welk vermogen zonnepaneel?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 14:13

Als ik het zo lees heb je de ruimte voor een extra paneeltje, en zou dat je probleem oplossen. Al verkort het altijd tot de strot toe vullen van een accu wel diens levensduur.

Maar ik ben wel wat verbaasd dat die yellowtop van een paar jaar oud deze 'problemen' geeft.

Ik heb een, welliswaar 105Ah, Calcium/lood accu als startaccu. Die accu doet ook niets meer dan de motor starten, en dan weer bijgeladen worden. Bij niet-gebruik ontkoppel ik de accu helemaal om lekstromen en daarbij horende verliezen te voorkomen (net als ik doe bij de boegschroef accu (idem type) en ook bij de licht accu).

Toen de start accu 10 jaar oud was trok die mijn OM621, na maanden of zelfs een half jaar niets doen, nog steeds probleemloos aan. Die OM621 trekt echt flink wat met starten, kan me niet voorstellen dat je generator een sterkere startmotor heeft, of lastiger start dan zo'n OM621 (die bekend staan als lastige starters).

Kortom, is er iets mis? Te dunne kabels naar de startmotor, verliesgevende schakelaar tussen accu en startmotor, oid? Of toch nog sluipverbruik waardoor er meer is dan alleen zelfontlading. Bijv. een altijd aangesloten accu metertje mogelijk met schaalverlichtings ledje? Of heel smerige accupolen, of.... (etcetera).

Inmidels heb ik overigens wel de ruim 10 jaar oude boegschroef accu en de even oude start accu preventief vervangen. Ik vond ruim 10 jaar dienst wel mooi en ik vond het ook niet de moeite om er "ineens" achter te komen dat ik ze te oud had laten worden. Beide wederom vervangen door idem type VDC31M, omdat de levensduur daarvan me erg goed beviel.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 29 Jul 2023, 19:22

Davidos schreef: Maar ik ben wel wat verbaasd dat die yellowtop van een paar jaar oud deze 'problemen' geeft.

Dat is ook niet de oorzaak.
De oorzaak is een net iets te licht startmotortje, dat echt alle zeilen moet bij kunnen zetten om de generator 's winters aan de praat te krijgen. En het kan zomaar zijn dat de generator een halfjaar lang niet heeft gelopen en dat er in dat halfjaar stilstand zonder bijladen net iets teveel stroom uit de yellowtop is weggelekt.

Natuurlijk heb ik inj eerste instantie aan vervanging van dat startmotortje gedacht, maar de inbouwruimte en boutgatmaten op de starterkransbehuizing laten dit niet toe.
Uiteraard zijn alle verbindingen schoon, is de accu in wezen gezond, en zijn de kabels van meer dan voldoende dikte.
Maar dank voor het meedenken!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 22:07

Okay, goed dat de oorzaak ook bekend is, goeie feedback.

Wel een mooie oplossing met een paneeltje. Ik zou de MPPT conservatief instellen, dat de float spanning niet te hoog staat ivm de levensduur van de accu. Staat wel in de manual, denk ik, dat die korter is bij 'nokvol houden'.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 30 Jul 2023, 09:42

Dank voor de tip!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 02 Aug 2023, 16:30

Soms zijn dingen niet wat ze lijken.

Vandaag nog 's alles checken, en puur voor 'je weet nooit' de accukabels tot in de behuizing van de generator gevolgd.
Mij was namelijk opgevallen dat bij starten de massakabel warm werd, en de startmotor sloom ronddraaide.
Nu zit er massa-onderbreker op, om te voorkomen dat bij langdurig stilstaan de sensor van de draadloze afstandbediening de accu héél langzaam leegtrekt.
Lang verhaal kort, een moer op een van de kabelaansluitingen op de onderbreker bleek te zijn losgetrild, dus de overgangsweerstand was de boosdoener. De startmotor reageerde wel, maar kreeg simpelweg te weinig Ampere om de volle kracht te draaien.
Waarom ik dat niet eerder zag? Je kwam er haast niet bij. Ik heb een spiegeltje erbij moeten pakken om te zien hoe het zat. Toen kon ik met m'n vingertoppen voelen dat die moer loszat.
Onderbreker uitgebouwd, moeren strak vastgezet, weer ingebouwd, starten als een zonnetje.

Ik zet toch die druppelaar erbij in de wintermaanden, want die had ik inmiddels toch al aangeschaft. Van het zonnepaneel zie ik af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2023, 18:39

En hoe komt de moer nu los ?
Van het begin, niet goed aangedraaid ?
Het zal wel weer zo'n zwart plastic ding zijn met een rooije sleutel !
Aandraaien heeft wienig zin, het probleem komt vanzelf terug.
Als je er over nadenkt hoef ik het nieteens uit te leggen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Davidos » 02 Aug 2023, 23:24

Goed dat je het nog controleerde, en ook vond!

Goede feedback ook, waar anderen ook nog wat aan kunnen hebben bij soortgelijke issues.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2023, 09:50

Wolf1 schreef:En hoe komt de moer nu los ?
Van het begin, niet goed aangedraaid ?
Het zal wel weer zo'n zwart plastic ding zijn met een rooije sleutel !
Aandraaien heeft wienig zin, het probleem komt vanzelf terug.
Als je er over nadenkt hoef ik het nieteens uit te leggen.
Gr. Wolf1

Uiteraard heb er meteen veerringen bijgezet. Helemaal op m'n achterhoofd gevallen ben ik niet Wolf!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Wolf1 » 03 Aug 2023, 11:04

Er is niemand die aan jou verstandelijke vermogens twijfelt !
Vroeg me alleen af of je, je realiseert wat een startstroom in een kunststof huis doet ?
De schakelaar contacten moeten gemonteerd worden, dat doe je met je handen.
Met een minuscule hoeveelheid huidvet, creëren we zomaar 0,003 Ohm weerstand, met een startstroom van 300A is dat 0,9V spanningsverlies.
0,9V x 300A=270W warmte ontwikkeld zich in dat schakelcontact, hetgeen in een plastic omhulsel is gemonteerd.
Heb sterke twijfels aan de oplossing met de veerring ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Beemer » 03 Aug 2023, 15:31

Die hoofdstroomschakelaars waren 50 jaar terug nog geheel van staal gemaakt. Isolatie van de schakelcontacten was hier echter ook niet alles.

Zelf controleer ik elektra schroefverbindingen wel eens, vooral die verbindingen waar forse stromen door heen gaan. Contacten worden heet, koelen dan weer af, etc. Denk aan de Albright relais, startmotoren, kabels in accuklemmen, elektra verdeelbord en die hoofdstroomschakelaars, etc.
Altijd is er wel een schroef of moer die iets strakker kan/moet worden aangedraaid! Vraag me zelfs af of dat montage met veerring beter is dan met een vlakke ring? Wat doet die veerring als die eens bloedheet is geworden?
Een mooie controle-klus om op winterse dag te doen.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten