Walstroom en veiligheid

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jan 2012, 08:14

vuuren1 schreef:Scheepsmassa zonder directe walaarde blijft onzeker.
De verschil-stroom-schakelaar met een maximum van 30 mA moet dan de levens redden.
En dat kan met die gestelde waarde.

Jij legt de nul aan aarde, maar op een losse boot heb je geen aarde en zal je het met die 30mA verschilstroom-schakelaar moeten redden.
Hans heb je gequote stukje 10x overgelezen, en kwam tot de conclusie dat ik niet snapte wat jij niet begreep ?
Nu ben ik niet echt duidelijk maar weet het niet beter te zeggen.
Ik denk, dat je met een denk fout zit ! !
En ik denk dat die is ontstaan in het gebruik van de aarde aan de wal.
Daar gebruiken we een aardelektrode om via de aarde naar de aardelektrode van de centrale te komen en zo is dan de derde aard verbinding gecreëerd.
En dat hebben we bij een bootje allemaal niet, met deze reden eist de CE dat je bij gebruik van walstroom de aarde van de wal aan je boot knoopt.
Ik denk dat je het tot zover allemaal met me eens bent ?

Het wordt pas anders als we eigen bronnen hebben, nu hebben we zelf te zorgen voor een extra verbinding buiten alles om rechtstreeks naar de 0 van de bron ! !
Deze extra verbinding zit aan elke aardaansluiting van alle w.c.dozen. maar ook aan het schip en noemen we "aarde" ! ! Werkt absolute net zo zeker als aan de wal.

Als je dit laatste stukje nu even goed tot je door laat dringen (dit is geen spelletje ! ), dan denk ik dat we er uit zijn. En ben je geslaagd

Gr. Wolf1
Ik constateer voor de tijd dat ik je nu ken een chronisch retourleiding probleem !
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 13 Jan 2012, 07:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2012, 22:16

@Henk,

Een aardlekschakelaar werkt altijd als er een bepaald verschil ontstaat tussen de heen en terug gaande stroom.
Dus los van het gegeven of de boot aan de wal aarde is verbonden.
Daarom is de naam -aardlekschakelaar- m.i. fout het is een -verschilstroom beveiliging-

@Wolf1,

Ik ben het voor het grootste stuk met je eens, maar ik twijfelde alleen over de scheepsaarde als de boot van de wal los is.
Jij schrijft dat het water onder de boot evengoed -aarde- is, dan moet de aardlekstroom via het water worden afgevoerd.

Als we dan naar blikseminslagen kijken blijken schepen daar (min of meer) ongevoelig voor te zijn omdat ze in het water drijven.
De geleidbaarheid van water is nu eenmaal niet zo groot.
Wellicht is een klein stroompje geen probleem?

Ik breng mijn twijfels ter sprake om er mogelijk iets van te leren. Ik had al langer twijfels m.b.t. de veiligheid over aarding met een losse boot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jan 2012, 23:04

vuuren1 schreef:Ik ben het voor het grootste stuk met je eens, maar ik twijfelde alleen over de scheepsaarde als de boot van de wal los is.
Jij schrijft dat het water onder de boot evengoed -aarde- is, dan moet de aardlekstroom via het water worden afgevoerd.
Hans, dat heb ik nergens gezegd, en is ook je grote denkfout ! !
Je hebt niks met dat water waar je in drijft te maken, al zet je hem op het droge, al hang je hem in de lucht en geen walstroom je doet de accu’s steeds van boord laden.

Lees hem nog eens: Het wordt pas anders als we eigen bronnen hebben, nu hebben we zelf te zorgen voor een extra verbinding buiten alles om rechtstreeks naar de 0 van de bron ! !
Deze extra verbinding zit aan elke aardaansluiting van alle w.c.dozen. maar ook aan het schip en noemen we "aarde" ! ! Werkt absolute net zo zeker als aan de wal.


Je bent toch nog niet geslaagd !
Sterkte Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2012, 23:30

Reactie gefilterd:
De aardaansluiting aan de nul van de bron leggen?
Dat schijnt ook weer nadelen te hebben.

Hier zomaar een artikel daarover:
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actuee ... chikt.html

En hier weer iets anders:
http://content.yudu.com/A1rr60/jbn1102/resources/29.htm
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2012, 00:07

Niks geen nadelen !
Hans, nu niet op zaken vooruit lopen, zijn we nu zover dat we elkaar begrijpen ?
Wat in de schuttevaer aangevoerd wordt is een heel ander vervolg verhaal !
Warneer we de 0 van de omvormer aan boord aan de scheepsaarde hebben liggen zijn we dus polariteit gevoelig.
En kunnen we dus niet zomaar ongestraft een walvoeding, op dit net aan sluiten. (we zijn met de C-form stekker wel begonnen met een polair vast net maar daar mag je nog niet op rekenen)
Daar zijn vele oplossingen en schakelingen voor te bedenken, één daarvan had ik al aangegeven het gebruik maken van een moderne combi-omvormer.(met ingebouwd aarde relais)
Maar de beste om vele redenen, is de scheidingstrafo, deze zien we dan weer net zo als de omvormer aan boord, als een bron en leggen dus ook hiervan de 0 aan de scheepsaarde de P komt nu via een omschakeling omvormer/walvoeding aan het boordnet
De hierop volgende is, de 230/380V generator hiervan ook weer de 0 of het sterpunt aan ons eigen aardnet !
Verder hebben ze met de nieuw geplaatste walstroom kasten voor de binnenvaart nog veel meer problemen, maar dat gaat allemaal over draaistroom en de daaruit voortvloeiende problemen met 4 en 5 polige aansluitingen.
Hier zijn ook nog geen geharmoniseerde CE-normen voor.
Ik wil er verder hier in deze topic niet verder over uitweiden zou veel te ver gaan en denk ook niet dat er velen onder ons zijn met een 400V walaansluiting, maar ook deze problemen zouden allemaal opgelost zijn met een scheidingstrafo.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jan 2012, 21:46

Wolf,

Duidelijk, ik ben weer een beetje bij.
Achteraf weet ik weer waarom we voorzichtig zijn met de nul aan aarde: De polariteit van de walaansluiting.
Op de kleinere boten is een installatie meestal relatief eenvoudig en is het geen onderwerp van discussie.

Terug naar de veiligheid bij een walaansluiting voor eenvoudigere schepen:
Ze waren leuk begonnen met die CEE-norm aansluitingen en ik gok dat (bijna) iedereen dan ook een enkelpolige zekeringsautomaat in de (veronderstelde) fase opneemt.
De automaat kan immers evengoed de wal-nul zekeren die er op binnenkomt.
Velen hebben ook geen aardlekschakelaar en dan is het helemaal onveilig.
Een scheidingstrafo zie je in de kleinere sector al bijna helemaal niet, vindt men veel te duur.

Ondanks alles gebeuren er weinig ongelukken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2012, 23:27

He’he’ “Opgelost”
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2012, 00:20

Wolf1 schreef:He’he’ “Opgelost”
Wolf1


Mooi zo!
Een discussie met ene Wolf1 die opgelost is, is volgens mij uniek :)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 14 Jan 2012, 00:27

Nu ik nog :oops:

Zal wel aan mij liggen,maar het is in mijn situatie nog niet helemaal duidelijk.

Moet ik nu de lader geisoleerd ophangen?
Dan de aarde van bijv. wc dozen op de nul van de omvormer?

Een eenvoudig schetsje in mijn situatie zou erg verhelderd werken
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jan 2012, 01:02

Dat weet ik niet, moet je maar aan Hans vragen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten