Walstroom en veiligheid

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 20 Jan 2012, 00:57

Is bij jou schema toch ook?
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jan 2012, 01:09

Mijn schemaatje is eigenlijk bedoeld voor gebruik zonder scheidingstrafo ! (Standaard moderne combi lader)
Dan hangt de lader aan de wal aardlek.
Gaan we gebruik maken van meerdere bronnen omvormer, generator en of scheidingstrafo dan wordt het simpeler om elke bron van een eigen aardlek schakelaar te voorzien.
Het simpeler, heeft dan betrekking op wat gaan we met welke bron voeden ?
Hier dan ook weer elke Bron 0 aan aarde !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jan 2012, 18:41

Afbeelding

Geachte Wolf1,

We hebben de handleiding zo samengesteld dat ook een booteigenaar die geen of minder (technische)kennis van zaken heeft, de lader op een dusdanige manier kan plaatsen zonder dat het schip ‘per ongeluk’ enkel via de behuizing van de lader ‘geaard’ wordt.

Het isoleren van de lader t.o.v. het casco of alle metalen delen zal in bepaalde situaties overbodig zijn maar op deze manier wordt in alle gevallen het risico op een onveilige situatie (met alle gevolgen van dien) voorkomen.
Onze ervaring is dat het verstrekken van tè technische informatie aan de hand waarvan de gebruiker een keuze moet maken juist vragen oproept bij gebruikers die minder kennis van zaken hebben. Om het voor iedere gebruiker duidelijk te houden en om een vragenstroom+vervelende consequenties (denk aan bijv. corrosie) te voorkomen, hebben we bewust gekozen voor een universeel advies: Geïsoleerd ophangen van de lader. De lader is immers altijd via het aansluitsnoer aan aarde verbonden.

Met vriendelijke groet,
Marc Wagemakers

Proosten Electronics B.V.
Banmolen 14
Industrieterrein "de Wielen"
5768 ET Meijel (L)
Nederland

Één en ander wil dus zeggen:
Brengen we een lader zomaar even aan boord om een accu te laden, met een voeding kabel van de wal, zorg dan dat het huis van de lader vrij is van het scheepsmetaal !
Hebben we een permanente walvoeding installatie aan boord die volgens de regels is aangelegd en gebruiken we deze installatie als voeding voor de lader dan maakt het niets uit, de lader ligt via zijn eigen aarde aan de scheepsaarde !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor freekw » 21 Jan 2012, 00:54

Kijk weten we dat ook weer.

Vanavond alles even uitgetest, het relais werkt goed.
Alleen de NTC weerstanden voor de ringkerntrafo vind ik wat twijfelachtig (inschakel begrenzing voor de trafo)
Het blijkt dat als je flink vermogen trekt (in mijn geval 5 ampere) die dingen heet worden,opzich geen probleem.
Maar als je nu de stekker er uit trekt en er weer in, hebben die dingen geen vertraging meer,moeten dus eerst weer afkoelen.
Daar moet ik iets anders op verzinnen.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2012, 18:33

freekw schreef:Alleen de NTC weerstanden voor de ringkerntrafo vind ik wat twijfelachtig (inschakel begrenzing voor de trafo)
Het blijkt dat als je flink vermogen trekt (in mijn geval 5 ampere) die dingen heet worden,opzich geen probleem.
Maar als je nu de stekker er uit trekt en er weer in, hebben die dingen geen vertraging meer,moeten dus eerst weer afkoelen.
Weet niet wat je allemaal aan het bouwen bent, maar ik ken een soft start niet anders als een in zeer korte tijd afschakelende weerstand.
Ik neem aan dat warneer het werkt we een schema te zien krijgen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroom en veiligheid

Berichtdoor Tjeerd47 » 12 Feb 2012, 12:37

Voor de inschakelvertraging maakt men gebruik van een z.g. solit-state relais, uiteraard een type die "door de nul" schakelt, d.w.z. aanschakelen als de periode 0 is en er theoretisch geen stroom meer loopt.
Er zitten wel een aantal opstart weerstanden over het kontakt die de eventuele inschakelstroom begrenzen, alsmede een aantal flinke condensatoren om alle faseproblemen glad te strijken.
Tís en blijft een mooi vak, electronica, jammer dat er zoveel mensen zijn die maar wat aan rommelen. :)
O ja geïsoleerd opstellen van iets, gebruik een minimale isolatie dikte van 8 mm, dan blijft het bij een hoge vochtigheid ook nog geïsoleerd.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten