Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:00

Bericht door WillemdeNie » do 30 mei 2013, 10:16

Mijn (nieuwe Crafstman 42) motor heeft een 110A alternator en een vetus accuscheider. Daarna komen de accu's waarvan de lichtaccu's (2 parallel) gevoed worden via een shunt (mastervolt) die aangeeft wat het gebruik danwel de laadstroom is. Startaccustroom meet ik niet.
Nu houdt ik mijn accu's altijd redelijk vol, maar laatst had ik zo'n 35% verbruikt (80Ah van de 240Ah).
Op mijn laadstroom (motor 2500 omw.)las ik echter maar 25A af; terwijl ik verwachte dat gezien de ontlading er nu wel een flinke laadstoom zou moeten lopen. wat me verder nu opviel is dat de spanning 13,15 > 13,35 volt is als de motor loopt. Wederom gemeten door de mastervolt (Als ik aan de accu lader lig in zo'n situatie geeft deze 14,2 volt)
Ik denk dat de laadstroom afhankelijk is van de mate van ontlading; klopt die veronderstelling?
Is er een verklaring waarom ik slechts 25A als laadstroom had en zo'n lage spanning?
Valt hier nog wat aan te meten?
Of is de alternator te regelen?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor Lucter » 18 Dec 2013, 20:00

Bericht door Lucter » do 30 mei 2013, 14:17

Willem, om hier het antwoord op te kunnen vinden of suggesties te doen is meer info nodig;

-merk&type dynamo, ook van een eventuele laadstroomregeling
- vetus accuscheider; wat voor type?? diode/relais oid

ik ga er vanuit dat je met 35% verbruikt de lichtaccu's bedoeld? Wat was op dat moment de status van de serviceaccu's
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:01

Bericht door vuuren1 » do 30 mei 2013, 20:09

De laadspannining via de motordynamo is dermate laag dat de licht / serviceset nooit vol zal komen.

Meet eerst eens met een universeel meter de laadspanning vóór de accuscheider, dan er na en vergelijk dat eens met elkaar.
Als dat 0,6 volt is dan heb je een ouderwetse diode scheider die standaard 0,6 V verliest.

Mitsubishi dynamo's hebben heel vaak een maxiamle laadspanning van 13,8V en dat i.c.m. met een oude diodebrug zou excact de 13,15-13.35 V meting verklaren.
De regelaar is niet instelbaar (= elektronisch).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:01

Bericht door Wim Niessen » vr 31 mei 2013, 12:07

Volgens opgave van Craftsman Benelux hoort de 110A alternator ongeveer 14,5 V te zijn.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:01

Bericht door vuuren1 » vr 31 mei 2013, 20:27

Wim Niessen schreef:
Volgens opgave van Craftsman Benelux hoort de 110A alternator ongeveer 14,5 V te zijn.




Vandaar het eerste advies om even op een paar plaatsen spanning te meten

Aanvulling: Het motortoerental moet daarbij wel ca. 1500 rpm zijn en voldoende lang draaien zodat de maximale spanning is bereikt.
Ofwel de laadstroom moet dan vrij weinig zijn (geworden). Dat is weer afhankelijk van de verbruikers die op dat moment stroom gebruiken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:01

Bericht door WillemdeNie » ma 03 jun 2013, 13:15

Dank voor alle bijdragen.
Heb in middels de nodige gegevens:
Het betreft een Craftsman motor en die zou dus volgens Crafstman Benelux 14,5 volt moeten bedragen (lees ik bij Wim Niessen), maar dat betwijfel ik ahv mijn laatste metingen (zie hieronder)
Daarom zelf maar zojuist even gebeld met Drinkwaard en inderdaad, deze Mitsubishi regelaars staan afgeregeld af fabriek op 12, 9 volt.

De accuscheider is een accuscheider van Vetus type: BS1252 (eentje zonder spanningsverlies dus)

Ik heb gemeten zoals jullie tips aangeven voor en na de accusplitter, bij een toerental van ruim 2000.
Wat opvalt is dat het een tijdje duurt, maar dat de spanning uiteindelijk oploopt tot 12,85-12,90 V gemeten door de mastervolt meter op de accushunt, bij een laadstroom nihil, omdat de accu's in dit geval vol waren en er geen afnemers aan stonden.
Ik meet voor en na de accusplitter dezelfde spanning (binnen de nauwkeurigheid van mijn multimeter); immers stroom nihil

Het lijkt erop dat eea volgens specs is; rest dus slechts de vraag waarom er maar 25 A inging bij test 1.
(30% ontlading val de lichtaccu's van 240 Ah)

Zijn er bv tabellen die aangeven wat de laadstroom is als functie van de ontlading bij een 110A alternator etc. bij een spanningregelaar die afgesteld staat op max 12,9 V

Misschien is dit gewoon normaal.

Oh ja, de lichtaccu's zijn 1 jaar oud en zijn "normale" accu's: Scheepsaccu gesloten & onderhoudsvrij, 12V 120Ah
CA120 Type 62034MF. Uitvoering: Gesloten en onderhoudsvrije lood-calcium accu voorzien van magic eye
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:02

Bericht door Wim Niessen » ma 03 jun 2013, 18:01

De vraag is natuurlijk of op de Craftsmanmotor een zelfde regelaar zit als op de 42PK motor van Mitsubishi.
Het is Craftsman Benelux, de heer Redelijkheid, die mij vertelde dat de laadspanning van de 110A alternator op de 42PK motor circa 14,5V is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 20:02

Bericht door vuuren1 » ma 03 jun 2013, 19:56

12,9 volt is veel te laag en onacceptabel..
Ik ken geen enkele dynamo + regelaar die op 12,9V is afgesteld, wel op 13,8 (Mitsubishi) en dat is nog steeds te weinig.
Lood calcium accu's moeten 14,4V hebben om volgeladen te kunnen worden, bij 12,9.

De laadstroom van de dynamo hangt af van de afgegeven laadspanning, de laadcapaciteiit van de dynamo en de inwendige weerstand van de accuset.
Daar is geen tabel voor.

Bij een nieuw motor heb je garantie en kan je de dynamo om laten ruilen voor een exemplaar met een 14.4V laadspanning.

NB.
bij ca. 14.4V zit je in de buurt van knalgasvorming, daarom zijn de Vetus Mitsubisi motoren afgeregeld op 13,8V (een erg veilige redenatie).
14,4V (max.) is geen probleem mits de accuset in een gasdichte kist staan met een afvoer naar buiten (!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor ..... » 18 Dec 2013, 20:02

Bericht door WillemdeNie » di 04 jun 2013, 08:09

Sorry, maar ik heb iedereen (incl mezelf ) even op het verkeerde been gezet. Ik schreef eerder 13,35 en in mijn laatste bericht dat ik 12,9 heb gemeten. DAT MOET NATUURLIJK 13,9 gemeten zijn!
En dan klopt alles met dien verstande dat het een voorzichtige afregeling betreft.

Dank voor alle bijdragen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Werking laden accu via dynamo en scheidingsdiode

Berichtdoor Wim Niessen » 18 Dec 2013, 20:03

Bericht door Wim Niessen » di 04 jun 2013, 20:26

Willem, nog even ter aanvulling: mijn alternator levert - volgens de Victron batterymonitot BV500 - met geringe fluctuaties 14,15V
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten