kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor GerardX » 25 Jun 2023, 10:13

Ik woon op en vaar met de historische ("Varend Monument"-status) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor". Ik ben qua energie betreft zelfvoorzienend, maar wanneer ik van walspanning gebruik kan maken doe ik dat. Om daar minder van afhankelijk te zijn en ook m'n generator niet te hieven draaien en/of mijn accupakket uit te putten overweeg ik een zonnepaneel aan te schaffen en eventueel later meerdere exemplaren. Die dingen zijn echter lelijk en misstaan al gauw bij de monumentale uitstraling van m'n schip.
Voorafgaand wil ik inzicht krijgen in m'n energiegebruik (ongeveer 1.500 kWu op jaarbasis) middels een Iungo-energiemeter/-controller. Maar zo'n ding heeft een kWu-meter met een P1-uitgang nodig om het RJ12-ste(k)kertje van die Iungo-energiemeter/controller in te kunnen steken en die heb ik niet want die had ik nooit nodig.
Iemand een idee voor een oplossing of waar ik zo'n niet al te dure kWu-meter met P1-uitgang kan kopen?

N.b. Het is niet mijn bedoeling om energie terug te leveren en/of al m'n energie middels zonnepanelen te betrekken.
GerardX
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Jun 2023, 09:55
ligplaats: OEN (Overal En Nergens)
info: Ik woon op en vaar met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor".

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor Kwokko » 25 Jun 2023, 12:55

GerardX schreef:Iemand een idee voor een oplossing of waar ik zo'n niet al te dure kWu-meter met P1-uitgang kan kopen?
N.b. Het is niet mijn bedoeling om energie terug te leveren en/of al m'n energie middels zonnepanelen te betrekken.

Een kWu meter met P1 uitgang is er niet tenzij het een "slimme meter" is.
Volgens mij wil dit , maar dan nog met je nog iets anders erbij hebben.
https://webshop.cedel.nl/SDM230-1-Fase- ... met-Modbus

Ik zat er toen ook mee,maar dan om de opbrengst van de panelen te monitoren.
Heb toen maar gekozen voor een DDS-1Y op rail in de meterkast,want anders werd het een duur kostenplaatje om iets simpels te kunnen meten.
Er zitten 2 telewerken in , eentje kun je resetten.
Ik noteer nu elke maand handmatig de maandopbrengst in een exel sheet.
Kwokko
 

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor GerardX » 25 Jun 2023, 22:16

Kwokko schreef:Een kWu-meter met P1-uitgang is er niet tenzij het een "slimme meter" is.

Geen probleem. Maar waar vind/koop je zoiets?

Volgens mij niet want dit is een meter om een groep te meten en niet mijn totale verbruik. Ook wordt nergens vermeld, dat er een P1-uitgang beschikbaar is (dus is die er niet) voor het RJ12-ste(k)kertje van m'n Iungo-energiemeter/-controller. Ik wil een kWu-meter met P1-uitgang die ik direct na de hoofdschakelaar aan boord kan plaatsen en dus de geleverde walstroom meet.
Ik zat er toen ook mee,maar dan om de opbrengst van de panelen te monitoren.

Dat bedoel(de) ik, Dat is totaal iets anders. aannemende dat jij een vaartuig hebt waarmee je walstroom betrekt en je wilt aan boord op elk moment zien hoeveel, dan heb je daarvoor een kWu-meter aan boord nodig. Ik wil grafische presentaties daarvan simpel op m'n computer kunnen raadplegen en kunnen afdrukken. Daarvoor dient mijn Iungo-energiemeter fisiek met die kWu-meter verbonden kunnen worden.
GerardX
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Jun 2023, 09:55
ligplaats: OEN (Overal En Nergens)
info: Ik woon op en vaar met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor".

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2023, 01:11

GerardX schreef:Ik wil grafische presentaties daarvan simpel op m'n computer kunnen raadplegen en kunnen afdrukken. Daarvoor dient mijn Iungo-energiemeter fisiek met die kWu-meter verbonden kunnen worden.

Misschien kun je hier https://www.elektramat.nl/wallbox-p1-po ... tr-p1port/ iets mee.
Maar een P1 ingang heb je i.i.g. wel.
Handleiding
https://www.elektramat.nl/amfile/file/d ... t/1130465/
Kwokko
 

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor GerardX » 26 Jun 2023, 21:35

Kwokko schreef:Misschien kun je hier https://www.elektramat.nl/wallbox-p1-po ... tr-p1port/ iets mee.

Ook deze heeft een zgn. slimme meter als basis nodig.Maar ik ben er inmiddels uit want Iungo levert een USB-stick voor die gevallen waarin geen traditionele of slimme meter beschikbaar is (boot, camper e.d.).
GerardX
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Jun 2023, 09:55
ligplaats: OEN (Overal En Nergens)
info: Ik woon op en vaar met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor".

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2023, 22:46

GerardX schreef:Ook deze heeft een zgn. slimme meter als basis nodig.Maar ik ben er inmiddels uit want Iungo levert een USB-stick voor die gevallen waarin geen traditionele of slimme meter beschikbaar is (boot, camper e.d.).

Nee dat is niet zo.
Die Wallbox is een "pulsgevende" kWh-meter nodig.
En dat is er eentje met Modbus , waarvan ik je in een eerdere posting al een link gaf.

Want met alleen een USB-stick van Iungo ben je er niet.
Deze stick zul je bedoelen: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/464 ... ick-pakket
Dan moet deze er nog bij: https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/467 ... -kwh-meter
Dat is namelijk pulsgevende kWh-meter met Modbus waarop je de USB stick aansluit.
Hier staat alles uitgelegd wat je moet hebben:
https://www.iungo.nl/nl/nieuws/i/33-nie ... -pulsgever

Dit is trouwens een totaal andere manier insteek, al waar je dit draadje mee begon.
Je vroeg constant om een systeem met P1 ingang.
Op het Zeilersforum was je ook al klip en klaar duidelijk gemaakt , dat hetgeen dat jij wilde , niet realiseerbaar was.
En ik blijf erbij , die Wallbox is GEEN slimme meter nodig ,wel een pulsgevende kWh meter.
En die heeft die P1 poort, waar jij om vroeg.

Iets heel anders.
Heb je het nu dan ook voor elkaar gekregen dat je zonder Wal adres ook een verzekering kan afsluiten op je naam ?
Kwokko
 

Re: kWu-meter met P1-uitgang voor RJ12-ste(k)ker

Berichtdoor GerardX » 28 Jun 2023, 08:00

Kwokko schreef:Nee dat is niet zo.
Want met alleen een USB-stick van Iungo ben je er niet.

Klopt, maar daar draait het wel om.
Dit is trouwens een totaal andere manier insteek, al waar je dit draadje mee begon.
Je vroeg constant om een systeem met P1 ingang.

Klopt ook, want dat leek mij het meest logisch. Al gaande had ik ook een bedrijf gevonden die ze had/maakte maar dat was verleden tijd (ergens komen die meters natuurlijk vandaan).
Op het Zeilersforum was je ook al klip en klaar duidelijk gemaakt , dat hetgeen dat jij wilde , niet realiseerbaar was.
Weet je, ik weet niet of jij weleens een vraag op een forum hebt gesteld, maar de kunst is om het kaf van het koren te scheiden want er wordt wat afgereageerd zonder goed te lezen en/of dingen te begrijpen en beweren dan maar iets zonder dat goed te onderbouwen. Alleen door niet alles voor zoete koek te slikken, kom je uiteindelijk meestal wel waar je zijn wilt. :)
Iets heel anders.
Heb je het nu dan ook voor elkaar gekregen dat je zonder Wal adres ook een verzekering kan afsluiten op je naam ?

Nog niet zo lang geleden is de wet veranderd en zijn gemeenten verplicht om mensen zoals ik in te schrijven op het adres van de gemeente. Je hebt dan geen waladres maar wel een postadres en dat is voldoende voor veel zaken en erg makkelijk. Je hoeft geen familie, vrienden of kennissen lastig te vallen (en niemand gebruikt een voor eenmalig bedoeld adres nog een keer). De gemeente mailt keurig als er post is.
GerardX
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Jun 2023, 09:55
ligplaats: OEN (Overal En Nergens)
info: Ik woon op en vaar met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor".


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten