Elektra Topcraft

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra Topcraft

Berichtdoor Sergio » 18 Dec 2013, 20:22

Bericht door Sergio » zo 23 jun 2013, 12:40

ik heb gekeken naar de elektra van mijn Topcraft en ben daar niet zo tevreden over. Af fabriek een beetje knullig gemaakt denk ik alhoewel ik geen elektromonteur ben. Weliswaar betreft het slechts navigatieverlichting en een claxon maar toch.
Geen hoofdschakelaar en zekeringen, direct van de accu naar de drukknop van de claxon en vandaaruit direct doorverbonden naar de verlichting. Omdat ik er ook een 12 volt stopcontact en ledschijnwerper bij wil en reeds een hoofdschakelaar gemonteerd heb, wil ik de rest ook verbeteren, Ook vanwege de draaddiameter van 1mm. Verstandig of overdreven vraag ik mij af, fabriek heeft dit immers zo gemaakt.

Groet Sergio
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra Topcraft

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 20:22

Bericht door Laserdevil. » zo 23 jun 2013, 12:47

De draaddiameter is inderdaad aan de dunne kant.
Voor de hoofdschakelaar een zekering en daarna een zekeringkastje.
Vandaar uit de gebruikers met bijbehorende schakelaars.
De min centraal met een point terminal retour naar de accu.
De hoofdzekering berekenen op alle verbruikers als ze in gebruik zijn.
De dikte van de kabel hangt af van stroomverbruik van verbruikers.
In het algemeen wordt er bij 12volt 2,5mm2 gebruikt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Elektra Topcraft

Berichtdoor Sergio » 18 Dec 2013, 20:22

Bericht door Sergio » zo 23 jun 2013, 13:57

Bedankt voor je snelle antwoordt. Als mijn bbm met elektrische start en dynamo al een aparte hoofdzekering heeft en ik vanaf mijn hoofdschakelaar naar een aansluitstrip plus en massastrip ga en vandaaruit pas naar de gebruikers via het schakelpaneel ga en er in het schakelpaneel al zekeringen zitten ingebouwd, ben ik er dan ook? De afstand vanaf de accu naar zekeringskast is nog geen 1,5 meter. De navigatieverlichting 2,5 meter. Dus ik dacht aan 4 of 5 mm naar de aansluitstrips en vanaf de strips naar zekering en schakelaars/ eindgebruikers 2,5 mm.

Cheers alvast!
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra Topcraft

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:23

Bericht door vuuren1 » zo 23 jun 2013, 19:01

Als de boot van na juni 1998 is zou de installatie volgens CE moeten zijn uitgevoerd en als ik dit lees lijkt het er niet erg op..
De basis van de CE is dat een vaartuig veilig moet zijn en daar komt je omschrijving mogelijk ernstig aan tekort.
Geen hoofdschakelaar en geen zekeringen passen niet bij het CE keurmerk en zou je de verkoper, fabrikant of importeur op aan kunnen spreken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Elektra Topcraft

Berichtdoor Sergio » 18 Dec 2013, 20:23

Bericht door Sergio » zo 23 jun 2013, 19:15

vuuren1 schreef:
Als de boot van na juni 1998 is zou de installatie volgens CE moeten zijn uitgevoerd en als ik dit lees lijkt het er niet erg op..
De basis van de CE is dat een vaartuig veilig moet zijn en daar komt je omschrijving mogelijk ernstig aan tekort.
Geen hoofdschakelaar en geen zekeringen passen niet bij het CE keurmerk en zou je de verkoper, fabrikant of importeur op aan kunnen spreken.





Bedankt Hans. Ik was er al bang voor dat het niet klopte. Helaas kan ik er niemand op aanspreken daar ik het exemplaar 2e hands gekocht heb. Hij komt uit 2002 wat ook aan het serienummer te zien is. Omdat het slechts weinig accessoires zijn welke fabriek standaard worden geleverd denk ik niet dat er beunhazen aan gewerkt hebben. De Topcraft heeft CE keur D. ik ga er dus mee aan de slag. Nog even jouw mening? Mijn bovenstaande verhaal is goed genoeg om het netjes te kunnen noemen?
Sergio
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra Topcraft

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:23

Bericht door vuuren1 » zo 23 jun 2013, 19:22

Goed plan om e.e.a. nu wel te voorzien van de benodigde en ook geruststellende onderdelen.
Veel is het niet en kost het m.i. relatief weinig om het naar je zin te maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten