welk vermogen zonnepaneel?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2023, 17:02

Guess what, het wordt niet meer heet!
Niet eens meer warm zelfs. De schakelaar zelf blijft trouwens ook koel. Deels door het betere contact, maar vooral doordat ik niet meer vergeefs blijf proberen om te starten. Het karretje loopt nu meteen. Krijgt dus de kans niet om warm te worden.
De veerring drukt de contactkant van platte ring aan de kabelschoen strak tegen het contactvlak van de schakelaar. Maximaal contactoppervlak dus. Dat deed die platte plaat onder de moer uiteraard ook (die zit er overigens nog, onder de veerring), maar zo trilt die moer niet meer los.
Maar ik houd het vanaf nu natuurlijk scherp in de gaten!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 04 Aug 2023, 09:58

Wolf1 schreef:
Het zal wel weer zo'n zwart plastic ding zijn met een rooije sleutel !

Dat klopt. Zat er nou eenmaal op.
Ik heb het nog 's nagekeken, maar het amperage stroom dat het doorlaat bij 12v is met 100 A eigenlijk aan de krappe kant.
Als ik zo'n simpel accupoolklemonderbrekertje bekijk is dat 125A, met piek 500A. Je hebt ze zelfs van 300A met piek 410A. Is dat niet veel slimmer in mijn geval? Dan gooi ik dat plastic ding er gewoon tussenuit.
Misschien is het nog slimmer om als ik de generator niet nodig heb de minpool los te maken. Ben ik van alle gesodemieter af. Passend ringsleuteltje ernaast leggen en klaar is kees.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2023, 15:15

Heb je reeds voorgerekend wat er aan de hand is, zolang de schakelaar vervaardigd is van een materiaal dat bij de minste temperatuurs verhoging vervormt, zal jou probleem blijven bestaan.
Wat je met deze informatie doet moet je helemaal zelf weten, maar de specificaties van dit soort schakelaars is volledig waardeloos !
En voor iemand die het 100% wilde hebben, voor mij ook totaal onbegrijpelijk, laders, zonnenpanelen, omvormers, het maakt allemaal niet uit, maar een deugdelijke schakelaar kan er niet meer van af ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 04 Aug 2023, 16:10

Wolf1 schreef: maar een deugdelijke schakelaar kan er niet meer van af ?
Gr. Wolf1 [/size][/i][/color]

Jawel hoor, alleen heb ik inmiddels besloten om de minpool van de accu los te halen als ik de generator niet nodig heb. Dan gaat die massaonderbreker ertussenuit en heb ik ook geen andere nodig.
Omdat het slome ronddraaien van de startmotor achteraf niet aan de accu bleek te liggen maar aan een slecht contact, zie ik ook af van een apart zonnepaneeltje voor het bijladen. Wel hang ik er een druppelladertje bij in de winter.
Dank voor het meedenken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 05 Feb 2024, 12:52

Ik wil dit jaar ook maar eens aan de zonnepanelen op de boot.
Ik kan er 2 kwijt (230 x 165 dak vrij)

Ik heb 2 160 Ah accus (12V), welke ik momenteel gebruik voor zowel starten als leef
Ik wil echter dan ook gelijk een aparte startaccu voor zowel starten als boegschroef plaatsen (Red/Yellowtop)
Dus totaal 3 accus welke de zonnepanelen moeten bijladen.

Verbruikers zijn:
absorptie koelkast (deze laat ik graag staan omdat bij langdurig geen walstroom ik deze op gas kan laten draaien)
Waterpomp kraan/douche/wc
Wat verlichting (led) ankerlicht, binnenverlichting

Ik heb zelf zoiets ik leg er 2 panelen om met zoveel mogelijk Wp, maar graag jullie advies in deze.Wat zou voldoende moeten zijn?
Welke mppt regelaar?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 06 Feb 2024, 10:26

Zonnepanelen aan boord zijn werkelijk een zegen.

Tip wegens door schade en schande wijsgeworden :oops: :installeer gelijk zo veel als maar mogelijk is. Ik ben te voorzichtig begonnen. Toen bleek dat het wel eens een groot succes kon zijn, heb ik twee keer opgeschaald, telkens nét te lichte omvormers overgehouden en zo.
Aparte startaccu red top is zeker een goed idee, en ook weer niet al te kostbaar. Wel zou ik die startaccu buiten de paneeltjes, en buiten het servicepakket houden, omdat de alternator op de motor die meer dan voldoende vol houdt als er alleen maar mee gestart moet worden. Dito voor eventuele red top boegschroefaccu's, die je via een argofet of soortgelijk samen met de startaccu met de alternator in korte tijd weer aanvult tijdens het varen.

Die koelkast. Koop, als je die kwijt kan, een simpele 230v huishoudkoelkast, en gooi die energieslurpende absorptiekast eruit. Huishoudkastjes zijn spotgoedkoop vergeleken bij scheepskoelkastjes. Op mijn paneeltjes staat permanent een goede sinusomvormer 230v bij. Zomers altijd koud bier voor niks, hoe lang ik ergens ook stil lig.

Dus mijn advies: bespaar jezelf onkosten later, en doe het in één keer goed!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor stefan » 06 Feb 2024, 10:47

Helemaal eens met Guido. Als je voldoende grote panelen kunt plaatsen (en dat kun je zo te lezen) is een compressorkoelkast een veel betere oplossing. hoef je die koeling ook niet meer op gas te stoken...
Zelf heb ik wel een 12V compressor koelkastje (Dometic 50 liter). Daarvoor is 100Wp aan panelen genoeg in de zomer om meerdere dagen zonder walstroom of motoruren te overbruggen (50Wp vast en 50Wp te richten op de zon).

Aparte startaccu is altijd een goed idee 8-)
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor kajoe » 06 Feb 2024, 12:49

ik heb op mijn bootje nu 4x245 amp huishoud plus 1x 145 start en 1x145 kopschroef ,op het roefdek liggen 2x 100wp Zonne paneeltjes die de huishoud acus laden ,en ik heb nog noot(effe afkloppen)stroom problemen gehad ,maar ik moet zeggen wij varen vrij veel uren per dag soms een stillig dag dus de dynamo doet ook zijn best en die laad via de agrofed alle acus .
ik heb van mijn tijd als beroeps schipper wel over gehouden dat je best wat meer accu ruimte mag hebben dan nodig is (wij hadden toen alles 24 volt en 8 accus van 245 amp huis de motor 2x160 start ,aar ja we voeren meestal de hele dag ),ik lig dus tot nu toe nooit an de walstroom in de winter laad de zonnepanelen alle accus aan boord zijn dus altijd vol dit alles met 12 volt 2 koelkasten verder gaat de rest via de omvormer 2000 w de fiets accus laden we tijdens het varen via de 220 v ,maar toegeven als je langer stil ligt zijn wat grotere panelen nooit weg niet altijd zin stroom paaltjes voor handen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Roadrunnertoao » 06 Feb 2024, 22:19

Die koelkast gaat stap 2 worden; zolang ik geen (goed werkende) zonnepanelen heb blijft deze er nog in.

Ik hoor jullie zeggen, neem ze met een zo groot mogelijk vermogen.
Maar voor welke moet ik gaan; de standaard panelen die ik ook op het dak van mn huis heb? Maar dan heb ik een (dure) omvormer nodig? En dan gelijk 2x 400Wp erop gooien?
Of moet ik perse voor de 12V (24V) panelen gaan? Waar zit het verschil, behalve de prijs?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 07 Feb 2024, 11:39

Boordinstallatie is stand alone, in tegenstelling tot een woninginstallatie die je aan het net koppelt. Dus zo'n dure woningregelaar heb je helemaal niet nodig.
Als je boordinstallatie verder 12 of 24V is, gewoon een MPPT-regelaar 12/24V kopen. Kwalitatief uitstekende regelaars zijn relatief goedkoop. Je houdt dan ruimschoots budget over voor een goeie sinusomvormer 230V. Voor je koelkastje bijvoorbeeld.
Ik had er ook moeite mee om mijn nog prima werkende absorptiekastje naar de milieustraat te brengen, maar begreep al gauw, had ik dit maar jaren eerder gedaan. Zomers deed ik met één gasfles mét absorptiekastje 2 a 3 weken, en nu, met alleen koken en douchen op gas, 5 a 6 weken. Ik had me nooit gerealiseerd dat het koelkastje zó'n stiekeme gasslurper was! De aanschaf van een huishoudkastje verdien je dus, zeker met de huidige gasprijzen, razendsnel terug. Dat ook het maximaal haalbare afkoelingsbereik veel ruimer is, is een leuke bijvangst als het écht heet is buiten.
Maar goed, dat is jouw overweging, dat snap ik.

ps. ik wil ook niet m'n hele schip volleggen, en ik heb nu 6 paneeltjes van 90 wp elk. Dat voldoet, al zet ik de koelkast wel uit in de 8 donkerste weken (4 voor, en 4 na 21 december), als we toch niet aan boord zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten