Berichtdoor vuuren1 » di 05 feb 2013, 21:57
Adema schreef:
Dan ga ik als startaccu voor een Victron AGM accu 60aH
Dan nog de serviceaccu, wat adviseer je daar dan voor? Kwa gebruikers heb ik een aantal metertjes een waterpompje wat lampjes en misschien nog een omvormertje later. en misschien later nog een compressor koelkastje. Verder niet echte stroomtrekkers zoals tv
hoeveel capaciteit en wat voor soort accu adviseer je.
Goed plan.
Als je AGM voor start neemt moet je natuurlijk ook AGM voor service nemen..
De benodigde capaciteit is afhankelijk van het verbruik, de verbruikstijd tussen twee ladingen en de capaciteit van de laadinrichting.
Ik zie een compressor koelkastje in je lijstje verschijnen.... Dan gaat het een serieus verhaal worden met minimaal zo'n 40AH verbruik per etmaal!
Een voorbeeld met een compressor koelkastje (65 liter):
220AH 12V semi-tractie accu en 2 zonnenpanelen van 60 WP.
Zelfs in de zomer met mooi weer was er een duidelijk tekort. Dat lag niet aan de zonnenpanelen maar aan de te kleine accucapaciteit.
Die is nu verdubbeld (ook AGM) en dat gaat goed.
Nog een voorbeeld (mijn eigen boot):
600 AH 12V AGM, een compressor koelkast (85 liter) en geen zonnenpanelen.
De radio, TV, laptop, waterpompje e.d. vragen gemiddeld niet veel. Zelfs de magnetron haalt er middels de omvormer niet veel uit, die gebruik je een enkele minuut.
De koelkast is de grote boosdoener, vooral met erg warm weer (dan blijft ie draaien en dan loopt het verbruik op naar mogelijk 90AH per etmaal).
Als je dan weet dat accu's het langst meegaan als je ze niet verder ontlaadt dan ongeveer de helft kan je het uitrekenen.
In het slechtste geval wil ik na 3 dagen dan bij gaan laden.
Met kouder weer kan dat oplopen tot 5-6 dagen.
Verkoopverhalen over het 100% kunnen ontladen van AGM accu's zijn alleen goed voor de verkoopfrequentie ...
Het zou kunnen, maar ik laat het wel om dat te doen.
Je hebt het hopelijk goed gelezen, ik heb 600 AH AGM (4x 150) aan boord.
Zonder compressor koelkast zou het een heel ander verhaal zijn maar gaskoelkasten zijn sinds 1998 verboden om bij nieuwe boten in te bouwen en ook om als bedrijf in te bouwen in oudere boten.
Als particulier mag het wel maar hoe de verzekering en mee omgaat weet ik niet.