Electrische deel ankerllier reanimeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor elrenegado » 22 Aug 2023, 09:53

Beemer schreef:Gezien de schema’s, lijkt het mij dat je met een tweede Bosch relais kunt volstaan om ook elektrisch te kunnen vieren. Dus voor €100 extra klaar. Hier is geen duur speciaaal ‘omkeer’ relais (het bekende Albright setje) nodig, zoals voor o.a. veel thrusters.
Scheelt honderden euro’s :D :D

Als je ook wilt vieren, dan dien je nog wel een derde dikke draad van het 2e Bosch relais naar de liermotor te trekken.
Zelf zou ik me de moeite besparen, immers nog niemand heeft mij het nut van elektrisch (traag) neerlaten van het anker kunnen uitleggen. :lol:


Idd, electrisch laten zakken zie ik ook weinig nut van in.
Zo inspannend is dat niet om handmatig te doen ;)
Dus wat mij betreft hoeft dat ook niet gerealiseerd te worden, ophalen wel, dat kost anders teveel zweetdruppels 8-)

Er zit een automaat voor het ankerlier in mijn meterkast, dus die onderbreker is er.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Wolf1 » 22 Aug 2023, 10:14

elrenegado schreef:Er zit een automaat voor het ankerlier in mijn meterkast, dus die onderbreker is er.

2 draai richtingen wil je helemaal niet en gaat ook niet met een 2de zelfde relais !
De zekering in de kast is vermoedelijk alleeen stuurstroom en help dus niet bij klevende relais ! (komt ook practisch nooit voor)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 22 Aug 2023, 17:43

Wolf1 schreef:……… De zekering in de kast is vermoedelijk alleeën stuurstroom ……….

……….en help dus niet bij klevende relais ! (komt ook practisch nooit voor) ……..
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]


@Wolf1. Vraag, wat is dan je advies wat betreft een hoofdstroomschakelaar in de voedingskabel?

@Wolf1 Eens, een klevende relais komt weinig voor. Maar ik vrees wel, bij al die sloepschippers die met de joystick de boegschroef elke seconde aan/uit schakelen om zo de stuwkracht te doseren :roll: :roll:. Ongelooflijk, maar ik zie/hoor het toch regelmatig.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Amersfow » 22 Aug 2023, 18:48

Mijn electrische ankerlier kan alleen bekrachtigd ophalen. 1 knop. Voordeel van electrisch laten vieren is dat je makkelijker kunt zien hoeveel meter je uitzet. Ik vind het lastig de 5 m markeringen goed te zien (1 schakel wit 5 m, 2 schakels wit 10m enzo).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 22 Aug 2023, 22:10

Amersfow schreef:………… Ik vind het lastig de 5 m markeringen goed te zien (1 schakel wit 5 m, 2 schakels wit 10m enzo).


Ja, dat lijkt me zeer lastig: 1 witte schakel in de smiezen te moeten houden. :lol: :lol:
Dat kan natuurlijk slimmer!
Zelf heb ik bij circa 10 meter een markering 2 meter rood, bij 20 meter 2 meter wit en bij ca 2 meter blauwe markering.
Voor anker-op is er ook nog een markering als ankerstok 1 meter voor kluisgat hangt.

Overigens vraag ik me af wat de zin is van een markering bij 5 meter? Iets voor een sloepje, maar toch niet voor een groter schip!
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor pascall » 23 Aug 2023, 05:20

Ik zie geen nadeel in het elektrisch laten vieren van een anker.
Het vieren gaat gecontroleerd en de mogelijkheid om het te laten vallen is er ook altijd nog.
Ons anker 35 kilo zwaar laten vallen, ik vind het nog al een geweld, vieren altijd elektrisch.
Snap het argument van Wolf niet wat er mis mee is.
Wat ankere betreft, wij vinden het heerlijk en doen het dan ook erg veel.

Mag,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Wolf1 » 23 Aug 2023, 10:39

Beemer schreef:Vraag, wat is dan je advies wat betreft een hoofdstroomschakelaar in de voedingskabel?
Eens, een klevende relais komt weinig voor. Maar ik vrees wel, bij al die sloepschippers die met de joystick de boegschroef elke seconde aan/uit schakelen om zo de stuwkracht te doseren :roll: :roll:. Ongelooflijk, maar ik zie/hoor het toch regelmatig.

Mits van de juiste waarde, en degelijke kwaliteit, heb ik geen enkel probleem met een hoofdschakelaar direct achter de bron en een zekering voor het te beveiligen object !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Wolf1 » 23 Aug 2023, 10:45

Amersfow schreef:Mijn electrische ankerlier kan alleen bekrachtigd ophalen. 1 knop. Voordeel van electrisch laten vieren is dat je makkelijker kunt zien hoeveel meter je uitzet. Ik vind het lastig de 5 m markeringen goed te zien (1 schakel wit 5 m, 2 schakels wit 10m enzo).

Heb in het verleden lengte metertjes gemaakt, gaatje boren in het nestenschijf, magneetje in lijmen, en je kon in de stuurhut zien hoeveel ketting je uit had staan.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Amersfow » 23 Aug 2023, 12:28

Ha dat is koel zeg!
Zelf vaar ik te weinig om veel te ankeren. Op wat krapper water vind ik het maar niks. Vorige week in de Biesbosch geankerd, veel te veel lengte uitgezet denk ik. Hij bleef wel uit het riet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 10:33

Amersfow schreef:Ha dat is koel zeg!
Zelf vaar ik te weinig om veel te ankeren. Op wat krapper water vind ik het maar niks. Vorige week in de Biesbosch geankerd, veel te veel lengte uitgezet denk ik. Hij bleef wel uit het riet.

Beetje ervaring doet wonderen, zodra het anker gaat vallen de rem band weer iets aandraaien, de veroorzaakte vrijving veroorzaakt het stoppen met draaien van het nestenschijf, zodra het anker de grond raakt, door nu de remband, even los vast te draaien is toch aardig te doseren hoeveel ketting je bij steekt Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten