Elektra aan boord

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra aan boord

Berichtdoor timotje231 » 18 Dec 2013, 21:57

Berichtdoor timotje231 » do 15 aug 2013, 21:51

Hallo,
Ik wil graag elektra aanboord hebben voor speakers etc, maar Ik zie dat ik een acculader op mijn honda 7,5 pk 4 takt uit 1981 heb, maar ik kan nergens een accu vinden die ik erop kan aansluiten, helaas heb ik er geen foto van de acculader van me motor, maar er moet een stekker die 1 platte staafje heeft, en 1 in de hoogte.

Bestaat er evt ook ergens een apparaat die de stroom rechtstreeks van mijn motor naar de accu kan brengen, en dat de adapters voor de stekkers al op de accu zitten, of een apparaat die van de motor naar de adapter gaat van de adapter waar de stekkers in kunnen?, of is dat niet zo veilig om tijdens het rijden om hem in de motor te hebben, wegens rondspattende water die misschien ertussen kan komen?

Dus wat heb ik nodig allemaal, en ook hoeveel volt/ampere?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Elektra aan boord

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 21:57

Bericht door henkvd » do 15 aug 2013, 21:58

Of je nog aan die stekker kan komen betwijfel ik, nieuw wordt moeilijk.
Niet dat je die nodig hebt, je kan ook een kabel van bv 2 x 2.5 mm2 direct in de motor aansluiten, dmv AMP stekkers.
Een van de kleinst beschikbare accu's er op van bv 12 V 45Ah is ruim voldoende voor de beschikbare laadstroom, groter heeft geen zin, die krijgt de motor toch nooit vol.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektra aan boord

Berichtdoor timotje231 » 18 Dec 2013, 21:57

Bericht door timotje231 » do 15 aug 2013, 22:14

Ik heb zelf nog een acculader thuis voor de auto van me pa, dus helemaal vol krijgen is geen probleem, het idee met 2x2.5 mm2 en de Amp stekkers is wel een goed idee ja, ik neem aan dat je de amp stekkers gewoon bij die aansluiting van de acculader bij de motor moet stoppen toch?, en bij die 12V 45 Ah Accu, hoe moet ik de andere uiteinde van de amp stekker aansluiten op de accu?, meestal word het toch gedaan met klemmen?, of moet ik een stukje van de buitenkant eraf halen van het draadje, en erin schroeven ofzo?, en als ik de accu etc heb aangesloten, heb ik dan nog niet een omvormer nodig?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Elektra aan boord

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 21:58

Bericht door henkvd » do 15 aug 2013, 22:31

In de motor haal je de plus draad die naar het chassisdeel loopt los( rode draad), die zit met een AMP stekker aangesloten, sluit hier nu de plus draad aan die naar de accu gaat, voor de min doe je het zelfde ( groene draad) daar loopt nu de draad van het chassisdeel naar toe die maak je los.

Aan de accu zet je accu klemmen en daar sluit je met AMP oogjes de kabel op aan, of neemt een paar snelsluitingen, als je van plan bent de accu regelmatig mee te nemen voor een lading thuis.

Als het goed is heeft je motor een gelijkrichter er tussen zitten, anders moet die er nog tussen. ( als je de rode en groene draad tegen komt dan heb je een gelijkrichter er tussen)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten