Relais voor Cupa hekschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 17:10

Bericht door vuuren1 » di 21 mei 2013, 21:36

Beemer schreef:
Uiteraard dat bij een goede kabelgoot en afscherming hier geen sluiting is te verwachten. Maar praktijk is dat menig kabel direct op het vlak met olie en met scherpe spanten ligt.




Laadkabels zekeren we aan beide kanten omdat een klevend relaiscontact brand in dat circuit kan veroorzaken.
De voedingskabel gaat in een kunststof goot en als het los over spanten ligt is het knoeiwerk waardoor schepen uiteindelijk kunnen afbranden
Ik ken er een exact voorbeeld van. Die boot is uitgefikt omdat de kabels door een schot liepen waarin het gat met een gatenzaag was gemaakt (en verder niks..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor bassie77 » 11 Okt 2021, 18:03

Goedemiddag,

Ik steel dit onderwerp even voor mijn probleem. Mijn CUPA CP50 is "langzaam" gestopt met werken. Zowel links als rechts deed hij het soms niet, en sinds een week helemaal niet meer. Zekering is oke, er staat 24V op het relais. Hoe kan ik controleren of het anker / veld in orde is zonder de hele boot uit het water te halen? Zou het het relais kunnen zijn? Dit laatste vraag ik omdat zowel links als rechts niet werken.

Hoor graag jullie ideeen,

groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor Amersfow » 12 Okt 2021, 07:26

Ik heb al 2x gehad dat de overgangsweerstand bij inschakelen te groot werd. Verbindingen dus. Probeer eens met een accukabel van accu naar pool op de motor te draaien. Als die het dan wel doet, kun je zo de slechte verbinding detecteren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor Wolf1 » 13 Okt 2021, 11:25

Meten is weten, waar ligt Bas ? En kun je er bij om te meten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor bassie77 » 13 Okt 2021, 19:21

Wolf1 schreef:Meten is weten, waar ligt Bas ? En kun je er bij om te meten ?
Gr. Wolf1


Hi Wolf, de boot ligt in Roermond. Ik kom erbij dus hoor graag wat ik het beste kan meten. Kan ik het anker of veld doormeten?

groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Relais voor Cupa hekschroef

Berichtdoor Wolf1 » 13 Okt 2021, 20:39

Bij cuppa wordt normaal het velt omgedraaid voor de draairichting en dit moet dus op het relais te herkennen zijn en vervolgens in serie met het anker geschakeld naar de min.
Hier is alleen te meten of de isolatie weerstand voldoende is en of de borstels nog contact maken.
Veel belangrijker is de spanning ingeschakeld, voor en achter het relais te meten.
Gr. Wolf1
Heb net 14 dagen op Polderveld gelegen, maar kom niet even terug om te meten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten