Service accu s vervangen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Service accu s vervangen

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:24

Bericht door watermankruiser » di 18 jun 2013, 09:12

Mijn service accu s ( 2 stuks van 120 A) hebben na bijna 4 jaar trouwe dienst moeite om de stroom vast te houden. Ik wil ze gaan vervangen door AGM accu s.
Hierbij vraag ik advies over welk amperage, welk merk en welke (voordelige) leverancier. De aansluitingen zitten aan de korte zijde. Mijn schip is voorzien van zonnepanelen. een victron lader/omvormer, een lombardini generator en een walstroomaansluiting. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van de zonnepanelen.
Ben benieuwd naar de reacties.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:24

Bericht door Wim Niessen » di 18 jun 2013, 13:27

Lijkt mij niet zo eenvoudig om hier een goed antwoord op te geven.
Hoe zwaar wil je ze en wat is de ruimte die je hebt?
Vier jaar met je accu's doen lijkt mij erg kort. Zelf heb ik 2 Xceller accu's van 185A aan boord (polen aan de korte zijde), twee zonnepanelen en een Victron acculader/omvormer. Ik lig (bijna) altijd aan de walstroom, mijn accu's staan (bijna) continue aan de lader en doen al negen jaar uitstekend hun best.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:25

Bericht door vuuren1 » di 18 jun 2013, 21:28

Na 4 jaar is iets te kort voor serviceaccu's, mogelijk heb je ze zodanig leeg getrokken dat nu is gebleken dat de capaciteit toch te weinig is geweest.
Een accu gaat korter mee als je meer dan 50% van de capaciteit ontlaadt (AH).
Maar dat kan je niet zien als je geen battery-monitor hebt en/of erg zuinig met stroom bent.

De vraag is wat je met die accuset doet (dagelijks gebruik zonder walstroom, hoe lang zonder walstroom, wat voor een walstroomlader je gebruikt, de capaciteit van de zonnenpanelen, etc..)
Ofwel, zoals Wim al zei: Zonder zo veel mogelijk gegevens is er geen goed antwoord mogelijk.

Een voorbeeld:
20 jaar geleden had ik (op een simpelere boot) en week meer dan genoeg aan een 88 AH service accu en nu al snel te kort aan 660 AH...
Ofwel, het is maar net wat je aam die accuset hangt.
1 Lampje in de avond met een spelletje of leesboek of een compressorkoelkast, TV, digitenne, PC, 4 lampjes, een tablet laden, twee telefoons laden, internet etc.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:25

Bericht door watermankruiser » wo 19 jun 2013, 17:22

HH Niessen en van Vuren,
Dank voor uw reactie.

Ik heb `nog wat aanvullende informatie.
Ik heb ruimte genoeg voor de beide accu s.
Het volgende heb ik vandaag geconstateerd:
- toen ik vandaag aan boord kwam was de accuspanning 14,6 Volt, verkregen door beide zonnepanelen (Victron 80 W)
- toen ik mijn koffiezetter (750 W) inschakelde zakte de spanning naar 10,6 en vervolgens gaf de accumonitor 10,6 V aan en vervolgens code E 07
(accuspanning te laag)
- koffiezetter uitgeschakeld en na ongeveer 1/2 uur stond de monitor weer op 14,6 Volt.
- mijn TV blijft het gewoon doen, maar als ik koffie wil zetten gaat het dus mis.
Normaal gesproken maak ik gebruik van de walstroom, maar om kosten te besparen heb ik de zonnepanelen laten monteren.
Zo lang ik van de walstroom (of de generator) gebruik maak werkt alles goed.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:25

Bericht door vuuren1 » wo 19 jun 2013, 20:30

een koffieapparaat van 750 Wtt vraagt middels je omvormer zeker 75 Ampere en kennelijk stort je accuset dan in.
Ofwel, de accucapaciteit is nu te weinig.

Verder is meer informatie noodzakelijk om je verder te kunne helpen (al eerder geschreven..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:25

Bericht door watermankruiser » vr 21 jun 2013, 11:05

Heer van Vuuren,
U vroeg wat ik met ik met de accuset wil doen.
De normale dingen zoals een paar lampjes, de TV, af en toe koffiezetten. af en toe stofzuigen.
Als ik niet aan boord ben wil ik de koelkast aan laten staan. Dit is een compressor koelkast Waeco Coolmatic CR 110 (nominale stroom 5,9 / 12 V , gemiddeld vermogen 50 W).
Ik heb de zonnepanelen aangeschaft om niet afhankelijk te zijn van walstroom bij gebruik van de koelkast.
Hopelijk heeft u voldoende informatie om mijn vraag te beantwoorden.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor juttertje » 18 Dec 2013, 20:26

Bericht door juttertje » vr 21 jun 2013, 14:30

Dag Waterman, het lijkt erop dat je de vraag van Hans van V. niet helemaal begrijpt. Om een goed antwoord te kunnen geven is het van belang dat je goed aangeeft hoeveel vermogen in watt je maximaal tegelijkertijd uit je accu wil verbruiken, én hoeveel vermogen (in watt maal de tijdsduur) je uit je accu wil verbruiken tussen twee keer opladen. Daarbij moet ook bekend zijn hoe je oplaadt. Hoeveel vermogen geven je zonnepanelen gemiddeld per verblijfsdag en verder laad je ook wel met de motor dynamo? Hoe zwaar is die en hoelang vaar je gemiddeld of doe je dat altijd alleen maar met de walstoomaansluiting. Bijvoorbeeld je koffiezetter, 750 watt, trekt zo maar 75 ampere , maar voor hoelang? een kwartier ofzo? Een keer koffiezetten is dan al ongeveer 20 Ah is dus al zo'n 16% van je totale accucapaciteit ( max 50% van 2x120Ah, bij geheel volle en in topconditie accu's) Ik drink zelf vier x koffie op een dag dan is mijn accu dus al half leeg alleen van de koffie. Dan nog eens stofzuigen, kwartier á 1000 watt ofzo? tel maar op.
Op deze wijze moet je alle verbruiken in ampére-uren per etmaal of per walstroomloze periode optellen. Dat totaal moet je ongeveer x 2 nemen voor de benodigde accucapaciteit. Ik zou je adviseren eens het boekje "stroom aan boord" van Victron goed te lezen. Daarin staat het heel systematisch uitgelegd. hier de link, http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf
Hoop dat je hier iets verder mee kan. groet Wim
juttertje
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jan 2014, 17:36
ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:26

Bericht door vuuren1 » vr 21 jun 2013, 19:31

Ik kan erg kort zijn: 2x 120 Ah is hier te weinig.

En -normaal gebruik - is voor iedereen anders, we hebben cijfers nodig.

Wat is de capaciteit van de zonnenpanelen?
Welke regelaar zit er tussen?.
Je schrijft dat de koelkast altijd aan moet kunnen staan, dan moet de samenwerkende capaciteit van de zonnenpanelen (en de soort regelaar!) en de accuś's wel kloppen.

De gegeven link van juttertje naar de Victonsite is overigens heel er g nuttig..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:26

Bericht door watermankruiser » wo 26 jun 2013, 10:33

Heer van Vuuren,
U schrijft dat 2 x 120 Watt niet voldoende is.
Ik heb 2 x zonnepaneel van 80 Watt met een regelaar Steca PR 2020.
De rest van de gegevens staat in vorige berichten.
Graag kom ik terug op mijn oorspronkelijke vraag: waar vind ik 2 goeie en niet al te dure AGM accu's.
vr gr
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Service accu s vervangen

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 20:26

Bericht door Wolf1 » wo 26 jun 2013, 13:01

In antwoord op uw vraag !
http://solaroutletcentre.marktplaza.nl/?wnklgrp=7#shop
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten