welk vermogen zonnepaneel?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 27 Jul 2023, 12:12

Bij mijn generator staat een startaccu yellowtop 70Ah.
Deze accu heeft geen andere taak dan de generator te starten, maar die moet ik wel te allen tijde kúnnen starten voor als de nood aan de man is. En 's winters, na lang stilstaan, wil het yellowtopje het soms nét niet trekken. Als deze dan een uurtje onder de lader heeft gestaan is het euvel verholpen. De yellowtop is maar een paar jaar oud, meet keurig 12V, maar door lang stilstaan verliest hij kennelijk nét dat beetje pep.
Kortom, ik wil de yellowtop met een zonnepaneeltje continue tot de strot toe gevuld houden.

Ik heb nog een mooi victron mppt-ladertje liggen, dus nu denk ik aan een paneeltje om dit doel te bereiken. Maar ik kan niet zo gauw beredeneren hoeveel Wp ik daarvoor nodig heb. Nogmaals, het zal in de praktijk om continue druppelladen gaan. Wat raadt het geacht forum mij aan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Wolf1 » 27 Jul 2023, 13:04

Waarom niet met een 24V druppel ladertje aan de service batterij, die worden al door je zonnepanelen bijgehouden ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor benvanhengelen » 27 Jul 2023, 16:57

Bij mij heeft de monteur op mijn vorige boot een aantal (5) 60w paneeltjes neergelegd. Dat was genoeg om een dag + nacht te recreeren en de accu's vol te houden. Destijds had ik ook geen heeeele zware verbruikers aan boord.

1 of 2 panelen lijkt mij voldoende voor jouw toepassing
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Beemer » 27 Jul 2023, 18:58

Wolf1 schreef:Waarom niet met een 24V druppel ladertje aan de service batterij, die worden al door je zonnepanelen bijgehouden ?
Gr. Wolf1

Helemaal eens met Wolf1.
Heb zelf op 12v startaccu en op 24v boeg- hekschroef accuset, beide ook een druppellader. Deze druppelladers beide gevoed uit 12v serviceset. En ja, ik weet dat ik verliezen heb via de verschillende omvormers!
Maar, mijn zonnepanelen (660 wp) op de service batterijen houden de benodigde stroom makkelijk op niveau. In het seizoen naast koelkast zelfs ook een kleine diepvrieskast aan.
Ik lig nooit aan de walstroom en al mijn AGM accu’s zijn na 13 nog steeds actief.

Ps Voordeel van een simpel druppelladertje is ook dat je hele installatie niet onnodig groot wordt!
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 09:22

benvanhengelen schreef:Bij mij heeft de monteur op mijn vorige boot een aantal (5) 60w paneeltjes neergelegd. Dat was genoeg om een dag + nacht te recreeren en de accu's vol te houden. Destijds had ik ook geen heeeele zware verbruikers aan boord.

1 of 2 panelen lijkt mij voldoende voor jouw toepassing

Mijn hele huishouden aan boord draait op zonnepanelen, dus dat weet ik. '1 of 2' vind ik dan eigenlijk niet meer dan een gokje.
Laatst gewijzigd door quichot op 28 Jul 2023, 09:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 09:27

Wolf1 schreef:Waarom niet met een 24V druppel ladertje aan de service batterij, die worden al door je zonnepanelen bijgehouden ?
Gr. Wolf1

Wolf, dank voor tip, maar ik wil de generator als uiterste redmiddel 100% onafhankelijk houden van andere energiebronnen aan boord, vandaar.
Of dat overdreven voorzorg is weet ik niet, maar zó wil ik het nou eenmaal.
Maar nou ik je toch aan de lijn heb, wat lijkt jouw voldoende voor mijn doel?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2023, 10:40

Guido, het idee voor een volledig separaat laadsysteem ter verhoging van de bedrijf zekerheid deel ik niet !
Tenzij, je ook nog voor een volledige monitoring zorgt, hetgeen bij je service batterij al aanwezig is !

Het aantal cellen gaat bepalen, bij hoeveel licht de accu begint te worden geladen !
De plaats van het paneel bepaald hoeveel uur de accu laad !
De stand t.o.v. de zon, regen wolken sneeuw, ijs, luchtvervuiling, schaduw, bepaald het rendement !
Deze factoren zijn voor mij in jouw situatie niet te overzien !
Maar voor een nog redelijke accu, denk ik, dat 50Wp voldoende moet zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 14:39

Wolf1 schreef: Maar voor een nog redelijke accu, denk ik, dat 50Wp voldoende moet zijn.
Gr. Wolf1

Dat bedoel ik. Dankjewel.
Overigens is zo'n druppelladertje wel slim om erbij te hebben. Ik zal 's kijken wat dat kost. Ik kan hem aan het 230V boordnet hangen, de sinusomvormer staat toch 24/7 bij. Ik onttrek liever niet continue stroom uit de 24V startaccubank.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor ErikHa » 28 Jul 2023, 22:35

Laten we eens gek gaan rekenen met een grove aanname, 1Ah (=12Wh) per etmaal ontlading?
Andere aanname, je wilt je accu minimaal 80% vol houden, er mag dus max. 14Ah ontladen worden (=2 weken).
Het aantal zonuren per jaar is 1500 (bron Google)
Het gemiddeld aantal zonuren per dag in december is 1,2 (bron Google)
Aanname 3; opbrengst van het paneel in december is 25% t.o.v. piekvermogen i.v.m. lichtinval, hellingshoek, vervuiling, schaduw etc.

Rekensom; Er moet 12Wh geladen worden binnen 1,2h. Paneel zou dan theoretisch uitkomen op 12*1,2 = 14,4W. I.v.m. aanname 3 moet dit getal met 4 vermenigvuldigd worden, kom je uit op 50Wp. Gokje van Wolf is zo gek nog niet.

Ik zou ook voor een druppelladertje gaan op de huishoudaccu (KISS) of, als je toch eigenwijs wilt zijn ;) , een paneeltje + regelaartje van minimaal 100Wp.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: welk vermogen zonnepaneel?

Berichtdoor quichot » 29 Jul 2023, 10:36

ErikHa schreef: Ik zou ook voor een druppelladertje gaan op de huishoudaccu (KISS) of, als je toch eigenwijs wilt zijn ;) , een paneeltje + regelaartje van minimaal 100Wp.

Als ik niet m'n hele leven zo 'eigenwijs' was geweest, had ik nooit bereikt waar ik nu sta. Maar dit terzijde. ;)

Zoals ik al in mijn 1e posting zei, Victron mmpi-regelaar heb ik liggen, evenals kabels plus stekkers, dus kosten blijven beperkt tot dat ene paneeltje.
Verder volg ik Wolfs tip op door daarnaast óók een druppelladertje aan te schaffen voor een paar tientjes. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Dank voor je rekensom,
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten