2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 22:01

Bericht door Laserdevil. » za 09 maart 2013, 14:29

Is hier iemand die een daf 475 heeft met 2 dynamo's , en me kan zeggen hoe ze bevestigd zijn?
Ik wil een 2de dynamo monteren maar zie even niet hoe.
Een tekening of foto van de beugel zou me ook al verder kunnen helpen.
De krukaspoelie heeft nog een plaats vrij voor een riem , dus ik kan hem evt. onafhankelijk van de waterpomp en de 1ste dynamo laten lopen , maar hij kan ook in het bestaande systeem opgenomen worden.
Dus dat is geen probleem.
Tips , tekeningen en of foto's zullen de oplossing wel bieden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 22:01

Bericht door quichot » za 09 maart 2013, 17:17

Ik heb twee dynamo's op een 575. Ik kan uitvoerig beschrijven hoe dat is gedaan, maar ik kan er ook een fotootje van maken, en dat zal ik doen. Ik kom er net vandaan, dus vandaag wordt het niks meer met dit weer op de fiets, maar dinsdag ben ik weer aan boord.
Wat ik je wel al kan zeggen is dat er een aparte riem voor meedraait op die dubbele krukaspoelie.
Het werkt overigens prima.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 22:01

Bericht door Laserdevil. » za 09 maart 2013, 17:32

He , toppie.
Als je me duidelijke foto's kan bezorgen zou ik dat zeer waarderen.
Alvast bedankt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 22:02

Bericht door quichot » di 12 maart 2013, 18:27

Hierbij de fotootjes. Zoals je ziet is de uithouder van de standaard gelijkstroomdynamo ook gebruikt voor de bijgeplaatste wisselstroomdynamo. Deze wordt aangedreven door een dubbele poelie die tegen het vliegwiel is aangezet. Het vliegwiel heeft dus de oorspronkelijke poulie aan de binnenkant voor de standaard v-snaar, en twee bijgeplaatste poelies aan de buitenkant voor de bijgeplaatste dynamo. Of dit origineel DAF is weet ik niet, maar ik kon deze unit destijds kant en klaar kopen. Die dubbele poelie zit dus wat meer naar voren. Ter overbrugging daarvan is op de uithouder een vulblokje aangebracht. Aan de onderzijde scharniert de bijgeplaatste dynamo op een nok die op de motorsteun is gelast.
Afbeelding
Afbeelding
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 22:02

Bericht door Laserdevil. » di 12 maart 2013, 18:45

Quichot , hier kan ik wat mee.
Bedankt voor de moeite.
Je hebt inderdaad nog de originele gelijkstroom dynamo erop.
Bij mij is dat een wisselstroom , maar dat maakt niks uit.
Ik moet alleen de huidige als 2e zetten omdat die de bevestigingsogen niet in lijn heeft zitten en dus aan het eind van de beugel zit.
De andere die ik klaar heb liggen heeft dat wel , dus dat probleem is ook getackeld.
Jij hebt op de 2e een dubbele poelie zitten.
Daarom heb je op de krukas drievoudig.
Een enkele en een dubbele , die achteraf op het contragewicht is geschroefd.
Waar jij de enkele hebt zitten zit bij mij de dubbele vandaar.
Maar ontzettend bedankt voor de moeite die je genomen hebt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 22:03

Bericht door vuuren1 » di 12 maart 2013, 22:46

Het bijplaatsen van een tweede dynamo vraagt vooral om creativiteit (als de fabrikant van de motor het al niet op tekening heeft staan).
Hier is het ook creatief ingevuld en zo zal je meerdere DAF (e.v.a.) motoren tegen kunnen komen waar het weer heel anders is ingevuld.
Toch kan je niet zomaar dynamo's overal aanhangen.

Zelf zou ik niet meteen een tweede dynamo -in serie- zetten aan de snaarversteller van dynamo 1, dat is wat slap en dan kan de boel onder belasting behoorlijk gaan trillen en bewegen (hoeft niet, maar is niet uit te sluiten).
Verder zou het zo kunnen zijn dat de schijf aan de originele krukaspoelie een trillingdemper is (het is geen vliegwiel..).
Hopelijk zit de extra dubbele snarenschijf daar niet direct aan vast en is ie op de krukas zelf gemonteerd?

@Quichot,
Hoeveel draaiuren heeft je motor na revisie (en overspuiten) gemaakt?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 22:03

Bericht door quichot » wo 13 maart 2013, 08:22

vuuren1 schreef:
@Quichot,
Hoeveel draaiuren heeft je motor na revisie (en overspuiten) gemaakt?



Deze bijplaatsing dateert al van vóór de revisie in 2007, want de boegschroef heb ik al wat langer.
Ik heb geen draaiurenmeter, maar een gefundeerde schatting op basis van mijn vaarhistorie is, met de tweede dynamo, ongeveer 2700 uur.
Soms moet je je weg zoeken tussen wat in de ideale wereld technisch 100% perfect zou zijn en wat in de reële wereld praktisch haalbaar en betaalbaar is. In mijn geval is dit compromis eruit gerold. Vooralsnog is in de praktijk niet gebleken dat deze oplossing tot problemen zou kunnen leiden.
(Dat overspuiten tussen haakjes: daar is niks mis mee, al is die ondertoon voelbaar. ik vind het wel zo netjes staan als alle gereviseerde en vernieuwde componenten opnieuw tesamen gebracht er niet uitzien als een kakelbonte pipowagen.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor jeroenwd40 » 18 Dec 2013, 22:03

Bericht door jeroenwd40 » wo 13 maart 2013, 13:11

dan zitten de meegespoten v-snaren er ook al 2700uur op. Ik heb nooit goed begrepen waarom iemand die een motor spuit, dat doet met alles erop. Als ik een motor spuit dan haal ik alle kabels eraf en ga zeker geen snaren en filters en dergelijke meespuiten.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2013, 22:04

Bericht door quichot » wo 13 maart 2013, 18:39

jeroenwd40 schreef:
Als ik een motor spuit dan haal ik alle kabels eraf en ga zeker geen snaren en filters en dergelijke meespuiten.



Good for you! =D> Maar wat moeten we met deze mededeling binnen de topic?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2 dynamo's op een daf 475. OPGELOST!

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 22:04

Bericht door vuuren1 » wo 13 maart 2013, 20:49

Nou... Ik doelde eigenlijk op exact hetzelfde onderwerp als Jeroen...
2700 uur met dezelfde (gespoten) V-snaren is niet weinig.

Na revisie is overspuiten van een motor gebruikelijk, daar heb ik geen enkele moeite mee, wel dat rubberdelen worden meegespoten.

Als deze serieschakeling niet trilt is de onderste bevestiging voldoende stevig, wel zou ik toch even kijken of de extra poelie direct op de krukas zit en niet op een eventueel aanwezige trillingdemper (die massieve metalen schijf, als daar een dunne rubber scheiding in zit is het een trillingdemper).
Op het buitenste gedeelte (in geval van een trillingdemper) mag niets worden 'aangesloten'.
Trillingdempers dempen torsietrillingen in de krukas en er zijn motoren waarbij de krukas (vroeg of laat) breekt als de demper niet werkt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten