Accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:47

Bericht door Adema » ma 04 feb 2013, 18:11

In onze Doerak 780AK hebben we 3 accu's staan 2x een 70Ah en 1x een 105Ah als startaccu, waarom zou er gekozen zijn voor 2x 70Ah als serviceset en niet 1 accu.

de accu's zijn parralel geschakeld.

Nu is op dit moment de startaccu defect dus deze wil ik vernieuwen wat is wijsheid en wat adviseren jullie. En dan wat voor merk accu.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor laserdevil » 18 Dec 2013, 00:47

Bericht door Laserdevil. » ma 04 feb 2013, 18:23

Dit wordt meestal gedaan om genoeg capaciteit te hebben , en als er niet genoeg ruimte is voor 1 grote accu.
Als er toch ruimte is kan je ook voor 1 grote of zelfs 2 grote monteren.
Hangt gewoon af van je verbruik.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:48

Berichtdoor vuuren1 » ma 04 feb 2013, 22:27

Adema schreef:
In onze Doerak 780AK hebben we 3 accu's staan 2x een 70Ah en 1x een 105Ah als startaccu, waarom zou er gekozen zijn voor 2x 70Ah als serviceset en niet 1 accu.

de accu's zijn parralel geschakeld.

Nu is op dit moment de startaccu defect dus deze wil ik vernieuwen wat is wijsheid en wat adviseren jullie. En dan wat voor merk accu.




105 Start is onzin, deze motor (een Peugeot Indenor?) heeft aan een goede 55AH accu genoeg.
Voor het servicenet is het zoals laserdevil al schreef een beetje vreemd dat er 2 kleine accu's voor zijn gebruikt.


Welk merk?

Ik denk dat je aan de prijs kan zien wat de betere accu's zijn...
Verder zou ik dan toch eerst moeten weten wat de laadspanning van de dynamo (in de praktijk) is, dan kan ik er iets meer over zeggen, zonder dat je -te dure- accu's inzet die daar niet bij passen.
Daarbij heb ik een vraag: Hoe zijn de beide sets gescheiden m.b.t. het laden?

Als de prijs belangrijk is kan je het met grotere Lood Calcium accu's invullen.
Die zijn onderhoudsvrij (ouderwetse en open accu's zijn minder veilig en vergen onderhoud).
Beter is AGM, die kunnen dieper ontladen worden maar daar zit ook kwaliteitsverschil in (wij passen meestal Victron toe).

Ik denk dat je straks lood-calcium zult kopen, niet verkeerd en niet duur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:48

Bericht door Adema » ma 04 feb 2013, 23:15

Er zit een 50A dynamo op.

Op dit moment zijn de accu's niet gescheiden hier wil ik een Victron Energy Argo FET accuscheider voor toe gaan passen.

Vond het zelf ook vreemd dat er 2 kleine accu's voor toegepast zijn, deze zijn van het merk Dynac.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:48

Bericht door vuuren1 » di 05 feb 2013, 01:14

Adema schreef:
Er zit een 50A dynamo op.

Op dit moment zijn de accu's niet gescheiden hier wil ik een Victron Energy Argo FET accuscheider voor toe gaan passen.

Vond het zelf ook vreemd dat er 2 kleine accu's voor toegepast zijn, deze zijn van het merk Dynac.




Ik heb niks aan de mededeling dat er een 50A dynamo op zit, ik vroeg om de actuele laadspanning.
Moet ik je uitleggen dat Ampere's stroom betekenen en spanning in volts wordt weergegeven?
De laadspanning zal je even moeten (laten) meten, anders kan ik weinig zeggen over het optimaal kiezen en gebruiken van accu's.

Een FET accuscheider is prima.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:49

Bericht door Adema » di 05 feb 2013, 10:21

Nee hoor mij hoef je het verschil tussen stroom en spanning niet te leren.

Heb de dynamo op een testbank gehad en toen gaf deze een spanning van ongveer 14.6V.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Pallieter » 18 Dec 2013, 00:49

Bericht door Pallieter » di 05 feb 2013, 13:03

Adema schreef:
waarom zou er gekozen zijn voor 2x 70Ah als serviceset en niet 1 accu.




De keuze voor 2 i.p.v. 1 accu zou kunnen zijn dat een kleinere accu behoorlijk wat minder gewicht vertegenwoordigt. Niet onbelangrijk als je zo'n accu uit het schip moet tillen om bijv. onderhoud te plegen.

Ik krijg nu al last van mijn rug :cry: , als ik straks mijn eigen 140Ah weer van z'n plek moet halen voor onderhoud. Bij vervanging zal ik zeker voor 2 kleiner accu's kiezen, die hetzelfde rendement leveren.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:49

Bericht door vuuren1 » di 05 feb 2013, 20:53

Adema schreef:
Nee hoor mij hoef je het verschil tussen stroom en spanning niet te leren.

Heb de dynamo op een testbank gehad en toen gaf deze een spanning van ongveer 14.6V.




14,6 is aan de hoge kant voor veel accu's omdat er boven de 14.4 V knalgas vrij komt (en er is dan waterverbruik).
AGM is daar wel geschikt voor..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor Broertje » 18 Dec 2013, 00:50

Bericht door Adema » di 05 feb 2013, 21:12

Dan ga ik als startaccu voor een Victron AGM accu 60aH

Dan nog de serviceaccu, wat adviseer je daar dan voor? Kwa gebruikers heb ik een aantal metertjes een waterpompje wat lampjes en misschien nog een omvormertje later. en misschien later nog een compressor koelkastje. Verder niet echte stroomtrekkers zoals tv

hoeveel capaciteit en wat voor soort accu adviseer je.
Broertje
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 Dec 2011, 21:13
ligplaats:
info:

Re: Accu's

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:50

Berichtdoor vuuren1 » di 05 feb 2013, 21:57

Adema schreef:
Dan ga ik als startaccu voor een Victron AGM accu 60aH

Dan nog de serviceaccu, wat adviseer je daar dan voor? Kwa gebruikers heb ik een aantal metertjes een waterpompje wat lampjes en misschien nog een omvormertje later. en misschien later nog een compressor koelkastje. Verder niet echte stroomtrekkers zoals tv

hoeveel capaciteit en wat voor soort accu adviseer je.




Goed plan.
Als je AGM voor start neemt moet je natuurlijk ook AGM voor service nemen..

De benodigde capaciteit is afhankelijk van het verbruik, de verbruikstijd tussen twee ladingen en de capaciteit van de laadinrichting.

Ik zie een compressor koelkastje in je lijstje verschijnen.... Dan gaat het een serieus verhaal worden met minimaal zo'n 40AH verbruik per etmaal!

Een voorbeeld met een compressor koelkastje (65 liter):
220AH 12V semi-tractie accu en 2 zonnenpanelen van 60 WP.
Zelfs in de zomer met mooi weer was er een duidelijk tekort. Dat lag niet aan de zonnenpanelen maar aan de te kleine accucapaciteit.
Die is nu verdubbeld (ook AGM) en dat gaat goed.

Nog een voorbeeld (mijn eigen boot):
600 AH 12V AGM, een compressor koelkast (85 liter) en geen zonnenpanelen.
De radio, TV, laptop, waterpompje e.d. vragen gemiddeld niet veel. Zelfs de magnetron haalt er middels de omvormer niet veel uit, die gebruik je een enkele minuut.
De koelkast is de grote boosdoener, vooral met erg warm weer (dan blijft ie draaien en dan loopt het verbruik op naar mogelijk 90AH per etmaal).

Als je dan weet dat accu's het langst meegaan als je ze niet verder ontlaadt dan ongeveer de helft kan je het uitrekenen.
In het slechtste geval wil ik na 3 dagen dan bij gaan laden.
Met kouder weer kan dat oplopen tot 5-6 dagen.

Verkoopverhalen over het 100% kunnen ontladen van AGM accu's zijn alleen goed voor de verkoopfrequentie ...
Het zou kunnen, maar ik laat het wel om dat te doen.

Je hebt het hopelijk goed gelezen, ik heb 600 AH AGM (4x 150) aan boord.
Zonder compressor koelkast zou het een heel ander verhaal zijn maar gaskoelkasten zijn sinds 1998 verboden om bij nieuwe boten in te bouwen en ook om als bedrijf in te bouwen in oudere boten.
Als particulier mag het wel maar hoe de verzekering en mee omgaat weet ik niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten