koelkast doet vreemd

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Peterl » 27 Jul 2023, 22:47

Ik heb er nu een 4mm2 naartoe gelegd en de spanning stort nog nauwelijks in , maar zelfs met bijna 13V heeft hij no steeds het probleem dat hij eerst koelt, daarna stopt en bijv. 30 sec loopt, vervolgens 20sec loopt en vervolgen 5 of 10 sec loopt en dan pas volledig stopt tot hij weer opnieuw begint te koelen als de temperatuur te hoog wordt.
M.a.w. het probleem zit in de koelkast. hij koelt wel uitstekend maar ik vind het gewoon vervelend dat hij niet in 1 keer kan koelen en dan afslaan.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Davidos » 28 Jul 2023, 00:18

Er zit garantie op, lijkt me.

Of schrijf je altijd elk merk af als je een keer de pech hebt dat er iets stuk is?

Heb je de versie met de zuinige danfoss compressor,, of die met de Chinese compressor?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jul 2023, 12:36

De warmte uit de kast moet via de lucht afgevoerd worden, is deze in orde ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor Beemer » 29 Jul 2023, 22:36

Peterl schreef: ………. hij koelt wel uitstekend maar ik vind het gewoon vervelend dat hij niet in 1 keer kan koelen en dan afslaan.

Ik denk dat je koelkast gewoon uitstekend functioneert :D
Als ik mijn oude Engel diepvrieskistje in mijn boot begin van seizoen aanzet, dan schakelt deze ook zeer regelmatig uit en even later weer aan. Het is echt niet zo dat de compressor continue blijft door gaan tot vriestemperatuur is bereikt!

Compressorcondensor moet zijn warmte wel voldoende kwijt kunnen, vandaar dat deze ws met regelmaat even uitschakelt.
Zelf heb ik achter de vriezer en de koelkast een afzuigventilator geplaatst, die ik op hete dagen inschakel.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: koelkast doet vreemd

Berichtdoor benvanhengelen » 02 Aug 2023, 13:02

Inderdaad, de accuspanning te laag en/of de kabels te dun.

Hoe dikker een kabel, hoe minder weerstand die heeft over de gehele lengte.
Zodra een accu onbelast is, kan de accuspanning iets stijgen. Zodra de accuspanning gestegen is, kan de koelkast weer aanslaan (beetje afhankelijk van wat voor koelkast je hebt), vervolgens zakt de accuspanning weer, omdat deze belast wordt door de koelkast.
Vanwege de weerstand van de kabel treed er ook een spanningsval over de kabel op. Hoe dunner de kabel, hoe groter deze spanningsval.

Bron: Wet van Ohm :)

EDIT: ik ben weer eens spuit 11 :)
benvanhengelen
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 19 Jun 2023, 16:27
ligplaats: Gorinchem
info: Zelfbouw, 34ft
2x volvo Penta D3

Dehler 41CR (verkocht)
Yanmar
1998

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten