Hans heb je gequote stukje 10x overgelezen, en kwam tot de conclusie dat ik niet snapte wat jij niet begreep ?vuuren1 schreef:Scheepsmassa zonder directe walaarde blijft onzeker.
De verschil-stroom-schakelaar met een maximum van 30 mA moet dan de levens redden.
En dat kan met die gestelde waarde.
Jij legt de nul aan aarde, maar op een losse boot heb je geen aarde en zal je het met die 30mA verschilstroom-schakelaar moeten redden.
Nu ben ik niet echt duidelijk maar weet het niet beter te zeggen.
Ik denk, dat je met een denk fout zit ! !
En ik denk dat die is ontstaan in het gebruik van de aarde aan de wal.
Daar gebruiken we een aardelektrode om via de aarde naar de aardelektrode van de centrale te komen en zo is dan de derde aard verbinding gecreëerd.
En dat hebben we bij een bootje allemaal niet, met deze reden eist de CE dat je bij gebruik van walstroom de aarde van de wal aan je boot knoopt.
Ik denk dat je het tot zover allemaal met me eens bent ?
Het wordt pas anders als we eigen bronnen hebben, nu hebben we zelf te zorgen voor een extra verbinding buiten alles om rechtstreeks naar de 0 van de bron ! !
Deze extra verbinding zit aan elke aardaansluiting van alle w.c.dozen. maar ook aan het schip en noemen we "aarde" ! ! Werkt absolute net zo zeker als aan de wal.
Als je dit laatste stukje nu even goed tot je door laat dringen (dit is geen spelletje ! ), dan denk ik dat we er uit zijn. En ben je geslaagd
Gr. Wolf1
Ik constateer voor de tijd dat ik je nu ken een chronisch retourleiding probleem !