Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Biertje1985 » 06 Jun 2023, 14:43

Ik blijf het probleem houden dat de boegschroef zekering van nota bene 500A eruit vliegt, en ik kom er niet zo goed meer uit.

De boegschroef : DUCO, 250mm buis, 8Pk (5000watt) 24v
De Accu's : 2x VMF 110Ah CCA 800A
De Kabel : 70mm2 heen en terug, lengte 6 meter (moet kunnen met 3%verlies)
Relais : CUPA 182SW3

Als de boegschroef enige seconden (+- 3 tot 5 seconden) wordt gebruikt knalt de 500A zekering eruit, met een rookwolkje in de MK tot gevolg.
De andere keren werkt de boegschroef kort prima, de boegschroef draait zelf draait goed rond (met de hand op de kant)

In het achterschip heb ik een hekschroef van 10Kw die met 2 zelfde soort accu's en een 500A ANL zekering prima werkt.
De kabellengte is daar heel kort maar de kabel is daar ook maar 70mm2 en het vermogen is 2x zo hoog.

Gebeld met DUCO, bedrijf is overgenomen, moeilijke zaak de man was erg bereid maar vertelde me dat de kwaliteit niet zo goed was in het verleden en
dat er geen manuals of tekeningen van veel van de DUCO boegschroeven zijn en hij mij eigenlijk niet wilt helpen.

Zowel de boeg als hekschroef is van 2015 en nooit eerder gebruikt, in 2021 ingebouwd.

Wie heeft ervaring met deze boegschroef, of kan mij helpen deze storing te vinden?
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Solita74 » 06 Jun 2023, 17:56

Sluiting meten!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor McBoaty » 06 Jun 2023, 23:06

Ik denk dat je elektromotor sluiting maakt zodra die warm wordt.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor eagle » 06 Jun 2023, 23:14

Heeft de motor op de kant, dus onbelast gedraaid?

Seriemotoren slaan op hol als ze onbelast draaien; dan kan de veldwikkeling uit het anker naar buiten centrifugeren, en sluiting maken tegen de stator. (geldt ook voor startmotors)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Biertje1985 » 07 Jun 2023, 12:03

eagle schreef:Heeft de motor op de kant, dus onbelast gedraaid?

Seriemotoren slaan op hol als ze onbelast draaien; dan kan de veldwikkeling uit het anker naar buiten centrifugeren, en sluiting maken tegen de stator. (geldt ook voor startmotors)

Gr, Eagle


Dat is mij bekend, ik heb daarom slechts een paar ms ingeschakeld zodra ik het relais hoorde klikken weer los gelaten. Goed gevonden wel want het is inderdaad waar dat seriemotoren op hol slaan wanneer ze onbelast zijn.
Laatst gewijzigd door Biertje1985 op 07 Jun 2023, 12:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Biertje1985 » 07 Jun 2023, 12:05

Solita74 schreef:Sluiting meten!!

Hoe zou ik dat kunnen meten aan de motor? bij AC motoren kun je de wikkelingen meggeren, maar DC motoren zijn mij (nog) een beetje een raadsel.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Navigo » 07 Jun 2023, 12:26

HH,

Ik denk een mechanisch probleem, probleem in de tandwielkast of iets in de schroef.
Door het te lage toerental, loopt er een hoge stroom.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef problemen aanhoudend, advies?

Berichtdoor Biertje1985 » 19 Jun 2023, 09:59

In de boegschroef zit een kettingoverbrenging (Duco) naar een 250mm schroef.

Gisteren aan het meten geweest, heel raar maar aan de wal kon ik tot 10 seconden draaien en vloog de zekering er niet uit, trok heel de boot scheef (14 ton), heb de landvasten flink getest.
Ondertussen spanningen en stromen gemeten met een AMP tang en een multimeter. Te beginnen met de bekabeling, gelukkig was de weerstand door de kabels zeer laag, en dus ok.
Daarna met een amperemeter met inrush functie de hooste stroom gemeten bij inschakelen, dit is continue rond de 520A, de belastingsstroom zakt dan snel naar +- 220A

Boegschroef een aantal keer bediend achter elkaar, zekering bleef erin. Daarna 10s links en 10s rechts geprobeerd en boegschroef bleef ook gewoon werken.
Wel draadjes van het vetus paneeltje voorzien van nieuwe AMP klemmetjes, deze had ik in mijn controle, losgetrokken. (Vetus paneel met 2 sticks)
Accu (2x VMF Green System 110A 800CCA) stond overigens niet onder lading, zodat ik eigenlijk de boel zwaarder belast, dan wanneer er een 55A dynamo de boel op spanning houd.

Spanningsval op de accu is ongeveer 2.5 volt, zakt van 25.4 naar 23v, dat lijkt mij ook acceptabel. De zekering van 500A werd lichtjes warm, maar niks om druk over te maken.
de boegschroefmotor bleef gewoon koel.

Als je je boegschroef langer nodig hebt dan 10s dan doe je wat (IMHO) verkeerd, dat zal bij mij in ieder geval niet snel voorkomen.

Snap er niks van, alles gecontroleerd en bemeten en nu werkt alles goed, terwijl ik er van overtuigd ben dat de boegschroef er weer uit vliegt als ik ga varen.
Ofwel volgende week eens varend testen.

Voor nu in ieder geval nog niks gevonden, story continues.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten