Elektrisch schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektrisch schema

Berichtdoor Rein49 » 13 Jun 2023, 16:14

Hoi kenners,

Mijn allereerste post hier...
Ik bezit samen met @nieuwe kapitein sinds enkele weken een stalen motorsloep uit 1949 (profiel in de maak). Omdat de vorige eigenaar hier op onbegrijpelijke wijze aan geprutst had, hebben we hem vanbinne volledig leeggehaald en gaan zowel installaties (elektra / sanitair) als interieur volledig herdoen. Uiteraard zijn we ook lid geworden van dit forum. De wereld van de boten is compleet nieuw, maar we leren graag bij en hopen hier zelf ook een mooie bijdrage in te kunnen leveren op termijn. Denk immers niet dat het werken aan je boot ooit stopt :D

We hebben beiden dus geen ervaring met boten, maar als architecten zullen we wel alles zelf proberen doen mits voldoende planning en navraag. Van elektra is de kennis nu wel bijzonder klein... Vandaar deze vraag!
Ik zag al veel elektra-schema's passeren op dit forum en wou daarom mijn eerste versie ook eens posten en luisteren naar jullie commentaar / aanbevelingen. Ik ben voor het victron-systeem gegaan (de meningen over victron-mastervolt-... zijn blijkbaar nogal verdeeld). Een systeem met lithium-batterij lijkt me ook noodzakelijk als we willen koken op inductie.
De omvormer die ik hier gekozen heb biedt een continu vermogen van 1600W, met een piekvermogen van 4000W. Ik vraag me dan af wat piekvermogen praktisch precies betekent: stel dat ik aan't koken ben (halfuurtje 3000W), vormt dit problemen voor de omvormer? Kan ik tijdens dat koken dan nog een koffietje zetten en die 4000W bijvoorbeeld een uur lang verbruiken?

Alvast bedankt!!

Afbeelding
Afbeelding

afbeeldingslink links schema: https://ibb.co/kSNnpx5 , afbeeldingslink rechts verbruikers: https://ibb.co/WgSQDVF
Rein49
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Jun 2023, 15:58
ligplaats: Mendonk
info: Kersverse kapitein motorboot 10m in verbouwing

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Joson » 13 Jun 2023, 17:31

Een piek vermogen wil zeggen dat omvormer kortstondig even 4000 watt op kan vangen.
Het continu vermogen is 1600 watt en dat is veel te weinig voor een inductie kookplaat zeker als deze langer aan staat.
Een koffie apparaat trekt minimaal 800 Watt dus dat is al de helft van je vermogen.
Verder zul je een behoorlijk grote accu capaciteit moeten hebben om dit te realiseren, denk aan minimaal 300 Amp/h
3000 wat gedurende een half uur is op een 12 volt installatie al 150 Amp/h verbruik.
Verder dien je ook rekening te houden met kabeldiktes.

Kijk een op http://www.ms-sunshine.nl onder het kopje elektra
Gebruikers-avatar
Joson
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Mei 2022, 20:58
ligplaats: Den Helder
info:

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Rein49 » 13 Jun 2023, 20:26

Daar vreesde ik al voor Joson.. Maar ik snap niet hoe jullie dit dan oplossen, aangezien dit volgens mij toch de zwaarste omvormer van Victron is?
Rein49
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Jun 2023, 15:58
ligplaats: Mendonk
info: Kersverse kapitein motorboot 10m in verbouwing

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Rein49 » 13 Jun 2023, 20:27

Joson schreef:Het continu vermogen is 1600 watt en dat is veel te weinig voor een inductie kookplaat
Daar vreesde ik al voor Joson.. Maar ik snap niet hoe jullie dit dan oplossen, aangezien dit volgens mij toch de zwaarste omvormer van Victron is?
Rein49
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Jun 2023, 15:58
ligplaats: Mendonk
info: Kersverse kapitein motorboot 10m in verbouwing

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Yep » 13 Jun 2023, 21:48

Victron heeft ze zelfs van 15 kW.
Ik zou voor een 5kW gaan.
Netto komt deze uit op 3.700 - 5.000 watt, afhankelijk van de omgevings temperatuur.

Een inductieplaat van 3600 watt (1 groep, 16A, Bosch of Siemens) kan hier prima op draaien.
En als je aan de walstroom ligt, kun je de walstroom nog bij optellen bij de 5 kW.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Rein49 » 13 Jun 2023, 22:15

Yep schreef:Victron heeft ze zelfs van 15 kW.
Ik zou voor een 5kW gaan.


Thanks Yep, ik had inderdaad de andere modellen nog niet gecheckt.. 5kw is dan idd een goede keuze, al zie ik wel dat het dan sowieso een 24V systeem wordt (voor bvb multiplus 24/5000/120)?
Rein49
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Jun 2023, 15:58
ligplaats: Mendonk
info: Kersverse kapitein motorboot 10m in verbouwing

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Yep » 13 Jun 2023, 22:17

Eensch.
24 volt scheelt je ook nog eens de helft aan kabeldikte.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor RuudM » 13 Jun 2023, 22:19

Mee eens wat yep zegt.

Afgelopen winter ook ombouw gedaan naar quattro 24/5000 en koken nu op 1 fase 16 amp. Inductie
Verbruik valt reuze mee. Kan ook met multiplus ipv quattro. Komen van keramische kookplaat maar koken duurt niet merkbaar langer.

En de power assist doet ongemerkt z’n werk. Neem maar eens contact op met bluepowershop kan je goed adviseren.installatie moet uiteraard wel in balans zijn.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor Yep » 13 Jun 2023, 23:10

Quattro 24/5000 en lithium zou ik combineren met een Cerbo.
Je kunt door die Cerbo werkelijk elk stroompje monitoren.
Quattro = Multi + een extra generatoringang en nauwelijks duurder.

V.w.b. lithium Ferro Phosfaat (LFP) zou ik gaan voor minimaal 230 Ah.
Effectief kun je daarvan bijna 200 Ah. gebruiken.
Dat is toch maar even 5 kWh.
En ontladen kan met continue 230A, ofwel ruim 5,5 kW.

Hierbij heb ik even de LFP 230 van MG genomen maar meer mag zeker ook.
MG is een acculijn in het pakket van Bluepowershop welke naadloos samenwerkt met Quattro en Cerbo.
En uiteraard komt hier nog een BMS bij (van hetzelfde merk).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch schema

Berichtdoor jkos » 14 Jun 2023, 07:02

Daar ga ik dan met mijn 2 pits gastoestel en gas oven.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten