Bericht door bassie77 » zo 26 mei 2013, 14:21
Ik heb net nieuwe accu's gemonteerd. (1x 120Ah starten / boegschroef, 2x 225Ah service)
Ik las in het blad motorboot en vernam via de "experts" dat voor het behoud van de serviceaccu's cyclisch laden het beste is. Oftewel na stroomverbruik laden via een goede acculader. Bijladen via de motordynamo is niet wenselijk voor het behoud van de accu. Zeker als de accu onder een bepaald niveau is gekomen na stilliggen bijvoorbeeld.
Bij deze de reactie:
De dynamo benadert de serviceaccu's alsof het een startaccu is, en zal de serviceaccu's niet goed vol krijgen, dat lukt alleen met de lader op walstroom.
Wanneer de serviceaccu's onder de 80-85% laadtoestand zitten gaat laden met de dynamo nog wel goed, daarboven is het eerder nadelig voor de levensduur van de serviceaccu's dan voordelig.
Ik ben een vurig voorstander van "volledig scheiden" want laden met de lader op walstroom verlengt de levensduur van de serviceaccu's aanmerkelijk. Je gebruikt de serviceaccus dan "puur cyclisch"
Ik heb de laadkabel vanuit mijn victron diodeverdeler losgekoppeld momenteel. Hoe denken jullie hierover?
gr bas