Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor ErikHa » 04 Jun 2023, 16:25

Schema is beetje onleesbaar/te klein.

Weet je zeker dat je 10mm2 met 125A af wilt zekeren?
125A naar de 12V verdeelkast, heb je al eens gerekend met een gelijktijdigheidsfactor erbij?
12V verdeling, 10mm2 in de plus, 4mm2 in de min. Weet je dit ook zeker?
Bilgepomp achter de hoofdschakelaar?
Hoeveel afstand tussen accu en hoofdschakelaar? Wil je hier echt een hoofdzekering? Zoja, is 400A niet een beetje overdreven?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor eagle » 04 Jun 2023, 21:08

Vreemd.....
Waarom de Cirex? Alleen maar voor walstoomladen? Neem een lader met twee uitgangen..
Waarom schakelt het Starthulprelais tegen Min? Gevaarlijk..
Waarom is er dat relais bij de dynamo?
Laadstroomlampje gaat nooit uit.
Amperemeters moeten -+ zijn.
Voltmeter: na contact
Waarom het lampje bij het contakt?
Drinkwaterpomp op de startaccu?
Bilgepomp alleen op hand, geen automaat. Voeding Voor hoofdschakelaar.
Dynamo: Erg oud type, levert slechts 30 A, en heeft mechanische regelaar.. Voorkeur: modernere, met (veel) meer Amperes, en ingebouwde elektronische regelaar

Zomaar wat losse flodders..

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 05 Jun 2023, 01:14

Erik, Eagle, dank voor jullie reacties!

Die Cyrix heb ik gekozen omdat er een vermoeden was dat op de dynamo maar 1 B+ uitgang werkte en dus daarmee beide accu’s geladen moeten worden. Nu er een dynamo inzit met 2 uitgangen is dat niet meer noodzakelijk en werkt hij alleen voor laden op walstroom. Had achteraf mogelijk wat anders gekund.

Het dynamo / spanningsregelaarcircuit en startcircuit heb ik getekend zoals het er inzit, dit is niet zo door mij bedacht.

Ik snap ook niet ‘t nut van ‘t relais in de EXC (wel dus een elektronische regelaar) naar DF koppeling en ‘t contactlampje. Volgens mij kan dat relais er tussenuit en zou ik dat contactlampje -met mogelijk een weerstand parallel- als laadcontrolelampje en voorspanning rotor kunnen gebruiken.

Startknop tegen massa keek ik ook van op, als die draad ergens tegen massa komt gaat de startmotor aan….
Iets om te veranderen dus.

Drinkwaterpomp zit idd op de startaccu, lijkt mij ook niet juist en zal dus een x aangepast moeten worden. Op de todo lijst.

Bilgepomp is nu in elk geval werkend, dat was hij niet. Het is geen type om bij heftige watermaken de boot ff leeg te pompen, het is een zeer bescheiden type waarmee je met wat geduld de boot wel leeg krijgt.
Maar een bilgepomp dus voor de hoofdschakelaar aansluiten? Zijn er meer apparaten waarvoor dat geldt?

Wat bedoel je met ampèremeters moeten -+ zijn? ‘t zijn types die alleen een positieve stroom (max 30A) kunnen aangeven, de + zit aan de dynamo, de - aan de accu’s.

Ik zat een beetje te zoeken naar de juiste plaatsing en waarden voor de zekeringen. Doel van de zekeringen is bij kortsluiting de bekabeling beschermen. Ik zal hier nog eens naar kijken. Hoofdzekering ik voor jou niet noodzakelijk?
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor ErikHa » 05 Jun 2023, 14:42

blb schreef:Ik zat een beetje te zoeken naar de juiste plaatsing en waarden voor de zekeringen. Doel van de zekeringen is bij kortsluiting de bekabeling beschermen. Ik zal hier nog eens naar kijken. Hoofdzekering ik voor jou niet noodzakelijk?


Eerst stroom bepalen, dan zekering kiezen, dan kabel berekenen. Bij de kabel rekening houden met omgevingsfactoren, zekeringwaarde en spanningsval.

Hoofdzekering zou ik weglaten afhankelijk van de situatie/kans op kortsluiting.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 05 Jun 2023, 21:05

Ik heb 't volgende overzicht gemaakt:

Afbeelding
max A: de maximale stroomwaarde die geleverd kan worden / 't apparaat aan kan;
zekering: De gekozen waarde van de zekering;
afstand (m): de (enkele) lengte van de kabel in meters;
V-val gewenst: de maximaal gewenste spanningsval (enkele kabel, hier mee blijft naar verwachting de totale spanningsval onder de 0,6V/5%);
min diam: De minimale kabeldiameter op basis van de maximale stroom, de kabellengte en de maximaal gewenste spanningsval;
diameter: de gekozen diameter
V-val: de spanningsval op basis van de maximale stroom, de kabellengte en de gekozen diameter;
R kabel: de weerstand van de kabel op basis van de diameter en de lengte;
max zekering: De maximale waarde van de zekering (A) op basis van de kabeldiameter, de lengte van de kabel en de gewenste maximale spanningsval;
max W/m: het opgenomen vermogen per meter kabel bij de maximale stroomsterkte.

Ik zie 2 aandachtspuntjes maar niet echt ernstige problemen:
1) de Battery protect kan nominaal 65A aan en een piekstroom van 250A. Die 10 mm² net niet voldoende voor een spanningsval van 0,2V maar 't valt nog wel binnen de 0,3V.
2) ik had die 4 mm² vanaf de MPPT lader naar de startaccu wat zwaarder (6 mm²) kunnen uitvoeren maar daar ik verwacht dat de stroomsterkte ruim onder de max 21A zal blijven (nu sowieso maar 1 125 Wp paneel) zie ik dit ook niet als een groot probleem.

De hoofdzekering van 400A zou er mogelijk uit kunnen maar ik denk ook niet dat 't kwaad kan toch? Normaal gesproken moet de totale stroomsterkte ruim onder deze waarde blijven, de gebruikers zijn nominaal 65 (Battery protect) + 41A (Omvormer) = 106A. Piek is echter 3 x 125A.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor Biertje1985 » 06 Jun 2023, 15:10

Kabeldikte.nl geeft uitsluiting over je kabeldiameters. Handige site.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor Biertje1985 » 06 Jun 2023, 15:14

Wolf1 schreef:Krijg je spijt van !
Gr. Wolf1


Contstructief antwoord? Maar ik snap wel waar je op doelt, een moderne Dynamo zou wellicht een beter optie zijn.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten