Electrisch schema boot nakijken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Marcel010 » 18 Dec 2013, 22:17

Bericht door Marcel010 » zo 01 sep 2013, 20:39
1ste vraag:

Wij wilden vanmiddag nog ff een stuk gaan varen met onze boot met Peugot Indenor XP 4.90 dieselmotor maar we kregen deze voor de eerste keer niet aan de praat.
Bij het starten kwam er grijze rook uit de uitlaat maar hij sloeg niet aan.
Nu hebben we alleen nog maar met warmer weer gevaren en vanmiddag was het hier maar 15 graden.

De eerste gedachte is dat het voorgloeisysteem niet werkt, ik heb even een schema gemaakt hoe het eea nu zit aangesloten:

http://i.imgur.com/7WDhQX4.png

Ik ben gaan testen en heb een multimeter gepakt en die op gelijkstroom gezet.
Min aan een goede massa en dan meten, mijn bevindingen:

Contact uit = 30 altijd spanning.
Contact stand 1= 30+15 spanning
Contact stand 2= 30+50a spanning 15 valt dan weg, dat lijkt me zo te horen om maximaal startstroom te krijgen. (Volgens mij moet 17 hier ook spanning krijgen maar dat is niet het geval)
Contact indrukken 30+15 spanning.
En daar gaat het mis, hier moet 19 ook spanning krijgen en dat gebeurt niet.
Als het contact aanstaat staat hier 0.3 volt op, en dit blijft ook zo bij het indrukken van de sleutel.

De gloeibougies zitten zoals te zien direct op het contact zonder relais.
Zou het contactslot kunnen zijn doorgebrand omdat er best veel stroom doorheen gaat?


2de vraag:

De voltmeter op het instrumentenpaneel geeft met de motor uit 13-14 volt.
Als de motor aan staat gaat dat richting de 17 volt, dit is natuurlijk veel te veel.
Is dan mijn spanningsregelaar kapot?
Dit is een oude regelaar en die zijn niet meer te krijgen, kan ik daar gewoon een
andere aan hangen?


3de vraag:

Dat lampje is volgens mij een laadcontrole lampje.
Dat zit met een zwarte draad aangesloten aan vermoedelijk de dynamo (vermoedelijk vandaar de ? in het schema)
De groene draad zit op 19 van het contactslot, dit is de voorgloeistand.
Volgens mij hoort deze op 15 toch?
Het lijkt wel of ze een soort voorgloeilampje hebben proberen te maken ofzo?

Ik heb gelezen dat het lampje aan moet gaan bij het aanzetten van het contact, als de motor aangaat moet het lampje na enkele seconden uitgaan, dat betekend dat de dynamo de accu op dat moment laadt.
Het lampje triggert volgens mij de dynamo om op te starten, als dat is gebeurt gaat de dynamo over de zwarte draad zelf een + leveren en gaat het lampje dan uit omdat hij een + krijgt.
Als je dit lampje niet hebt of als het kapot is zou je dynamo je accu dus niet laden.
Heb ik dat zo goed begrepen?

Bij ons gaat het lampje aan als je het contact aanzet, als je de motor start blijft het aan en als je de motor uitzet blijft het ook aan.
Het is aan zodra het contact wordt aangezet.
Maar ik snap 2 dingen niet:

1: het lampje brandt terwijl het maar 0.3 volt krijgt? ( het brandt ook gewoon fel en wordt zelfs warm)
2: de dynamo laadt de accu prima, we varen zo heel de zomer al met gebruik van radio en koelbox e.d.

Wie heeft er suggesties of antwoorden voor mijn 3 vragen ?

De bedrading is allemaal redelijk origineel aangesloten maar er is denk ik ooit wel een andere motor in de boot gegaan.
Zou het kunnen dat er nu een motor inzit met een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar?
En hebben die ook nog zo'n lampje nodig?
En hoe kom ik daar achter?

Nog een paar extra foto's voor de duidelijkheid:

http://i.imgur.com/5RpT2zw.jpg
Spanningsregelaar

http://i.imgur.com/CWyRgeD.jpg
Onderzijde contactslot

http://i.imgur.com/R7gPlkn.jpg
Overzicht (draad vanaf 15 naar de spanningsregelaar hangt hier even los)


Alvast heel erg bedankt!
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 22:18

Bericht door vuuren1 » zo 01 sep 2013, 21:27

Je hebt het heel goed uitgelegd maar dergelijke problemen zitten vaak in ouderdom van de bedrading en/of fouten bij het destijds installeren van de elektra.
Kijk daar eerst eens naar.
Met de mooie foto's kan ik niks.

Gloeien kost ca. 40 Ampere en dat is teveel voor het contactslot zonder extra relais.

Mede gezien de melding van 17 volt laadspanning lijkt eea op een puinhoop...
De spanningsregellaar van Ducelier zit ook ver weg van zijn bedoelde oosprong en dat geeft op termijn nogal vaak problemen.
Je verhaal plus plaatjes geeft vooral aan dat er elektrische problemen zijn.

Ik begrijp de ernst en de manier van vraagstelling volledig...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Marcel010 » 18 Dec 2013, 22:18

Bericht door Marcel010 » zo 01 sep 2013, 21:35

vuuren1 schreef:
Je hebt het heel goed uitgelegd maar dergelijke problemen zitten vaak in ouderdom van de bedrading en/of fouten bij het destijds installeren van de elektra.
Kijk daar eerst eens naar.
Met de mooie foto's kan ik niks.

Gloeien kost ca. 40 Ampere en dat is teveel voor het contactslot zonder extra relais.

Mede gezien de melding van 17 volt laadspanning lijkt eea op een puinhoop...




Bedankt voor je reactie.
Ik zal eens op zoek naar een goed relais hiervoor dan.
Klopt het dat de gloeibougies gewoon 12 volt moeten krijgen?
En ze staan doorgelust, ze krijgen dan allemaal 12 volt toch?

Ik heb ze doorgemeten en de weerstand was 1.5 ohm, dat zou goed moeten zijn toch?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Stylerider » 18 Dec 2013, 22:19

Bericht door Stylerider » ma 02 sep 2013, 11:55

Als de gloeiers niet gloeien is het slecht starten met een Indenor. Je kunt ook "noodgloeien":

Ik heb bij mijn Indenor dit gedaan door direkt te gloeien met een (minimaal 6mm2) draad direkt voorzichting 15 seconde te verbinden met de gloeiers (bijvoorbeeld 12V vanaf het startrelais dat zit daar toch 15 cm vandaan). Ik had een oud origineel gloeirelais wat wel klikte maar soms toch niet schakelde, ziet er uit als een negerzoen, vervangen door een modern relais.

Succes, Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Marcel010 » 18 Dec 2013, 22:20

Berichtdoor Marcel010 » ma 02 sep 2013, 20:47

vuuren1 schreef:Je hebt het heel goed uitgelegd maar dergelijke problemen zitten vaak in ouderdom van de bedrading en/of fouten bij het destijds installeren van de elektra.
Kijk daar eerst eens naar.
Met de mooie foto's kan ik niks.

Gloeien kost ca. 40 Ampere en dat is teveel voor het contactslot zonder extra relais.

Mede gezien de melding van 17 volt laadspanning lijkt eea op een puinhoop...
De spanningsregellaar van Ducelier zit ook ver weg van zijn bedoelde oosprong en dat geeft op termijn nogal vaak problemen.
Je verhaal plus plaatjes geeft vooral aan dat er elektrische problemen zijn.

Ik begrijp de ernst en de manier van vraagstelling volledig...




Duidelijk, bedankt voor je reactie.
Het contactslot is iig kapot.
Morgen ga ik het nieuw contactslot monteren en het laadstroomlampje van 19 naar 15 omzetten.
Dan ga ik kijken of hij wil starten en vanaf daar verder werken.
Ik zal dan meten of ik daadwerkelijk 17 volt heb met lopende motor of dat de meter niet betrouwbaar is.

Er zitten nu vrij moderne Bosch gloeistiften in, ik zal eens kijken naar het typenummer.
Als ik dan het amperage weet bestel ik direct een relais en zal ik dat op de juiste manier monteren.

Ik ga sowieso de hele motor electra vervangen want dat is een puinhoop.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Marcel010 » 18 Dec 2013, 22:20

Berichtdoor Marcel010 » ma 02 sep 2013, 20:50

Stylerider schreef:
Als de gloeiers niet gloeien is het slecht starten met een Indenor. Je kunt ook "noodgloeien":

Ik heb bij mijn Indenor dit gedaan door direkt te gloeien met een (minimaal 6mm2) draad direkt voorzichting 15 seconde te verbinden met de gloeiers (bijvoorbeeld 12V vanaf het startrelais dat zit daar toch 15 cm vandaan). Ik had een oud origineel gloeirelais wat wel klikte maar soms toch niet schakelde, ziet er uit als een negerzoen, vervangen door een modern relais.

Succes, Bas



Duidelijk bedankt.
Ik heb helemaal geen relais.
Heb jij een speciaal relais gebruikt of universeel?
En wat voor amperage kan je relais maximaal aan?

Bvd.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Stylerider » 18 Dec 2013, 22:21

Bericht door Stylerider » di 03 sep 2013, 08:11

Ik heb er een 70 Ampere relais tussen gezet. Deze kun je kopen bij automaterialenzaken, of natuurlijk Conrad. Koop dan ook de kabelschoentjes erbij want die zijn 9.5 mm en moeilijk verkrijgbaar.

Zonder relais gloeien met alle stroom door het contactslot is vragen om problemen.

Groet, Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Marcel010 » 18 Dec 2013, 22:21

Bericht door Marcel010 » do 05 sep 2013, 08:52

Bedankt weer Bas!
Contactslot heb ik binnengekregen van Drinkwaard en weer gemonteerd.

Daarna alles weer aangesloten en het laadstroomlampje bleef branden en dynamo gaf geen laadstroom.
Ik heb die spanningsregelaar + dynamo gedemonteerd en alle bedrading eruit getrokken.
Gisteren een nieuwe Valeo 70 ampere dynamo gekocht met ingebouwde spanningsregelaar.
Deze heb ik gemonteerd en het eea bedraad zoals het hoort.

Nu werkt alles weer prima, ik heb dik 14 volt laadstroom.
Het lampje blijft bij stationair draaien aan maar bij het eerste tikje gas gaat het direct uit om vervolgens uit te blijven.
Ik denk dat er voor deze dynamo niet het goede wattage lampje inzit.
Poulie is overgezet van de oude dynamo dus alle verhoudingen zijn het zelfde gebleven.

Maar daar ga ik van het weekend nog even mee stoeien, dan bouw ik ook gelijk het relais voor het gloeien in en dan
moet alles weer goed zijn!
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Electrisch schema boot nakijken

Berichtdoor Stylerider » 18 Dec 2013, 22:22

Bericht door Stylerider » do 05 sep 2013, 16:09

Marcel010 schreef:
Het lampje blijft bij stationair draaien aan maar bij het eerste tikje gas gaat het direct uit om vervolgens uit te blijven.
Ik denk dat er voor deze dynamo niet het goede wattage lampje inzit.




Lijkt me prima lampje. Niks meer aan doen.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten