Slippende V-snaar door AGM accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor Guerto » 18 Dec 2013, 21:23

Berichtdoor Guerto » wo 31 jul 2013, 11:47

Beste pleziervaarders,

Ik heb dit voorjaar de oude 'natte' service accu vervangen door een Victron AGM van 165 Ah. Deze wordt geladen door een 40A Bosch dynamo (niet de originele Indenor dynamo)
Het valt me nu op dat de V snaar gaat slippen bij het opvoeren van het toerental als de accu flink is ontladen (richting de 50%). De accumonitor geeft op dat moment een laadstroom aan van ongeveer 30 Ampère. In het verleden had ik hier geen last van, maar haalde ik ook nooit zo'n hoge laadstroom. Na een klein uurtje varen is het verschijnsel weg.

Mijn gedachte is dat de AGM accu door zijn veel lagere interne weerstand een veel hogere laadstroom van de dynamo 'vraagt'. Hierdoor wordt de dynamo flink aan het werk gezet. Met als gevolg een slippende V-snaar. Klopt mijn gedachte?

En voor wat betreft de oplossing: uiteraard de v-snaar goed op spanning brengen en evt. vervangen. Maar kun je hier ook uit afleiden dat de dynamo eigenlijk te licht is?

groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 21:24

Bericht door henkvd » wo 31 jul 2013, 13:20

De dynamo moet nu flink werken, daar is niets op tegen, dat is goed, alleen is de aandrijving van de dynamo hier niet meer op berekend.
Of je snaar staat te slap, of is versleten.

Wat betreft de dynamo, deze levert niet meer dan dat hij kan geven, te licht is het niet, alleen als je de accu sneller vol wil hebben zou je een zwaardere kunnen monteren, alleen zal je dan eerst het probleem met de snaar moeten oplossen, het wordt dan anders nog erger.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor vodnik » 18 Dec 2013, 21:24

Bericht door vodnik » wo 31 jul 2013, 14:54

een conventionele natte accu vervangen door een AGM accu kan je niet zomaar doen.
Heb je de laadspanning die die AGM accu moet hebben opgezocht? Volgens mij ligt die bij 14,8 volt, een waarde die een standaard generator niet levert waardoor je accu nooit 100% vol komt.
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 21:24

Bericht door vuuren1 » wo 31 jul 2013, 20:13

Even los van de laatste reactie (die niet helemaal klopt als het om de laadspanning gaat): Het kan nooit zo zijn dat een AGM type accu ineens de snaar laat slippen.
Dan is allereerst de snaar te weinig gespannen en heb je deze accu mogelijk nu net wat meer leeg getrokken dan de oude accuset.
Mogelijk is deze accu ook groter dan de oude (dat heb je niet verteld).
Of de spanningsregelaar en / of de bedrading van dit oude systeem is in de war (defect door leeftijd), Komt inmiddels vaak voor bij antieke Indenor installaties.
Meet de actuele laadspanning eens tijdens bedrijf.

Zelf draai ik met 660 Ah AGM van Victron en een 80A dynamo aan een Yanmar; er slipt helemaal nooit een snaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor vodnik » 18 Dec 2013, 21:24

Bericht door vodnik » wo 31 jul 2013, 21:43

Hans, ik weet niet exact welke AGM aangeschaft is, maar op deze datasheet http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf wordt toch een heel andere laadspanning afgelezen in de karakteristiek dan voor een natte loodaccu gebruikelijk is.
In de camper wereld worden ook vaak natte accu's vervangen door AGM zonder de laadspanning aan te passen met als gevolg dat de (dure!) AGM na één á twee jaar vervangen moet worden.


Pieter
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 21:25

Bericht door vuuren1 » do 01 aug 2013, 19:37

Pieter,

In een 4-traps laadsituatie kan de piek wel oplopen tot 14,9 maar in de praktijk (mij bekend) zit het hele verhaal toch steeds rond de 14.4V en dan is de accuset volgens de monitor uiteindelijk ook 100% geladen.
De dynamo van Yanmar doet keurig 14.4V maar is geen 4 trapper, toch werkt het prima.
De slimme Victron lader werkt anders en kan de boel egaliseren bij verschillende en/of afwijkende spanningen in de cellen en/of parallelle sets.
Als die regelmatig wordt ingezet komt het goed (ook als de set tijdens het varen op een eenvoudige manier wordt geladen).
Mij eigen AGM set is nu 6,5 jaar oud en doet het nog steeds uitstekend.

Accu's gaan vooral stuk door overladen.
Mitsubishi/Vetus/Solé dynamo's komen niet hoger dan 13,8V, dan komen de accu's inderdaad niet vol maar ze gaan wel lang mee (als men ze niet te veel en te vaak verder ontlaadt dan meer dan 50% van de werkelijke capaciteit bij die spanning).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor Guerto » 18 Dec 2013, 21:25

Bericht door Guerto » do 01 aug 2013, 20:08

Als ik lang genoeg doorvaar dan loopt de laadspanning netjes op naar 14,4 volt. Dat was bij de oude accu ook al zo. Daarnaast is er een Mastervolt acculader, als er walspanning beschikbaar is wordt deze uiteraard gebruikt. In de vakantie (ja helaas die van mij zit er alweer op) is de beschreven situatie twee keer voorgekomen na twee nachten stilliggen zonder walstroom. De accumonitor gaf toen een ontlading aan van richting de 50%. Met de oude accu (120 Ah en 9 jaar oud) was twee nachten zonder walstroom niet meer gelukt.

Dat de de V-snaar opgespannen moet worden is mij wel duidelijk. Ik vond het vooral opmerkelijk dat deze situatie zich voordeed en wilde het hier toch even noemen. Zal in mijn geval betekenen dat de snaar vervangen moet worden, hij staat nu al maximaal gespannen en kan hem nog redelijk makkelijk indrukken. Misschien net een maatje kleiner nemen?

groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 21:25

Bericht door henkvd » do 01 aug 2013, 20:13

De oude accu was dan inmiddels zover in capaciteit terug gelopen, dat deze al heel snel op de eindspanning uit komt, dan val er niet veel te laden voor de dynamo bij maximale stroom, nu valt het op dat de dynamo moet werken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Slippende V-snaar door AGM accu

Berichtdoor esmeralda » 18 Dec 2013, 21:26

Bericht door esmeralda » do 01 aug 2013, 20:16

Hoi,
Ik heb bij een Bosch dynamo een dergelijk probleem gehad het was een snaar vreter geworden.
Ook met een SPZ snaar met open flank geprobeerd, toen bleek dat de deelbare poelie versleten was.
Vervangen door een massieve poelie en verder geen problemen er mee gehad.
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten