Diverse sensoren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Diverse sensoren

Berichtdoor bassie77 » 18 Dec 2013, 17:55

Bericht door bassie77 » di 21 mei 2013, 15:58

Hoi,

Eigenlijk puur uit hobby oogpunt zou ik een aantal zaken willen automatiseren middels een gsm module op afstand.

Zie bijvoorbeeld http://www.conta-clip.nl/actueel/detail ... pro-3.html

Je zou dus diverse zaken kunnen meten. Water in de bilge, accu temperatuur, motorruimte temperatuur, uitlaat temperatuur, kachel op afstand aan/ uit, bewegingsmelder etc

Ik zit alleen te denken welke sensoren hiervoor te gebruiken. Ze moeten 0-10v uitgang hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 17:55

Bericht door henkvd » di 21 mei 2013, 16:40

Het is maar net hoe je de interface configureert.

Een digitale geprogrammeerde ingang ziet alleen een open of gesloten contact, dit is bv een niveau schakelaar voor de bilge, een kant van de schakelaar krijgt een ref voeding vanuit de module en de andere kant van de schakelaar gaat naar een ingang.

Een analoge ingang bv voor het monitoren van de accu spanning zit direct aan de accu met de plusdraad op de ingang en de min aan massa van de module, in de programmering bepaal je het gewenste alarm niveau bv 12,3 Volt

Temperatuur kan je bv meten met een sensor op een analoge input, ook zou je als je alleen geintereseerd bent in een bv ondergrens kunnen werken met een thermostaat die je dan op een digitale input laat werken.

Alle inputs zijn zowel digitaal ( constateren van een open of gesloten contact ) als analoog te programmeren ( het meten van een spanning )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor bassie77 » 18 Dec 2013, 17:55

Bericht door bassie77 » wo 22 mei 2013, 11:28

Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie! Ik zit even te denken, kan je op een 0-10v analoge ingang de accuspanning meten? Deze bereikt toch hogere waardes?

Ik hoor graag van je,

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 17:56

Bericht door henkvd » wo 22 mei 2013, 15:11

Via een spanningsdeler gaat dat wel lukken bv een 1:10 spanningsdeler maakt het aflezen van de waardes eenvoudig.


Toch zou ik uit kijken naar een ander systeem, Conrad heeft iets vergelijkbaars.
Het nadeel van dit systeem is de gebrekkige info in de handeleiding wat betreft aansluiten van de in en outputs, de rest van de handleiding is goed leesbaar, maar op dit punt schiet deze enorm te kort.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor Rob Art » 18 Dec 2013, 17:58

Berichtdoor Rob Art » zo 26 mei 2013, 08:52
Ik ben zelf van plan dit systeem aan te schaffen, hij heeft alleen digitale ingangen en één relais uitgang (om bijvoorbeeld de koelkast in te schakelen).
Ik denk dat het gebruik van digitale ingangen eigenlijk ook wel beter is, je wilt pas alarm als je accu leeg is, als je bilge water hebt, er iemand aan boord is (bewegings melder) of als de vorstgrens is bereikt. Dit is makkelijker te realiseren met digitale contacten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor bassie77 » 18 Dec 2013, 17:59

Bericht door bassie77 » zo 26 mei 2013, 14:16

Hey Rob,

leuk te lezen dat je ook zoiets gaat proberen. Ik heb inmiddels alles besteld en ga denk ik eind volgende week beginnen met inbouwen ervan. Ik gebruik ook digitale ingangen voor bijvoorbeeld bewegingssensor, bilgewater, temperatuurmeting (watergekoelde uitlaat). De accu doe ik toch via de analoge ingang zoals Henk mij heeft beschreven met een spanningsdeler. Ik wil een waarschuwing krijgen lang voordat de accu leeg is :)

Ik gebruik de relais uitgangen voor controlelampjes. Tijdens het varen zit ik niet op mijn telefoon te kijken namelijk. Dus die sms'jes lees ik dan niet. (varen is tenslotte voor de rust..). Ik wil evengoed een waarschuwing krijgen als er water in de bilge staat, of uitlaattemperatuur oploopt door een verstopte wierfilter of erger. Daarnaast gebruik ik 1 van de uitgangen om de kachel in te schakelen op afstand.

Het blijft hobby omdat ik het leuk vindt om met dit soort dingen bezig te zijn.

Ik ben benieuwd naar jouw project. Ik zal foto's plaatsen zodra ik klaar ben.

gr bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 17:59

Bericht door henkvd » zo 26 mei 2013, 15:58

Het is jammer dat er zo weinig info staat over hoe het een en ander aan te sluiten op de analoge ingangen.
Digitaal is simpel dan zijn schakel contacten, NC of NO open maakt niet uit dat bepaal je in de software van de module.

De analoge ingangen zijn prima bruikbaar om dingen te meten, helaas moet je daar wel wat inzicht hebben hoe het een en ander te gebruiken, die gegevens zouden de fabrikanten wat minder spaarzaam in voorbeelden mogen weergeven.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Diverse sensoren

Berichtdoor Rob Art » 18 Dec 2013, 18:00

Bericht door Rob Art » zo 26 mei 2013, 20:31

Hey Bas,

Voor mij zal dit project aankomende winter pas gaan starten (ivm de oplevering van ons nieuwe schip in september). Aan boord worden wel al voorbereidingen getroffen voor kabels naar bewegingsmelders en bilgealarm opnemers enz. zodat ik van de winter alles kan aansluiten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten