Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor Jorisss » 18 Dec 2013, 12:08

Bericht door Jorisss » wo 13 maart 2013, 18:54

Ik overweeg om een tweede accu aan boord te plaatsen.
Nu vroeg ik mij af wat de slimste, handigste, makkelijkste manier is om dit te doen, met behulp van een scheidingsdiode (heb zo'n Mastervolt 1202MT in een kastje van de boot gevonden) of is zo'n Vetus accu keuzeschakelaar (met off, both 1 en 2 stand) beter?
Ben er al achter dat bij een scheidingsdiode je het spanningverlies moet compenseren, maar hoe doe je dat?

Alvast bedankt voor de adviezen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 12:09

Bericht door vuuren1 » wo 13 maart 2013, 20:11

Een keuzeschakelaar is erg omslachtig en je moet altijd nadenken.
Een accuscheider vraagt geen omkijken.

De simpelste is een MOS-FET scheider die is nagenoeg verliesvrij en behoeft geen compensatie.
(een relais kan ook en is goedkoop)

Bijlage (copie van een stukje documentatie):

Types met een ingebouwde regelaar zijn wegens plaatsgebrek moeilijk aan te passen.
Het is makkelijker om de regelaar te vervangen door een type van een hogere spanning.
Bij types met een externe regelaar kan men in de aansluiting van D+ naar de regelaar een losse diode plaatsen. Ook
kan men de D+ aansluiting van de regelaar aanlsuiten op de compensatieaansluiting op de diodebrug. Het controle
lampje moet op de regelaar, en niet op de alternator aangesloten blijven.
In de rode draad van de regelaar wordt een losse diode geplaatst. Ook kan men deze draad aansluiten op de
compensatieaansluiting op de diodebrug. Weer dient men erop te letten dat het controlelampje aangesloten blijft op de
regelaar, en dus niet op de D+ aansluiting van de alternator.Oudere VOLVO-PENTA motoren hebben soms reeds een
diodebrug standaard op de alternator gemonteerd. Bij Valeo types A13N en A14N is de regelaardraad bruin.
Type 17ACR heeft een gele draad die de regelaar met D+ verbindt. Zie hierboven voor aanpassing.
Types met een ingebouwde regelaar 547 en 543 hebben een rode sense draad. Zie hierboven voor aanpassing.
Vaak hebben deze alternatoren een losse regelaar type 440 en 548. Op deze regelaar staan 3 aansluitingen, gemerkt
met ‘LO’, ‘MED’ en ‘HI’. Bij gebruik van een scheidingsdiode zet men de instelling op ‘HI’ .
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor Jorisss » 18 Dec 2013, 12:09

Bericht door Jorisss » do 14 maart 2013, 12:04

Bedankt.
Naar aanleiding van het geknipte stukje documentatie, het volgende.
Heb een nieuwer (2007) Volvo Penta motor (D2-75C) met een Mitsubishi 12V 115A. Hier zit in ieder geval een gele draad op (met een stekkertje) zag ik vanochtend.
Volgens de diverse motor datasheets zou het gaan om een dynamo met ingebouwde regelaar (?). Heb hier nog geen kaas van gegeten dus zegt mij nog niet zoveel.
Kan hier de Mastervolt 1202MT (geen comoensatiemogelijkheid en 120A) op?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor reijmerink » 18 Dec 2013, 12:09

Bericht door reijmerink » do 14 maart 2013, 18:03

bij mij komt een geel draadje uit mijn valeo alternator, dat is de W aansluiting om de tachometer te pulsen. Denk niet dat het bedoeld is om accu,s te laden. dat gaat met dikke kabels en m6 moeren.....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 12:10

Bericht door Laserdevil. » do 14 maart 2013, 19:03

Jorisss,
Heb je de mogelijkheid om van de aansluitzijde van de dynamo een foto te maken?
Zo ja , dan plaats die hier even.
En de mastervolt 1202MT heb ik nog niet gevonden op het net , dus moet het een oud type zijn.
Dit houd in dat hij meestal geen compensatie diode ingebouwd heeft zitten , en dan moet de spanning van de dynamo opgevoerd worden.
Hans zijn idee is dan beter en dan pak je een cyrix relais.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor Jorisss » 18 Dec 2013, 12:10

Bericht door Jorisss » do 14 maart 2013, 19:26

Ja., had vandaag een fotootje gemaakt van de aansluitzijde maar blijkt niet helemaal scherp te zijn (bij thuiskomst) en dus eigenlijk niks op te zien. Zal morgen even een nieuwe maken.
Mastervolt 1202MT is denk ik ook een oudje en heeft zeker geen compensatiediode. Er zitten maar 3 aansluitpunten op 2 voor de accu's en 1 voor de dynamo.

(mislukte foto;)

Afbeelding
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 12:11

Bericht door vuuren1 » do 14 maart 2013, 20:13

Bij een motor / dynamo van 2007 zit de regelaar vast en zeker ingebouwd.

In dit geval is een MosFet scheider of een stevig relais (goedkoper) aan te raden.

Een relais is aan te sturen middels de aansluiting van het controlelampje (als het een vrij zwaar relais is dan is een hulprelais aan te bevelen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor Jorisss » 18 Dec 2013, 12:11

Bericht door Jorisss » vr 15 maart 2013, 09:09

Hans bedankt.
Is duidelijk. Volvo kennende zal het wel zo zijn dat alleen voor veel geld een ander onderdeel bij hen aangeschaft kan worden om de spanning aan te passen (zag al iets op internet van een tweede dynamo).
Maar dan zou een accu keuzeschakelaar dus ook nog een optie zijn. Die van Vetus zijn zo nu en dan op MP voor niet al te veel te krijgen. Dat ik dan zelf moet nadenken, jamner dan. Het is toch niet een gigantisch groot/duur/comfortabel jacht waar ik mee vaar.
Kun je die dingen met draaiende motor van bijv. accu 1 naar both draaien? En krijgen dan beide accu's voldoende laadstroom? Met draaiende motor op off zetten mag in ieder geval niet had ik al gelezen.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor sater1957 » 18 Dec 2013, 12:12

Bericht door sater1957 » vr 15 maart 2013, 17:34

Je kunt ook zoiets kopen. Niet duur en werkt prima.

http://www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyrix ... biner.aspx

Ik heb zelf momenteel een maatje groter, maar het principe werkt prima.
Laadstroom gaat vanzelf van de ene naar de andere accu, en als er geen laadstroom is zorgt het relais vanzelf voor scheiding.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Scheidinsdiode of accu keuzeschakelaar? -OPGELOST-

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 12:12

Bericht door vuuren1 » vr 15 maart 2013, 22:42

Jorisss schreef:
Hans bedankt.
Is duidelijk. Volvo kennende zal het wel zo zijn dat alleen voor veel geld een ander onderdeel bij hen aangeschaft kan worden om de spanning aan te passen (zag al iets op internet van een tweede dynamo).
Maar dan zou een accu keuzeschakelaar dus ook nog een optie zijn. Die van Vetus zijn zo nu en dan op MP voor niet al te veel te krijgen. Dat ik dan zelf moet nadenken, jamner dan. Het is toch niet een gigantisch groot/duur/comfortabel jacht waar ik mee vaar.
Kun je die dingen met draaiende motor van bijv. accu 1 naar both draaien? En krijgen dan beide accu's voldoende laadstroom? Met draaiende motor op off zetten mag in ieder geval niet had ik al gelezen.




Die handmatige schakelaar is echt een afrader en zou ik niet aan beginnen.
Er moeten allemaal dikke kabels naar toe, het geeft verliezen en je moet altijd alert zijn.

Een gewoon relais kost het minste, een intelligent relais (Sater) werkt ook goed
(behalve als er iets in de installatie niet 100% klopt)
Ofwel, in een niet volledige heldere situatie zou ik die optie niet adviseren.

Een MosFet scheider is het gemakkelijkst te installeren.

(vraag nu niet om uitleg waarom een intelligent relais niet altijd optimaal is want dat is per situatie altijd anders en dus niet op afstand uit te leggen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten