accu keuze advies gevraagd

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor aatv » 09 Apr 2023, 06:30

er is natuurlijk wel een en ander over geschreven maar dat maakt het nog niet echt duidelijk.

in mijn bootje een sidepower boegschroef " 40 " accu komt bij de boegschroef en dat wordt
een optima accu. je hebt gele, rooie en blauwe. welke koop ik het beste? over gele en rooie
lees je genoeg maar waarom worden de blauwe niet gebruikt aangezien er voor maritiem gebruik
bij staat.

dus welke voor de boegschroef en welke als startaccu.

graag gewoon duidelijk advies zonder al te veel technische verhalen en uitleg.

thanx aat.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor gewoonmich » 09 Apr 2023, 07:53

In het kort,
Rood voor kortstondig hoge stromen. (startmotor en in veel gevallen ook de boegschoef)
Geel voor continue langzaam ontladen. (koelkast)
Blauw heb ik me nog nooit in verdiept.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Apr 2023, 14:26

Bij mij zitten de startmotor, boegschroef en ankerlier op 2x 50Ah Optima Redtop; dat type is bedoeld om kortstondig hoge stromen te leveren
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor Nope » 09 Apr 2023, 16:00

De OPTIMA BLUETOP-batterij is volledig lekdicht en onderhoudsvrij. Door zijn lichte gewicht kan hij vrijwel overal en in elke positie worden ingebouwd. De batterij is vijftien keer beter bestand tegen trillingen dan andere batterijen, wat belangrijk is in een scheepsromp. Dankzij de uitzonderlijk geringe zelfontlading behoudt de batterij zijn lading beter en laadt weer snel op. Dat houdt in dat u na het winterseizoen sneller weer het water op kunt.
BLUETOP® Deep-cycle
De OPTIMA's BT DC 4.2 en BT DC 5.5 BLUETOP zijn dual-purpose batterijen. Ze kunnen worden toegepast in alle deep-cycle toepassingen (watersportaccessoires, huishoudelijke toepassingen, trollingmotoren, boegschroeven of starttoepassingen).
BLUETOP SLI (Starting, Lighting, Ignition)

De OPTIMA's BT SLI 4.2 BLUETOP is een startbatterij. Hoewel u een deep-cycle batterij voor alle toepassingen kunt gebruiken, kunnen startbatterijen alleen voor starttoepassingen worden ingezet.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor aatv » 09 Apr 2023, 16:07

bedankt voor het advies mannen, als ik het goed begrijp is de rooie prima maar de blauwe
nog net ff beter geschikt.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor Nope » 09 Apr 2023, 18:09

Ik heb er in 2018 2 gebruikte bt dc 5.5 ingelegd.
Motortjes zijn best gevoelig voor lage spanningen bij starten, maar gaat prima. Ook in de winter.
Kaapstander en navigatiespul doet het er ook best op.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor Beemer » 09 Apr 2023, 22:32

aatv schreef:…… als ik het goed begrijp is de rooie prima maar de blauwe
nog net ff beter geschikt.


… net effe beter geschikt…., hoe bedoel je?
Immers Red en Blue zijn echt verschillende accu’s:

Red top is een echte startaccu, de 55ah versie heeft een startcapaciteit van 815 amp (CGA)

Yellow top is daarentegen geen echte startaccu, immers de veel zwaardere 75 ah versie heeft een 975 amp. Dus maar een iets hogere CGA als van de lichtere RedTop. Toch zie je de Yellow ook vaak bij boegschroeven, per saldo is CGA natuurlijk toch hoger dan die van de Red Top.

Blue Top is naar mijn idee niet meer dan Yello Top met extra terminals van 8 mm draadeinden. Voor sommige bootbezitters ideaal om nog wat extra draadjes aan de accu vast te knopen :cry: :evil: Voor mij een gruwel, op al mijn bootaccu’s zijn maar 2 draden te vinden. Stroom verdelen, doe je mi op een elektra-verdeelbord en niet op de accu.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor aatv » 10 Apr 2023, 08:46

gaat een red top worden na een recensie te hebben gelezen van iemand die er 14 jaar mee
gedaan heeft voor zijn boegschroef ga ik er vanuit dat deze zal voldoen. een apart verdeelbord
voor de accustroom is altijd een goed plan maar je moet er dan wel ruimte voor hebben waar je
ook nog bij kan als het nodig is. helaas in mijn bootje niet te doen maar het aantal draden op de
accu s blijft wel beperkt en alle draden zijn gezekerd en via een hoofdschakelaar dus daar zie ik
weinig problemen in.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2023, 09:31

Een RedTop is een prima keuze voor de boegschroef en om op te starten.
Ga er echter geen "gewone" gebruikers op aansluiten, dan is hij binnen 2 jaar kapot.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accu keuze advies gevraagd

Berichtdoor aatv » 11 Apr 2023, 18:30

hoi aquanaut, ik had er mijn waterpomp voor de kraan ook op willen zetten. als je de
redtop in een auto zet als startaccu dan draai daar toch ook verder alles op. of zie ik
het verkeerd?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten