schema ruitenwisser + interval

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor RvandeL » 14 Jan 2016, 15:38

Een oud topic, maar ik heb het ook geprobeerd, een intervalschakeling met relais 99 van VW.
Na enige tijd expetimenteren bleek dat contact 53s niet naar de wissermotor een signaal stuurt, maar andersom.
Als de wisser in de ruststand is, stuurt de motor een puls (+12v) naar het relais. Pas dán gaat de wachttijd in waarna het relais bekrachtigd wordt (totdat de ruststand bereikt wordt, enz.)
In de proefopstelling functioneert het prima.

Ik heb nog niet op mijn boot gekeken of er zo'n contactje op de wissermotor zit, dus ik weet ook niet of het bij mij gaat werken, maar misschien zijn er nu wat vraagtekens verdwenen........

Ik vind het overigens ook erg leuk om met dit soort dingen te experimenteren, om eenvoudige en goedkope oplossingen te vinden. Een Vetus schakelaar (15 keer de prijs van dit relais) zal ongetwijfeld in één keer goed werken.
RvandeL
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Jan 2016, 15:08
ligplaats: Bodegraven
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jan 2016, 20:57

Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Amersfow » 15 Jan 2016, 10:26

Ik heb naast de ruitenwisserschakelaar ook een drukknop. 1 puls en de ruitenwisser maakt een slag zodra die in de terugloop baan komt, nauwkeuriger kan niet. Ik begrijp dat beroepsschippers trouwens om de paar maanden hun ramen insmeren met Anti plu; dan heb je geen ruitenwisser nodig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor aquanaut » 15 Jan 2016, 15:23

Amersfow schreef:Ik heb naast de ruitenwisserschakelaar ook een drukknop. 1 puls en de ruitenwisser maakt een slag zodra die in de terugloop baan komt, nauwkeuriger kan niet. Ik begrijp dat beroepsschippers trouwens om de paar maanden hun ramen insmeren met Anti plu; dan heb je geen ruitenwisser nodig.


Gelukkig niet, anders zou ik geen wissers meer verkopen :D

Voor de handigerts die Wolf1 zijn schema niet kunnen doorgronden..... ik heb gewoon een kant en klaar paneeltje in het assorti voor € 125,00
Is wel 24Vdc voor 1 wisser, met regelbare interval 4-20 slagen per minuut.

Zit op het gros van de binnenvaartschepen. ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Amersfow » 15 Jan 2016, 15:44

Okay, van 1 weet ik het zeker ieg ;-) Schipper van deze http://www.deveermanvankampen.nl/ heeft laatste 4 jaar zijn wissers niet hoeven te gebruiken. Hij heeft wel een kleine pet boven de ramen. Hij zei dat collegas het ook deden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jan 2016, 18:09

aquanaut schreef:Voor de handigerts die Wolf1 zijn schema niet kunnen doorgronden..... ik heb gewoon een kant en klaar paneeltje in het assorti voor € 125,00
Is wel 24Vdc voor 1 wisser, met regelbare interval 4-20 slagen per minuut.
Zit op het gros van de binnenvaartschepen. ;)

Aquanaut


Daar valt weinig aan te doorgronden paar diodes en een relaytje en niet te vergeten een dubbelpolige wisselschakelaar, kan iedereen dit maken !
Blijven we alleen nog met de niet in het schema weergegeven pulsgever zitten.
Een 555 ICtje met 2 potmeters, 1 voor de lengte van de puls (halve wisbeweging), en 1 op het dashbord voor de interval time (0 tot 300 sec.), werkt dus ook bij mist.
Deze lange tijd is nodig omdat een boot door zijn langzame snelheid veel minder water vangt als een auto, en snel moet het ook kunnen want een auto heeft weer veel minder buiswater.
Voor elke wisser moet het zelfde schema gebruikt worden (oneindig uit te breiden) en 1 pulsgever levert dus een keurige gelijkloop voor al je wissers.
Voor zowel 12 als 24V
Hoe mooi kan het allemaal zijn voor een paar tientjes !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor aquanaut » 15 Jan 2016, 22:41

Wolf1 schreef:Daar valt weinig aan te doorgronden paar diodes en een relaytje en niet te vergeten een dubbelpolige wisselschakelaar, kan iedereen dit maken !

Gr. Wolf1


in onze perceptie wel ja, maar als ik dit topic even terug lees weet ik het zo net nog niet......... :mrgreen:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Guerto » 29 Jan 2016, 04:33

@Wolf1: de pulsgever die jij beschrijft, komt die in de basis overeen met Velleman kit MK111?

http://www.velleman.eu/products/view/?country=be&lang=en&id=339209

Ik heb deze nl. nog liggen (ooit gebruikt voor een knipperlicht op de skelter van onze zoon) en zou dan even kunnen experimenteren.

Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: schema ruitenwisser + interval

Berichtdoor Wolf1 » 29 Jan 2016, 08:38

Guerto schreef:@Wolf1: de pulsgever die jij beschrijft, komt die in de basis overeen met Velleman kit MK111?

Dat werkt!
Zeker als expirerend, als ik het goed heb, kun je met de 2 trimmers de puls tijd (halve wisserslag) en de cyclus tijd instellen.
Deze laatste zou ik als je het echt aan boord gaat gebruiken, wel vervangen door een potmeter in het dashboard.
Gr. Wolf1
Ps. Heb er zelf een printje voor gemaakt met een arduinotje er op, als een universele timer te gebruiken als kachel besturing of start/stop automaat maar ook als wisserbesturing.

Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten