Probleem stroom aan boord victron multi 1600

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Probleem stroom aan boord victron multi 1600

Berichtdoor dennisjansen » 05 Feb 2023, 23:18

Hallo allemaal!

Sinds een paar dagen is mijn omvormer er mee opgehouden. Ik was zelf niet aan boord in het betreffende moment maar sinds ik weer aan boord ben geweest wil hij het niet meer doen. Bij het inschakelen van de omvormer als zijnde “charge only” en dus gewoon op walstroom accus laden en de boot van 220 voorzien gaat het blauwe lampje van mains on op de digital multi control kort aan maar klapt het systeem er gelijk uit. Hij probeert in deze stand dan zelf nog een paar keer daarna maar zonder succes.

De andere stand van de omvormer, die waarbij die zelf stroom zou moeten leveren via de accus gaat de omvormer een enorm hard geluid maken enigzins gelijk aan een koffiemachine qua geluid. Hierbij gaan inverter on lichtje aan en dan vrij snel ook overload en low battery knipperen om en om. Low battery zou kunnen maar eigenlijk heeft de omvormer al een tijd uit gestaan, ook als de walstroom uit zou gaan moet die niet leeg getrokken kunnen. Er vanuitgaande dat dat dus wel zo is dat klopt overload ook niet echt want ik heb zover ik weet alle elektrische apparaten afgekoppeld dus dit zou eigenlijk ook niet moeten kunnen. Een stopcontact wat niet verbonden is via de omvormer geeft wel stroom dus er komt stroom aan boord. Zou wellicht de kabel kunnen zijn die specifiek van de wal de omvormer in gaat maar vind het moeilijk dit vast te stellen en begrijpen hoe dit plots kan.

Ik weet het zelf even niet meer. Iemand met veel verstand van scheepselektra? Wellicht zelfs iemand die langs kan komen en kijken en evt repareren tegen vergoeding? Omgeving Amersfoort.

Alle hulp is welkom!! Alvast bedankt en groetjes!
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Probleem stroom aan boord victron multi 1600

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2023, 01:51

Begin eens met de accuspanning te meten, is deze boven de 12,5V, schakel nu alleen de omvormer eens in zonder belasting, wat doet de accuspanning nu ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Probleem stroom aan boord victron multi 1600

Berichtdoor aquanaut » 06 Feb 2023, 09:15

Waar wolf zegt zonder belasting: trek de stekker "AC -out" onder uit de Multi en kijk dan wat er gebeurt.
Maakt hij dan nog de koffiemachine geluid en de DC spanning is wel goed dan is de unit kapot. (stuur me maar een PB met het serienummer)
Werkt hij met de AC-out stekker eruit wel gewoon dan zit er kortsluiting (of zware overbelasting) in het boordnet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Probleem stroom aan boord victron multi 1600

Berichtdoor dennisjansen » 06 Feb 2023, 15:15

Dank beide! Zodra ik de kans krijg ga ik hier direct mee bezig en zal ik jullie laten weten wat de uitslag is, zal ergens later deze week zijn.
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten