Zonne energie boven walstroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor bassie77 » 25 Jun 2023, 14:13

Hi,

Vermoedelijk al vaker beschreven, maar kan ik automatisch de zonne energie laten prevaleren boven de walstroom.

Ik heb een multiplus en een cerbo gx. Ik probeer nu op afstand de walstroom uit te zetten via de cerbo en als de soc te laag wordt zet ik walstroom weer bij. Ik vraag me af of er geen instelling is waardoor eerst zonne energie gepakt wordt en indien nodig walstroom. Wellicht kan ik hier een relais uitgang van de cerbo gebruiken.

Hoor graag jullie oplossingen / gedachten hierover.

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor Yep » 25 Jun 2023, 14:33

Niet eenvoudig.
Je moet het kunnen programmeren, zo heb ik begrepen, via 'Virtial Switch' in VE Configure.
Daarna kun je de aangepaste VE Configure file uploaden via de VRM of rechtstreeks in de Multi m.b.v. de MK3 interface.
Het is mij nooit gelukt.

Wat ik wel vaak deed?
Laden uitzetten en walstroom alleen op doorvoer.
Dan wordt PV gebruikt voor sec laden en alleen walstroom voor 230 volt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor Yep » 25 Jun 2023, 19:37

Yep schreef:Niet eenvoudig.
Je moet het kunnen programmeren, zo heb ik begrepen, via 'Virtial Switch' in VE Configure.
Daarna kun je de aangepaste VE Configure file uploaden via de VRM of rechtstreeks in de Multi m.b.v. de MK3 interface.
Het is mij nooit gelukt.

Wat ik wel vaak deed?
Laden uitzetten en walstroom alleen op doorvoer.
Dan wordt PV gebruikt voor sec laden en alleen walstroom voor 230 volt.


Correctie: Laatste zin moet zijn: 'Dan wordt PV gebruikt voor sec laden en alleen walstroom voor 230 volt, aangevuld met Power Assist uit de accu's indien nodig.'
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor jkb » 26 Jun 2023, 08:52

Google op Victron virtual switch ignore ac. Geeft een pdf met handleiding.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor aquanaut » 26 Jun 2023, 09:31

Mocht je de mogelijkheid hebben om een fysieke verbinding te maken tussen de relaisuitgang van de Cerbo en een aux inpunt van je MultiPlus kan het nog op een mooiere manier.
Je kunt dan de Generator start/stop functionaliteit gebruiken om de walstroom toe te laten op momenten dat het echt noodzakelijk is.

Vereist wel ff wat programmeer werk, maar als dat gedaan is heb je "full control" over deze functionaliteit vanaf de Cerbo.

Uiteraard alleen toepasbaar als je de Cerbo geen echte generator laat aansturen, dan heb je deze functionaliteit al gebruikt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor Freek » 26 Jun 2023, 09:58

Yep schreef:Niet eenvoudig.
Je moet het kunnen programmeren, zo heb ik begrepen, via 'Virtial Switch' in VE Configure.
Daarna kun je de aangepaste VE Configure file uploaden via de VRM of rechtstreeks in de Multi m.b.v. de MK3 interface.
Het is mij nooit gelukt.

Wat ik wel vaak deed?
Laden uitzetten en walstroom alleen op doorvoer.
Dan wordt PV gebruikt voor sec laden en alleen walstroom voor 230 volt.

Wat grappig.
Ik heb dit een week of twee geleden in mijn multiplus ingesteld, naar aanleiding van een post van jou van enige tijd geleden.
Werkt echt prima.
Freek
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 Apr 2016, 15:47
ligplaats: Andijk
info: Greenline 33

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor Yep » 26 Jun 2023, 10:14

Fijn!
Al dat voorrang gedoe met PV is overigens volledig voorbij met Cerbo i.c.m. de MG accu's en BMS.
Wat er ook gebeurt, PV blijft altijd volle bak doorladen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor bassie77 » 26 Jun 2023, 21:45

aquanaut schreef:Mocht je de mogelijkheid hebben om een fysieke verbinding te maken tussen de relaisuitgang van de Cerbo en een aux inpunt van je MultiPlus kan het nog op een mooiere manier.
Je kunt dan de Generator start/stop functionaliteit gebruiken om de walstroom toe te laten op momenten dat het echt noodzakelijk is.

Vereist wel ff wat programmeer werk, maar als dat gedaan is heb je "full control" over deze functionaliteit vanaf de Cerbo.

Uiteraard alleen toepasbaar als je de Cerbo geen echte generator laat aansturen, dan heb je deze functionaliteit al gebruikt.

Aquanaut


Dit klinkt als een interessante oplossing en is cleaner dan mijn idee om een relais aan te sturen om de walstroom te onderbreken. Welke aux ingang is het op een multiplus compact? Ik zie het niet direct in het schema.

groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Zonne energie boven walstroom

Berichtdoor aquanaut » 27 Jun 2023, 09:54

Bas,

In geval van een MultiPlus compact moet ik je teleurstellen, deze unit heeft geen aux ingang dus werkt het niet op deze manier.
Tenzij je lithium batterijen hebt, dan gebruik je namelijk geen temperatuursensor, in dat geval kun je in sommige gevallen (leeftijd unit / Fw versie) de temp input als aux input gebruiken.

Wat je zegt over deze manier ipv een relais wat de voeding onderbreekt is 200% waar.
Het grote voordeel van deze manier is dat ondanks het feit dat de walstroom genegeerd wordt de omvormer wel synchroon blijft meedraaien aan het aangeboden net.
Oftewel als de situatie zich voordoet dat walstroom nodig is (omdat de omvormer bijvoorbeeld te zwaar belast wordt) direct de walspanning bijspringt en omvormer ontlast.
In het geval van een relais in de voeding zal in deze situatie het relais opkomen en heeft de unit nog zeker een seconde of 10 nodig om te synchroniseren en de walstroom door te zetten.
Is de belasting te groot dan gaat de omvormer uit voordat het net bij kon komen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: SimondeDanser en 85 gasten