koelkast doet vreemd

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

koelkast doet vreemd

Berichtdoor Peterl » 02 Mei 2023, 20:54

Onze koelkast waeco koelt goed maar reageert een beetje vreemd, eerst koelt hij bv 5 min, slat dan af en slaat 30 sec aan slaat af en slaat 10 sec aan, slaat af en slaat 2 sec aan en dus na een keer of 4,5 stopt hij weer tot de temp te hoog is en de cyclus herhaalt zich.
Is dit normaal, ik dacht dat een koelkast 1 x aanslaat tot de eind temp en dan afslaat. Waar kan dat aan liggen, spanning is hoog genoeg, hij werkt trouwens op 12V.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Mei 2023, 23:59

Dat doet die van mij ook als de accuspanning te laag wordt. Om die reden heb ik het systeem een beetje gewijzigd en neem ik hem een beetje in de maling. Mijn boordnet is 24 volt. Maar de koelkast kan ook op 12 volt werken. Ik heb een Victron omvormertje van 24 naar 12 volt ertussen gezet. Deze kan als de voedingsspanning zakt van 18 volt nog 12 volt maken.
Dus tegen de tijd dat de 24 volt normaal gesproken een beetje kritisch zou worden dan draait de koelkast nu gewoon vrolijk verder omdat die 18 volt voedingsspanning nog bij lange na niet is bereikt. En zover laat ik het trouwens ook nooit komen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Navigo » 03 Mei 2023, 08:45

HH,

Accuspanning te laag of te dunne kabels.

Zodra de Waeco bijspringt; meten op de accupolen en zo dicht als mogelijk op de aansluitingen van de koelkast zelf.
Ze zijn iig uitgerust met een regeling dat ze bij een te lage spanning afschakelen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor aadbloem » 03 Mei 2023, 09:29

Als de accuspanning te laag wordt dan is dat ook te zien aan een led signaaltje (rood) in de koelkast zelf. Beetje dom dat dit in de koelkast zit, je moet dus eventjes met de deur open zitten kijken of na even koelen de spanning te laag wordt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Mei 2023, 16:31

Navigo schreef:HH,

Accuspanning te laag of te dunne kabels.

Zodra de Waeco bijspringt; meten op de accupolen en zo dicht als mogelijk op de aansluitingen van de koelkast zelf.
Ze zijn iig uitgerust met een regeling dat ze bij een te lage spanning afschakelen.

Navigo

Ik heb de kabels eerst van 2,5 naar 10 kwadraat vergroot, maar dat hielp allemaal niks. Het lijkt erop dat de regeling van de koelkast niet helemaal lekker werkt. Bij ik meen 11 volt moet hij uitschakelen, maar vanaf iets van 12,3 volt begint hij al vervelend te doen. Ik had hiervoor een Dometic van 30 jaar oud en die hing aan dezelfde 2,5 kwadraat en die had niet van die rare kuren.
Ik vind de Waeco een waardeloze koelkast. Ik ga er ook nooit meer een kopen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Peterl » 03 Mei 2023, 17:21

Ik had eerder ook problemen met de voedingskabel, die heb ik aangepast en nu netjes over de 12V, maar hij doet dit ook als ik de 230V acculader er achter heb dus te lage spanning lijkt me vreemd, maar verder werkt hij uitstekend hoor.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor heuvels » 03 Mei 2023, 17:26

Peterl schreef:Ik had eerder ook problemen met de voedingskabel, die heb ik aangepast en nu netjes over de 12V, maar hij doet dit ook als ik de 230V acculader er achter heb dus te lage spanning lijkt me vreemd, maar verder werkt hij uitstekend hoor.

Zit hij aangesloten met een sigarettenaanstekerstopcontact? (324 punten scrabble)
Die of de stekker zou ook gaar kunnen zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor SimondeDanser » 03 Mei 2023, 21:45

Bij mij kreeg hij de spanning direct van de bron via 10 kwadraat kabels met een relais vlak naast de koelkast om hem aan/uit te kunnen zetten. Dat zou bij 24 volt en kabels van 2,5m lengte toch ruim voldoende moeten zijn. Maar hij bleef vervelend doen. Ik denk dat de electronica die erin zit niet goed is afgeregeld. Ik heb de indruk dat de regeling meer afgestemd is op bedrijf met draaiende dynamo dan op bedrijf in rust.
Maar goed is het niet. En zonder mijn aanpassing met de spanningsomvormer is het een onding zodra de spanning ook maar een beetje zakt. En als de koelkast steeds vaker gaat starten dan zakt de spanning ook nog eens steeds sneller. M.a.w. het ding wakkert zijn eigen probleem aan.
Dan nog wat. Ik had er in het begin een 220V voeding van Waeco bij gekocht om aan de walstroom te kunnen hangen. Nu was het de eerste week toevallig iedere dag 30+ graden maar daar zou zo'n ding op berekend moeten zijn lijkt me zo. Maar die was binnen een week overleden. Toen een wat zwaardere voeding (niet van Waeco en de helft van de prijs) gekocht en daar draait hij al weer een jaar of 4 of 5 op, ook bij tropische temperaturen. M.a.w. die omvormer is kapot gegaan door steeds een (te) hoge startstroom voor zijn kiezen te krijgen.
Dus wederom was ik hier niet onder de indruk van de kwaliteit van de techniek van Waeco. Het was voor mij in elk geval de eerste en de laatste Waeco koelkast.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Peterl » 04 Mei 2023, 21:35

hij zit niet aangesloten op een aansteker maar een 2,5 kwadraat kabel maar je merkt dat bij de koelkast het niet uitmaakt of ik er 230V lader op heb staan of alleen de accu. denk dat het in de koelkast zit,helaas.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Solita74 » 05 Mei 2023, 19:11

De ventilator schoon maken en zorgen dat de ventilator goed kan ventileren sucses !
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten