisch de plaats waar de problemen te verwachten zijn).


Een aardlekschakelaar tussen de optimaal geïsoleerde lader heeft geen functie op deze manier en zal niet werken. Kan alleen worden toegepast als het de functie van de aardlekschakelaar van de walstroom aansluiting overneemt( en zodanig is aangesloten), en beveiligt dan alleen het stuk naar de al optimaal geïsoleerde lader.


Bij gebruik van een omvormer , heb je een gescheiden net, of anders gezegd je omvormer is je eigen scheidingstrafo , je hebt in dat geval geen probleem met de galvanische verbinding met aarde van het stroomnet ( landelijke) hier werkt door boord aardlekschakelaar dus zo als het moet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten