Electrische deel ankerllier reanimeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 24 Aug 2023, 14:28

Amersfow schreef: .......Zelf vaar ik te weinig om veel te ankeren.

Mijn ervaringen: Zorg dat de vooruitgang van je schip er beslist geheel uit is, pas dan het anker laten vallen, je ziet/hoort uiteraard aan de uitloop van de ketting wanneer het anker op bodem ligt. Dan achteruit varen tot ca 3x waterdiepte ketting is uitgevierd. Dan nestenschijf aandraaien en heel rustig achteruit varen. Door draaiing van het achterschip of anders merk je dan echt wel wanneer dat een anker zich heeft ingegraven.
Als je GPS a/b hebt dan liefst ook een ankeralarm aan, neem wel voldoende marge ivm zwaaien van je schip. Anders wordt mogelijk 's nachts onnodig gewekt :lol: :lol:

Voorkom dus dat je hard over je anker heen vaart tijdens het ankeren en/of dat je aantal meters ketting bovenop je ankervloeien laat vallen.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Amersfow » 25 Aug 2023, 18:12

Ik anker altijd met de motor uit. Dat hoort erbij vind ik, lekker rustig. Ankerlier deelt de accu met de kopschroef, dus apart van de startaccu. Ik kan alleen de wind inschatten, en dan maar hopen dat de stroom m niet ergens anders naartoe zet. Huurders mogen niet ankeren. En niet in het donker varen. Vind ik wel een mooie voorwaarde, zo spreek ik dat ook met ze af. Er moet natuurlijk wel geankerd kunnen worden als er pech is. Maar dat heb ik de afgelopen 25 jaar nooit bij de hand gehad.
Heb een paar keer voor anker overnacht maar vind het niet prettig. Dan kun je beter aan een mooring liggen. In het Haringvliet (ofzo) heb je die, daar een nacht aan gelegen. Om de bodem te beschermen tegen ankeren.

Hilarisch is het natuurlijk als je van die kerels stoer ziet doen die een anker zover mogelijk weg proberen te werpen. En nog gevaarlijk ook. En de vele malen dat iemand een anker uitgooit zonder touw eraan (als je slaapdronken het hoort waaien en je er een anker bij wilt zetten). Hoorde van iemand die dat overkomen was, dat die de halve morgen aan het dreggen was geweest om hem weer op te halen. Kan in de hele draaicirkel liggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor chaea » 25 Aug 2023, 19:02

Een boot en dan niet mogen ankeren :?:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 25 Aug 2023, 19:56

Amersfow schreef:Ik anker altijd met de motor uit. Dat hoort erbij vind ik, lekker rustig.

Ok, motor uit en lekker rustig. Maar bij een 's nachts opstekende wind zou jouw methode mij beslist wakker houden met de vraag "heeft het anker zich vanmiddag echt goed ingegraven??????"
Daarom na anker uit, rustig terug varen tot je merkt dat het anker het schip vasthoudt, dan nog enkele meters ketting. En vervolgens nog even wat serieus extra gas erop, ja echt! Als het anker dan niet gaat krabben, weet ik dat ik 's nachts bij elk weer rustig kan slapen :D :D .
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Amersfow » 26 Aug 2023, 00:00

Haringvliet is een beschermd natuurgebied. Met een anker kun je de natuur op de bodem aantasten. Dus moorings en niet ankeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor pascall » 26 Aug 2023, 07:13

Amersfow schreef:Haringvliet is een beschermd natuurgebied. Met een anker kun je de natuur op de bodem aantasten. Dus moorings en niet ankeren.


Moet je er ook niet varen want dan beschadigd en verstoord je ook het natuurgebied, waar gast dit nog over!?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor heuvels » 26 Aug 2023, 11:11

Ik ankerde graag onder Tiengemeten (zuidelijk dus) in het Haringvliet. Daar is achter de watersportboeien een brede strook ondiep water van 1-2 meter diep. Heerlijk ankeren en zwemmen aldaar. Echter de zandgrond is keihard en je anker ligt 's nachts te krabben als het tij keert. Ik ging dan altijd de boot uit en stampte het anker vast in de bodem. Idem langs de Korendijkse Slikken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten