Dynamo geeft maar 8 amp

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2023, 15:56

Dag, bij mijn 2020 Vetus M4.45 met 90 amp dynamo geeft de dynamo nog maar 8,5 AMP stroom. De accu staat op 12v. Wat kan dit zijn? Kan een dynamo (2 jaar oud) ook een beetje stuk zijn? Met meer gas gaat die naar 12,3 v ofzo, maar dat slaat toch nergens op?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2023, 18:34

Ik kon de dynamo een beetje bewegen. De bout waarmee hij aan de onderkant gefixeerd moet zijn kon ik een slagje geven. Nu gaat die weer ver boven de 13v. Koop je een A merk. Anyway, weer een ervaring rijker en een illusie armer.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor jkos » 11 Aug 2023, 20:49

Als ik het goed begrijp lag het niet aan de dynamo maar was hij niet goed gemonteerd.
Of zie ik iets over het hoofd?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Navigo » 11 Aug 2023, 21:31

HH,

Mooi opgelost, uiteindelijk dus een massa probleem.

Misschien even de bout helemaal losnemen. De raakvlakken even goed schoonmaken en ontdoen van verf en of roest.
Hierna heb je weer een goed contactvlak, ben je zeker van een goede massa en langdurig van je probleem af.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Amersfow » 11 Aug 2023, 21:34

De bout aan de onderkant van de dynamo was blijkbaar iets losgetrild. Nu zit die vast, wellicht ga ik er een veerring of locktite op doen. Het voltmetertje deed raar, minder spanning bij meer toeren. Toen voelde ik dat ik de dynamo iets kon bewegen. Er zit een mooie kap over de v snaar, die moet er af om iets te controleren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2023, 22:22

Amersfow schreef:De bout aan de onderkant van de dynamo was blijkbaar iets losgetrild. Nu zit die vast, wellicht ga ik er een veerring of locktite op doen. Het voltmetertje deed raar, minder spanning bij meer toeren. Toen voelde ik dat ik de dynamo iets kon bewegen. Er zit een mooie kap over de v snaar, die moet er af om iets te controleren.


Doe maar locktite 243, mijn ervaring mbt veerringen
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Beemer » 12 Aug 2023, 12:37

Navigo schreef:Mooi opgelost, uiteindelijk dus een massa probleem.
Navigo


Navigatie, weet je dit echt zeker? :lol: Zet je anderen hiermee niet op een verkeerd spoor?

M.i. hier beslist geen massaprobleem. Immers Amersfow geeft zelf aan dat spanning bij meer toeren zakte, dit duidt op een slippende snaar bij meer toeren (meer belasting). Daarbij zit een dynamo op meet punten aan de motor vast, dus meer mogelijkheden voor een massa verbinding.

Na een aantal vaaruren check ik zelf altijd de spanning van de v-snaar van de dynamo’s. Is bij mij standaard bij een rondje controle motorkamer :D
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Navigo » 12 Aug 2023, 14:06

HH,

Ik denk inderdaad een massa probleem.

Hij geeft niet aan aan dat de spanning zakt, maar:
Met meer gas gaat die naar 12,3 v ofzo, maar dat slaat toch nergens op?
Zoals ik het lees geeft de dynamo bij een hoger toerental, maar een maximale spanning van 12,3 Volt.

Er wordt gesproken over de onderste bout, relatief een goed passende bout tov de dynamo.
De dynamo gebruikt dit puur als scharnierpunt, welke alleen met stellen van de v snaar los en weer vast wordt gezet.

De verstelbeugel zit aan de bovenzijde, als de bout van het scharnierpunt ietwat los zit zal de beugel aan de bovenzijde de spanning op de v snaar in stand houden.
Ik lees niets over dat de v snaar opnieuw op spanning is gezet.

Meestal zijn die verstelbeugels mooi geel of zwart mee gespoten, de min loopt over het scharnierpunt.
Dus ja ik denk een slecht contact vlak, vandaar ook het advies; De raakvlakken even goed schoonmaken en ontdoen van verf en of roest.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Beemer » 12 Aug 2023, 18:33

Amersfow schreef:………. Het voltmetertje deed raar, minder spanning bij meer toeren. Toen voelde ik dat ik de dynamo iets kon bewegen.


Navigo, na het lezen van bovenstaande, ben je dan nog steeds overtuigd van je analyse van “slechte massa”?
Hou toch op, bij al je voorgaande conclusies wil je alleen datgene lezen wat in jouw gedachtestraatje past.
Maar is nogmaals een onjuiste analyse.
Succes allen.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo geeft maar 8 amp

Berichtdoor Beemer » 12 Aug 2023, 18:55

Navigo schreef:……… de min loopt over het scharnierpunt.
Navigo


M.i. verkoop je hier weer onzin.
Juist bij dat schanierpunt worden nog wel eens een kunststoffen of rubber bussen gebruikt, dus dan hier nul massa overdracht.
Dus bij de stelboutis de massa overdracht. Vermits geen massa geïsoleerd systeem, maar dat zie je niet veel :lol:
Laatst gewijzigd door Beemer op 12 Aug 2023, 20:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten