Bericht door WillemdeNie » do 30 mei 2013, 10:16
Mijn (nieuwe Crafstman 42) motor heeft een 110A alternator en een vetus accuscheider. Daarna komen de accu's waarvan de lichtaccu's (2 parallel) gevoed worden via een shunt (mastervolt) die aangeeft wat het gebruik danwel de laadstroom is. Startaccustroom meet ik niet.
Nu houdt ik mijn accu's altijd redelijk vol, maar laatst had ik zo'n 35% verbruikt (80Ah van de 240Ah).
Op mijn laadstroom (motor 2500 omw.)las ik echter maar 25A af; terwijl ik verwachte dat gezien de ontlading er nu wel een flinke laadstoom zou moeten lopen. wat me verder nu opviel is dat de spanning 13,15 > 13,35 volt is als de motor loopt. Wederom gemeten door de mastervolt (Als ik aan de accu lader lig in zo'n situatie geeft deze 14,2 volt)
Ik denk dat de laadstroom afhankelijk is van de mate van ontlading; klopt die veronderstelling?
Is er een verklaring waarom ik slechts 25A als laadstroom had en zo'n lage spanning?
Valt hier nog wat aan te meten?
Of is de alternator te regelen?