Vind hem zelf erg leuk

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Lotte » 18 Dec 2013, 00:36

Bericht door Lotte » ma 18 feb 2013, 21:45

Lotte, heb geprobeerd met een speciale uitleg je belangstelling te trekken en misschien een beetje gehoopt dat als je na de crisis, je nieuwe schip gaat laten bouwen, ook jij wist wat er op elektrisch gebied op dit moment allemaal mogelijk is, jammer totale mislukking, maar dan toch sorry. ik blijf hem wel leuk vinden !
Gr. Wolf1




Wolf1, dank voor je uitleg. het is me een stukje duidelijker geworden. Ik vind hem (voor zover ik het snap) ook wel leuk!!

Als ik alleen op je naam af zou gaan, had ik kunnen zeggen, Ja, ik snap het, maar dat heet discriminatie en dat doen we dus niet !



Je mag op me af gaan zoals je dat wenst. Lotte is de naam van onze boot en is verder iets onbegrijpelijks.(voor ons)

Inmiddels zijn we bezig met onze 5e boot en de electra is het deel wat mij het meeste boeit. Wist ik 7 jaar geleden niet waar de dynamo zit of wat er met een accu gebeurt, weet ik nu (mede dankzij dit forum) veel meer. Ben bezig met Fet laadstroomverdelers, kabeldiktes, zonnepaneeltjes etc. Ik vind het retespannend.

Je ontwerp op de foto ziet er imposant uit en denk ik dat het ook handig is.
Na de crisis een andere boot??? Ik denk: het gaat er niet om wat je hebt, het gaat er om wat je er mee doet!

groet Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor henkvd » 18 Dec 2013, 00:37

Bericht door henkvd » ma 18 feb 2013, 22:06

Afbeelding

Helaas is de temperatuur in dit geval te laag ( 50C), mogelijk kan je er een geschikte thermostaat in kwijt aan sluitingen net wat te groot 21 mm voor de hoofdaansluitingen, 12 mm voor de bypass.

Anders eens kijken in het oldtimer circuit, daar worden ook losse 3 weg thermostaten gebruikt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor eagle » 18 Dec 2013, 00:37

Bericht door eagle » ma 18 feb 2013, 22:37

@Wolf1

Dank voor je antwoord.

Wij bouwen momenteel onze werfkraan om naar draadloos afstandbediend. Dat is best te doen, omdat hij diesel-elektrisch is.
Elke vrijheid is apart, per richting, digitaal kiesbaar, maar de snelheden worden bepaald door de (shunt)generatorspanning (0 tot 400 v dc), en dus het dieselmotortoerental.
Daarvoor heb ik een analoog kanaal beschikbaar (0 tot 10v).
Als actuator gebruiken we het servo van een cruise-control. Ik moet alleen nog een regeling maken voor de vertaling van het analoge positiesignaal
naar de mechanische gasstand. Uiteraard kan ik de toeren nemen (W), maar dat is me niet snel genoeg (Motor integreert bij stap-respons).
Keboma eist een eigen regellus op de actuator. Vandaar de vraag..

Gr Eagle

ps: Met de handicap hts is met enige aanpassing best wel te leven.. ;)
eagle
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:37

Bericht door vuuren1 » ma 18 feb 2013, 23:18

@Wolf,

Die aarde draad die ik bedoelde is middels een stekkertje losneembaar. Ofwel, we voldoen aan de CE normen maar de eigenaar kan deze walverbinding later en naar eigen inzicht losmaken (er is wel een aardlekschakelaar aanwezig).
De manier van koeling was niet goed te zien en nu duidelijk (dat het pomphuis zelfbouw is is duidelijk).

Mijn tweede vraag is nog niet beantwoordt:
Wanneer schakelt deze diesel gebaseerde lader zelf in? En wanneer weer uit?
En vooral: Wat gebeurt er als we de aangesloten service accuset kort maar flink belasten?
Dan zakt de spanning in en zou het zo kunnen zijn dat de laadset daardoor maar heel even gaat draaien omdat de batterijspanning na een korte en forse belasting zichzelf weer herstelt (omdat de accuset weer snel op adem komt)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Wolf1 » 18 Dec 2013, 00:38

Bericht door Wolf1 » di 19 feb 2013, 00:14

Kan je, op al je vragen nog geen antwoord geven, alles is instelbaar start op een instelbare onderspanning over een instelbare tijd, Stop op een minimaal toegelaten stroom over een instelbare tijd.
De proef opstelling geeft uiteraard nog geen antwoorden op deze vragen, je voorbeeld geeft al aan dat dit in de praktijk allemaal optimaal ingesteld zal moeten worden.
Verwacht door de uitgebreide flexibele instel mogelijkheden hier eigenlijk ook geen moeilijkheden mee !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Popeye » 18 Dec 2013, 00:38

Bericht door Popeye » di 19 feb 2013, 10:43

eagle schreef:@Wolf1

Dank voor je antwoord.

Wij bouwen momenteel onze werfkraan om naar draadloos afstandbediend. Dat is best te doen, omdat hij diesel-elektrisch is.
Elke vrijheid is apart, per richting, digitaal kiesbaar, maar de snelheden worden bepaald door de (shunt)generatorspanning (0 tot 400 v dc), en dus het dieselmotortoerental.
Daarvoor heb ik een analoog kanaal beschikbaar (0 tot 10v).
Als actuator gebruiken we het servo van een cruise-control. Ik moet alleen nog een regeling maken voor de vertaling van het analoge positiesignaal
naar de mechanische gasstand. Uiteraard kan ik de toeren nemen (W), maar dat is me niet snel genoeg (Motor integreert bij stap-respons).
Keboma eist een eigen regellus op de actuator. Vandaar de vraag..

Gr Eagle

ps: Met de handicap hts is met enige aanpassing best wel te leven.. ;)


:roll:

Als jullie nog even zo door gaan begin ik in het Drents. ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor philip » 18 Dec 2013, 00:39

Bericht door philip » di 19 feb 2013, 13:59

henkvd schreef:Afbeelding

Helaas is de temperatuur in dit geval te laag ( 50C), mogelijk kan je er een geschikte thermostaat in kwijt aan sluitingen net wat te groot 21 mm voor de hoofdaansluitingen, 12 mm voor de bypass.

Anders eens kijken in het oldtimer circuit, daar worden ook losse 3 weg thermostaten gebruikt.



Of bij motoren. Bijvoorbeeld aprilia RSV mille thermostaat in oa. 75 graden te krijgen (ook andere waarden)
voorbeeldje
En de diameters zijn niet al te groot.
Afbeelding
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor vuuren1 » 18 Dec 2013, 00:41

Bericht door vuuren1 » di 19 feb 2013, 22:24

Wolf1 schreef:
Kan je, op al je vragen nog geen antwoord geven, alles is instelbaar start op een instelbare onderspanning over een instelbare tijd, Stop op een minimaal toegelaten stroom over een instelbare tijd.
De proef opstelling geeft uiteraard nog geen antwoorden op deze vragen, je voorbeeld geeft al aan dat dit in de praktijk allemaal optimaal ingesteld zal moeten worden.
Verwacht door de uitgebreide flexibele instel mogelijkheden hier eigenlijk ook geen moeilijkheden mee !
Gr. Wolf1




Wist niet dat je nog niet zover was in de testopstelling.
Komt vast en zeker goed!
Ik ben uiteraard benieuwd naar de ervaringen van dit wel bijzondere project.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor stefan » 18 Dec 2013, 00:41

Bericht door stefan » wo 20 feb 2013, 19:49

Gaaf ding zeg! Voor mij geldt ook dat het ontwerp en met name de electronische regelingen veel verder gaan dan mijn kennis groot is. Knap bedacht!
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vind hem zelf erg leuk

Berichtdoor Lucter » 18 Dec 2013, 00:41

Bericht door Lucter » wo 20 feb 2013, 22:00

Zo'n doe-het-zelver als buurman, daar kun je alleen maar van dromen.... :smt023

Machtig mooi gemaakt, een bijna patserige demonstratie van eigen kunnen !! :D
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten