Bericht door Marcel010 » zo 01 sep 2013, 20:39
1ste vraag:
Wij wilden vanmiddag nog ff een stuk gaan varen met onze boot met Peugot Indenor XP 4.90 dieselmotor maar we kregen deze voor de eerste keer niet aan de praat.
Bij het starten kwam er grijze rook uit de uitlaat maar hij sloeg niet aan.
Nu hebben we alleen nog maar met warmer weer gevaren en vanmiddag was het hier maar 15 graden.
De eerste gedachte is dat het voorgloeisysteem niet werkt, ik heb even een schema gemaakt hoe het eea nu zit aangesloten:
http://i.imgur.com/7WDhQX4.png
Ik ben gaan testen en heb een multimeter gepakt en die op gelijkstroom gezet.
Min aan een goede massa en dan meten, mijn bevindingen:
Contact uit = 30 altijd spanning.
Contact stand 1= 30+15 spanning
Contact stand 2= 30+50a spanning 15 valt dan weg, dat lijkt me zo te horen om maximaal startstroom te krijgen. (Volgens mij moet 17 hier ook spanning krijgen maar dat is niet het geval)
Contact indrukken 30+15 spanning.
En daar gaat het mis, hier moet 19 ook spanning krijgen en dat gebeurt niet.
Als het contact aanstaat staat hier 0.3 volt op, en dit blijft ook zo bij het indrukken van de sleutel.
De gloeibougies zitten zoals te zien direct op het contact zonder relais.
Zou het contactslot kunnen zijn doorgebrand omdat er best veel stroom doorheen gaat?
2de vraag:
De voltmeter op het instrumentenpaneel geeft met de motor uit 13-14 volt.
Als de motor aan staat gaat dat richting de 17 volt, dit is natuurlijk veel te veel.
Is dan mijn spanningsregelaar kapot?
Dit is een oude regelaar en die zijn niet meer te krijgen, kan ik daar gewoon een
andere aan hangen?
3de vraag:
Dat lampje is volgens mij een laadcontrole lampje.
Dat zit met een zwarte draad aangesloten aan vermoedelijk de dynamo (vermoedelijk vandaar de ? in het schema)
De groene draad zit op 19 van het contactslot, dit is de voorgloeistand.
Volgens mij hoort deze op 15 toch?
Het lijkt wel of ze een soort voorgloeilampje hebben proberen te maken ofzo?
Ik heb gelezen dat het lampje aan moet gaan bij het aanzetten van het contact, als de motor aangaat moet het lampje na enkele seconden uitgaan, dat betekend dat de dynamo de accu op dat moment laadt.
Het lampje triggert volgens mij de dynamo om op te starten, als dat is gebeurt gaat de dynamo over de zwarte draad zelf een + leveren en gaat het lampje dan uit omdat hij een + krijgt.
Als je dit lampje niet hebt of als het kapot is zou je dynamo je accu dus niet laden.
Heb ik dat zo goed begrepen?
Bij ons gaat het lampje aan als je het contact aanzet, als je de motor start blijft het aan en als je de motor uitzet blijft het ook aan.
Het is aan zodra het contact wordt aangezet.
Maar ik snap 2 dingen niet:
1: het lampje brandt terwijl het maar 0.3 volt krijgt? ( het brandt ook gewoon fel en wordt zelfs warm)
2: de dynamo laadt de accu prima, we varen zo heel de zomer al met gebruik van radio en koelbox e.d.
Wie heeft er suggesties of antwoorden voor mijn 3 vragen ?
De bedrading is allemaal redelijk origineel aangesloten maar er is denk ik ooit wel een andere motor in de boot gegaan.
Zou het kunnen dat er nu een motor inzit met een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar?
En hebben die ook nog zo'n lampje nodig?
En hoe kom ik daar achter?
Nog een paar extra foto's voor de duidelijkheid:
http://i.imgur.com/5RpT2zw.jpg
Spanningsregelaar
http://i.imgur.com/CWyRgeD.jpg
Onderzijde contactslot
http://i.imgur.com/R7gPlkn.jpg
Overzicht (draad vanaf 15 naar de spanningsregelaar hangt hier even los)
Alvast heel erg bedankt!