Airco op de boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Airco op de boot

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2013, 21:47

Bericht door De Stoere » vr 09 aug 2013, 19:23

De stoere.wij hebben een airco op de boot die al 7 jaar niet werkt.Ik probeer er nu weer leven in te krijgen.merk c.l.d.marine,volgens zeggen franse webasto.Ik ben begonnen met de thermostaat en de ruimte voeler te vernieuwen.De koeling werkt nu.De verwarming kan ik nog niet testen veel te heet in de boot.de airco wordt gekoeld door buitenwater.De waterpomp draait,maar als ik de airco op de ruimtethermostaat uit zet blijft de pomp geluid geven maar pompt geen water meer over boord,dit klopt volgens mij niet.Wie weet raad.Ik heb de vraag ook op een ander forum gesteld maar nog geen antwoord gekregen.Graag een reactie Gr René (De stoere).
Klaver vier
 

Re: Airco op de boot

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 21:47

Bericht door vuuren1 » vr 09 aug 2013, 21:28

Ik ken dit type niet maar als de koelfunctie wordt uitgeschakeld zal de pomp van de condensor meteen of even later ook stoppen.
Merkwaardig is dat je schrijft dat de pomp -geluid- blijft maken. Dat ie niet meer pompt klopt wel.
Meet eens of er dan inderdaad voedingsspanning op de pomp blijft staan (misschien hoor je iets anders omdat een pomp die geen water geeft niet pompt..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Airco op de boot

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2013, 21:48

Bericht door De Stoere » vr 09 aug 2013, 21:55

Ik dacht misschien heeft hij een soort kort circuit,net als bij een auto tot de thermostaat open loopt.Ik neem aan dat de voeler die als het ware in de radiateur zit de pomp aanstuurt of heb ik het dan helemaal mis.Ik ga er morgen weer verder mee prutsen en meten.P S het is niet de pomp van de condensor maar de pomp van het buitenwater
Klaver vier
 

Re: Airco op de boot

Berichtdoor adventure1 » 18 Dec 2013, 21:48

Bericht door adventure1 » vr 09 aug 2013, 22:07

als het goed is zit er op de aansluiting bij de pomp een ontluchtingsnippel, probeer eens te ontluchten door de nippel kortdurend open te draaien terwijl de pomp draait. Niet te lang open houden want je pompt gelijk het buitenwater naar binnen.
Meestal zit er aan de ontluchtingsnippel een slang die het ontluchten vergemakkelijkt.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Airco op de boot

Berichtdoor adventure1 » 18 Dec 2013, 21:48

Bericht door adventure1 » vr 09 aug 2013, 22:15

Vergat ik nog.
Heeft jouw versie een display waarop de temperatuur etc zichtbaar is?
Zo ja dan geeft dat display een storingsmelding middels een code en ik ben benieuwd welke code er wordt vermeld.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Airco op de boot

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2013, 21:48

Bericht door De Stoere » za 10 aug 2013, 08:39

Adventure bedankt voor de reactie.Er zit in mijn geval geen ontluchtings nippel op de pomp,de pomp zit ook veel lager als de airco zelf.Het is ook geen lucht want hij pompt het koelwater keurig naar buiten.Het probleem zit hem in dat de pomp geluid blijft geven terwijl de airco op de thermostaat uit is gezet.De display geeft geen storings code aan(dit kan hij wel).Hij geeft de temperatuur aan en koelt ook goed.Ik denk dat de pomp op een of andere manier een kleine spanning houdt.Ik ga vandaag spanning meten en is verder kijken.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Airco op de boot

Berichtdoor adventure1 » 18 Dec 2013, 21:49

Bericht door adventure1 » za 10 aug 2013, 11:53

René,
Dit type airco heeft een voorziening voor een tweede unit, als de tweede unit koeling blijft vragen dan zal de pomp blijven draaien.
Zit daar misschien het probleem?
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Airco op de boot

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2013, 21:49

Bericht door De Stoere » za 10 aug 2013, 12:59

Adventure.Ik ben inmiddels bij de boot .De airco is een op zich zelf staand iets ,zonder een voorziening om door te koppelen.Wat ik inmiddels gedaan heb is de draden naar de pomp doorgeknipt een kroonsteen er op zodat ik wat kan meten.Het is een geelgroene draad(aarde)en twee zwarte draden genummerd met één en twee.Als alles uitstaat heb ik op de genummerde draden+_140 volt,zet ik de airco aan wordt dit 230volt.Wat er dus gebeurt is dat hij blijft brommen .Die 140 volt moet ik dus weg hebben.Bij uitgezette airco moet ik dus naar mijn mening 0 volt hebben,anders heb ik verbruik terwijl er niets aanstaat.Overigens staat op het schema van de elektra kast helemaal geen aarde,ik ga nu kijken of hij wel in de elekrakast is aangesloten.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Airco op de boot

Berichtdoor adventure1 » 18 Dec 2013, 21:49

Bericht door adventure1 » zo 11 aug 2013, 16:40

en , probleem kunnen oplossen?
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Airco op de boot

Berichtdoor Klaver vier » 18 Dec 2013, 21:50

Bericht door De Stoere » zo 11 aug 2013, 16:44

Nee probleem blijft,ik heb dus 140volt waar ik naar mijn mening 0volt moet hebben.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten