zonnepanelen monteren.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

zonnepanelen monteren.

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 20:13

Berichtdoor Laserdevil. » zo 23 jun 2013, 11:01

Ben van plan om zonnepanelen te monteren.
Heb 2 stuks van mijn vriend gekregen , namelijk de Helios H900.
Deze zij 90wp en voltage at max. 16,7volts , current at max. 5,4amp.
Deze ga ik parallel aansluiten voor een 12volt installatie.
Loont het zich om een MPPT regelaar aan te schaffen , of is dat overkill?
En hoe zwaar moet de regelaar dan zijn voor deze panelen?

2e vraag is , als ik ze met de bevestigingshoeken vast zet op het dak van de kajuit , hoe moet ik het dan schoon houden onder de panelen?
Zat al te denken aan een constructie die je omhoog kan klappen om daar ook bij te kunnen om schoon te maken.
Dus panelen aan elkaar monteren , deze op een profiel bevestigen en dan een scharnierpunt maken op de een of andere manier.
Zijn er hier tips of ideeen over?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:13

Bericht door Wim Niessen » zo 23 jun 2013, 13:18

Mijn zonnepanelen liggen in een teakhouten frame naast elkaar en kunnen scharnieren
Op het dak zitten twee scharnierdelen met drie "ogen" (en dus twee openingen voor de ogen van het andere scharnierdeel.
Aan elk paneel zit 2 keer een stukje met slechts een oog van het andere scharnierdeel.
Door deze precies op maat aan elk paneel te monteren zet je ze samen vast aan het scharnierdeel wat vast op het dak zit.
Nu is het ook heel simpel om de panelen te verwijderen: scharnierpen eruit en panelen zijn los.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor vodnik » 18 Dec 2013, 20:13

Bericht door vodnik » zo 23 jun 2013, 14:26

Ik zou ze niet parallel schakelen maar serie en een MPPT regelaar gebruiken, bijvoorbeeld de victron MPPT 70/15. Deze regelaar kan je theoretisch een laadstroom "opwekken" van 15 A. (2x90 watt / 12 volt)

Ik heb dit gedaan met 2 panelen van 100W.


Pieter
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 20:14

Bericht door Laserdevil. » zo 23 jun 2013, 16:26

Wim:
Het idee op zichzelf is best goed , maar is dit niet diefstalgevoelig?
Hoor dat ze tegenwoordig ook al de panelen niet meer met rust laten.
ipv teak zou ik dus aluminium nemen , maar dat is ieder voor zich.
Neem aan dat het op jou boot beter uitziet.

Vodnik:
Jou berekening klopt niet.
In serie maak je 24volt , 7,5amp.
Parallel hou je 12volt , 15amp.
Zie het nut niet om 24 volt te maken en de regelaar dit weer terug te moeten laten brengen naar 12volt.

Edit:
Ook voor zonnepanelen geldt, dat de spreekwoordelijke ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Met name als zowel de zonnecellen als de zonnepanelen in serie geschakeld zijn gaat deze stelling op. Omdat serieel geschakelde zonnecellen op de stroomsterkte van de laagste cel werken, kan het zo zijn dat een enkele beschaduwde cel de opbrengst van het hele systeem omlaag haalt.

Van internet gehaald.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:14

Bericht door Wim Niessen » zo 23 jun 2013, 17:15

Zonnepanelen met een boutje of schroef vastgemaakt zijn er zo wie zo makkelijk af te halen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor vodnik » 18 Dec 2013, 20:15

Bericht door vodnik » zo 23 jun 2013, 17:16

Lasercevil: lees even de specs van de genoemde MPPT regelaar, dat zal je duidelijk maken dat mijn verhaal wel klopt.

De genoemde regelaar werkt als een vermogens omvormer. De pnelen die je wilt gaat gebruiken leveren gezamenlijk 180 Watt op, dat is dan bij 12 volt 15 A.

Als je de panelen parallel plaatst met een standaard regelaar kan de te leveren stroom nooit groter worden dan de maximale stroom van je panelen, in jou geval dus maximlaa 2* 5,4 A = 10,8 A.

(heel grof gezegd kan je deze mppt regelaar met een transformator vergelijken, die zet ook vermogen om, waarbij geld hogere spanning => lagere stroom en lagere spanning => hogere stroom.)
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen monteren.

Berichtdoor vodnik » 18 Dec 2013, 20:15

Bericht door vodnik » zo 23 jun 2013, 17:24

nog even over schaduw:
Dat klopt maar geld ook voor één paneel! Als daar een schaduw over een aantal cellen valt, kan dat de laadstroom ook flink beinvloeden, daarom je panelen ook zodanig plaatsen dat dat niet kan gebeuren (dus niet één paneel aan BB en de andere aan SB waardoor je zeker bent dat er altijd één in de schaduw ligt)

(ik heb overigens een schakelaar ingebouwd waarmee ik "zonder pauze" kan omschakelen van parallel naar serie schakeling. Vergelijkende meetgegevens kan ik nu even niet geven omdat de panelen op een camperdak liggen en ik daar sinds twee weken flinke hagelschade op heb)
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten