Accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:51

Bericht door Adema » di 05 feb 2013, 22:07

Op dit moment hebben wij ook nog een koelkastje op gas erin staan. Deze wil ik als alles goed gaat volgend jaar vervangen.

Als startaccu koop ik een Victron AGM 60Ah, als serviceaccu een 120Ah

Dan nog een vraag, kan ik nu al een 3 voudige accuscheider kopen of moet op alle aansluitingen dan meteen al een accu aangesloten worden? of mogen er eerst ook 2 op.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:51

Bericht door vuuren1 » di 05 feb 2013, 22:37

Adema schreef:
Op dit moment hebben wij ook nog een koelkastje op gas erin staan. Deze wil ik als alles goed gaat volgend jaar vervangen.

Als startaccu koop ik een Victron AGM 60Ah, als serviceaccu een 120Ah

Dan nog een vraag, kan ik nu al een 3 voudige accuscheider kopen of moet op alle aansluitingen dan meteen al een accu aangesloten worden? of mogen er eerst ook 2 op.




Dat zou je (ivm garantie) even aan de leverancier moeten vragen. Ik voorzie geen problemen.
Zet anders die losse uitgang gewoon aan de serviceuitgang die wel is aangesloten.

120AH is krap maar met een bescheiden belasting kan het. Even rekenen en je hebt in de optimale situatie 60Ah beschikbaar.
Met een compressorkoelkastje gaat de boel de volgende ochtend al plat.

Waarom zou je een drievoudig scheider nemen? Als je weet wat je van plan bent is tweevoudig goedkoper en als je meteen voldoende accucapaciteit koopt heb je ook accu's van hetzelfde bouwjaar en serie die goed kunnen samenwerken.
En je hebt minder bedrading.
Wij hebben nog nooit een boot uitgerust met drie accusets, dat is nergens voor nodig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:51

Bericht door Adema » ma 04 maart 2013, 21:59

Vrijdag voor de zekerheid de dynamo nogmaals weggebracht nu naar Techno Center Noord.

Deze hebben de dynamo ook getest en toch geconstateerd dat de dynamo niet goed is, waarschijnlijk iets met de diodebrug en met de spanningsregelaar.

Krijg morgen een ruil exemplaar dan heb ik ieder geval weer de juiste laadspanning.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:52

Bericht door vuuren1 » ma 04 maart 2013, 23:06

Adema schreef:
Vrijdag voor de zekerheid de dynamo nogmaals weggebracht nu naar Techno Center Noord.

Deze hebben de dynamo ook getest en toch geconstateerd dat de dynamo niet goed is, waarschijnlijk iets met de diodebrug en met de spanningsregelaar.

Krijg morgen een ruil exemplaar dan heb ik ieder geval weer de juiste laadspanning.




Ik hoop het voor je..
De bekabeling en aansluitingen aan en van deze motor kan ook veel problemen geven waardoor de laadspanning volledig de weg kwijt raakt.
Als je deze boot nog een poosje wilt houden zou het verstandig zijn dit alles te vervangen.

Loop het maar eens na, het is allemaal verhard, stug, inwendig gecorrodeerd enz, enz.
Ik kan je er boeiende verhalen over vertellen (Maar dat wil je vast niet weten ;) )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:52

Bericht door Adema » ma 04 maart 2013, 23:25

We hebben de boot augustus gekocht en dit is zeker een boot waar we langer mee willen varen, de motor had een lichte lekke koppakking dus wel meteen een koprevisie gedaan. (indenor 4.88)

Mochten er nou meer grote kosten aan de motor komen, dan overweeg ik hermotorisering maar ik hoop dat nog een paar jaar mee vooruit te kunnen.

Ben nu bezig met een nieuw keukentje aan het in timmeren, en van het voorjaar wordt de buitenkant helemaal aangepakt.

Bedoeling is volgend jaar alle electra te vervangen.

Gr Broer
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:52

Bericht door vuuren1 » di 05 maart 2013, 23:32

Ik zou er niet teveel aan uitgeven (de Indenor motor).

Waarom heb je die boot nu niet even goed laten keuren, dat levert kennis en zeker ook geld op.
Een Doerak heeft voor de toekomst nog meer dure lijken in de kast liggen waarvan jij het bestaan misschien nog niet weet.

Als je boot nog origineel is zit je met een zinklaag onder de lak die los komt. Dat is een drama omdat er gedurende jaren lang allemaal blazen ontstaan.
Hopelijk heb je een inmiddels gestraalde en in epoxycoating gespoten Doerak gekocht.
Een Doerak 780 is een vrij populair model maar de verkoopprijzen verschillen nogal.
De verschillen zitten in hetgeen ik weet en kopers meestal niet.

Dit topic gaat over een accu maar dat is slechts een detail in het hele verhaal over Doerakken en een Indenor diesel
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor p96g » 18 Dec 2013, 01:45

Wij zetten de kk 's nachts gewoon uit. Blijft prima op temperatuur zo. De dynamo is voorzien van een 'slimme' 3-traps regelaar zodat er tijdens het varen ook goed wordt opgeladen. Eens met de stelling over agm-accus maar als je je accu's voldoende oplaadt en niet te ver ontlaadt dan hoeft het echt geen agm te zijn. Semi-tractie accus zijn uitermate geschikt als service accu. Steek het geld dat je zo bespaart in goede laad- en controle apparatuur, zodat er voldoende geladen wordt en je ook kan zien
tot welk percentage de accus zijn geladen. Veel erg zinnige info over accus en hoe ze kapot gaan vindt je op de site van Centurion accus in Roermond.
p96g
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 00:26
Woonplaats: Drechtsteden
ligplaats: Hasselt
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten