Service accu wel of niet laden via Dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor bassie77 » 18 Dec 2013, 19:48

Bericht door bassie77 » zo 26 mei 2013, 14:21

Ik heb net nieuwe accu's gemonteerd. (1x 120Ah starten / boegschroef, 2x 225Ah service)

Ik las in het blad motorboot en vernam via de "experts" dat voor het behoud van de serviceaccu's cyclisch laden het beste is. Oftewel na stroomverbruik laden via een goede acculader. Bijladen via de motordynamo is niet wenselijk voor het behoud van de accu. Zeker als de accu onder een bepaald niveau is gekomen na stilliggen bijvoorbeeld.

Bij deze de reactie:

De dynamo benadert de serviceaccu's alsof het een startaccu is, en zal de serviceaccu's niet goed vol krijgen, dat lukt alleen met de lader op walstroom.
Wanneer de serviceaccu's onder de 80-85% laadtoestand zitten gaat laden met de dynamo nog wel goed, daarboven is het eerder nadelig voor de levensduur van de serviceaccu's dan voordelig.
Ik ben een vurig voorstander van "volledig scheiden" want laden met de lader op walstroom verlengt de levensduur van de serviceaccu's aanmerkelijk. Je gebruikt de serviceaccus dan "puur cyclisch"


Ik heb de laadkabel vanuit mijn victron diodeverdeler losgekoppeld momenteel. Hoe denken jullie hierover?

gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor Lucter » 18 Dec 2013, 19:48

Bericht door Lucter » zo 26 mei 2013, 15:04

Denk dat het wel klopt, dat is ook de reden om achter de dynamo een laadstroomregelaar, zoals bij. de alpha pro toe te passen
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 19:49

Bericht door vuuren1 » zo 26 mei 2013, 19:18

Die reactie gaat nergens over omdat er niet op een bepaald type accu wordt ingegaan en ook iedere dynamoregelaar is weer anders.
Verder zijn er nog meer variabelen die je moet meenemen om tot een gedegen antwoordt te kunnen komen.
Ofwel, aan dat antwoord heb je weinig...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor Lucter » 18 Dec 2013, 19:49

Bericht door Lucter » zo 26 mei 2013, 19:37

@hans; begrijp op eerlijk te zijn jouw reactie eigenlijk helemaal niet; een laadstroomregelaar zoals een Aplha Pro is toch instelbaar? :oops:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 19:49

Bericht door vuuren1 » zo 26 mei 2013, 22:33

Ja, instelbaar naar het type accu omdat verschillende types van accu's allemaal een specifieke laadkarakteristiek vragen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 19:50

Bericht door sater1957 » ma 27 mei 2013, 09:38

Recent heb ik een soortgelijke discussie gehad met de stroomwinkel jongens.
Ik heb een 120 Ah AGM startaccu(veel te groot, maar daar gaat het nu niet om) en 3x165Ah AGM service accuset.
Ze zijn verbonden met een intelligent relais.
Er staat een accumonitor over de serviceset.

De dynamo(70 A) laadt de startaccu, maar door het relais natuurlijk ook de serviceset.
Ik vroeg de stroomwinkel jongens of die dynamo eigenlijk ook niet de intelligentie moest hebben van hun multistage laders(Bulk, Absorption, Float)
Zijn antwoord was dat dat in schepen die zeer regelmatig langer dan 6 uur achter elkaar voeren wellicht de moeite was, maar voor de meeste recreatie vaarders overkill.

Zolang de dynamo maar zo'n 14.5V maakt is het OK.

Met dat antwoord doe ik het nu.

Hans
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 19:50

Bericht door vuuren1 » ma 27 mei 2013, 19:47

Lucter schreef:
@hans; begrijp op eerlijk te zijn jouw reactie eigenlijk helemaal niet; een laadstroomregelaar zoals een Aplha Pro is toch instelbaar? :oops:




Dat klopt maar dan moeten start en serviceaccu's wel van dezelfde soort (en liefst ook leeftijd) zijn.

Dan hangt het er vanaf wat de standaard spanningsregelaar van de dynamo doet, Mitsubishi motoren van Vetus komen niet hoger dan 13,8 volt, dat is lekker veilig i.v.m. knalgasvorming maar de accu's komen nooit vol.
Een Yanmar met een 85A dynamo laadt wel tot ca. 14,4V op en mijn ervaring is dat mijn 660 AH AGM set keurig vol komt (en niet té vol).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Service accu wel of niet laden via Dynamo

Berichtdoor Lucter » 18 Dec 2013, 19:50

Bericht door Lucter » ma 27 mei 2013, 20:16

Oke Hans, nu begrijp ik je wel :oops:

Bij mij zit die alpha pro op een 90 A Balmar dynamo. De alpha pro laadt op een gemiddelde waarde tussen de agm service en gel huisaccu's welke door een cyrix zijn gescheiden.

Doordat de accu's altijd met twee aparte Victronladers aan de walspanning hangen, levert die Balmar niet veel werk in de praktijk, beetje bijhouden tijdens de vaart
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten